Lokomotivet Bjørn Halling 24. mars 2024 kl.0051 #391889 (#391886) Vist 13677 ganger
Lik innlegget |
| På bildet jeg ser, ligger lokomotivet på venstre side. Lokkassen ser forbausende hel ut, men alt utstyr på undersiden kan jo være ødelagt. Det blir nok en utfordring å få loket ut av tunnellen. |
|
Lokomotivet Roar 24. mars 2024 kl.0113* #391890 (#391889) Vist 13701 ganger
Lik innlegget |
| Merkelig at du får dette til å bli motsatt. Under lokomotivet er det en sporveksel. Arna stasjon sporveksel nr. 1. Lokomotivet ligger med fronten på skinnekrysset. Foran lokomotivets front er sporvekseltungene. De peker østover, innover i tunnelen og mot Trengereid. Nærmest fotografen er lokets bakre ende. Du ser at kobbel og koblingsslanger har fått hard medfart etter å ha blitt røsket løs fra nærmeste vogn. Foran loket ligger det noe stort og hvitt. Noe loket må ha truffet og detetter skjøvet foran seg. Lokomotivets tak er mot høyre og hjulene mot venstre, inn mot venstre tunnelvegg. Hvis dette likevel ikke stemmer må det jo være dobbeltspor videre innover i tunnelen??? |
|
Lokomotivet Roar 24. mars 2024 kl.0145* #391891 (#391890) Vist 13811 ganger
Lik innlegget |
| Nå måtte jeg finne ut av dette! Fant en ganske fersk førerplass-film fra strekningen på YouTube. Arna stasjon og utkjøringen østover er fra ca. 9 minutter uti. Det er bare én sporveksel like innenfor tunnelåpningen. Den har tungespissen innover. Altså mot øst. Dette beviser at det var som jeg først antok. Bildet av det veltede lokomotivet er tatt bakfra. Så spiller vi litt videre i videoen på Youtube. Det legger jeg merke til at innkjørrhovedsignal A for Arna er ganske langt ut. Avstanden kunne passe med det media har skrevet om hvor langt tog 601 kjørte før det stopoet. Kjørte 601 faktisk helt fram dit eller rakk det å stoppe tidligere, enten etter nødanrop på togradioen eller at kjørestrømmen forsvant? Til slutt kan vi spille videoen enda litt videre og tenke over hvordan det hadde fungert å evakuere alle 200 ut til fots i sporet. Lenke: Youtube |
|
sporplan Arna Øst Egil Hop 25. mars 2024 kl.2209 #392078 (#391891) Vist 12926 ganger
Lik innlegget |
| Youtube-videoan du peker på, er 3 år gammel. Det har skjedd mye ombygging på Arna N siden da.
Selve betongportalen er urørt siden før Ulrikken-ombyggingen. Jeg har lett etter nyere Videoer. Jeg har hittil ikke funnet noen avledende sporveksler, bare veksel 1, fra det sporet (spor 3) som toget her bruker.
Spor 1 er hovedspor, spor 2 er buttspor for Arnalokalen, mener jeg. Har noen funnet en nyere video fra vår utrettelige RailCowGirl som Det som ser ut som et utkjørssignal O, er ikke merket med O. Bare et nummer, 160116 tror jeg det var. |
|
Nyere videoer Roar 25. mars 2024 kl.2228* #392080 (#392078) Vist 12920 ganger
Lik innlegget |
| Denne her er bare ett år gammel. Arna passeres i motsatt retning, dvs. mot Bergen. Togvei gjennom spor 3. Den avledende sporvekselen passeres i medliggende retning. Lenke: Youtube |
|
Nyere videoer Jan Arne Rødland 25. mars 2024 kl.2252 #392081 (#392080) Vist 12969 ganger
Lik innlegget |
| Hvor langt ut i videoen før vi er på Arna? |
|
Nyere videoer Roar 25. mars 2024 kl.2256 #392082 (#392081) Vist 12996 ganger
Lik innlegget |
|
Nyere videoer Odd Eeg 26. mars 2024 kl.0837 #392092 (#392082) Vist 13011 ganger
Lik innlegget |
| Ca 5 min ut i vedlagte video passeres Arna fra vest mot øst. Mvh Odd Lenke: Bergen -Oslo |
|
Motsatt Roar 26. mars 2024 kl.1207 #392109 (#392092) Vist 12949 ganger
Lik innlegget |
| Denne er to år gammel og det kjøres mot Bergen. |
|
Rettelse pg ny video Odd Eeg 26. mars 2024 kl.2112 #392166 (#392092) Vist 12709 ganger
Lik innlegget |
| Jeg greide å linke til feil video i forrige innlegg. Prøver på nytt. Ønsk meg lykke til. Hvis jeg har lagt til riktig video vil vi bli med fra Bergen og østover. Mvh Odd Lenke: Bergen-Arna og forbi |
|
Lokomotivet trekkes ut nå Roar 27. mars 2024 kl.1043 #392192 (#392166) Vist 12543 ganger
Lik innlegget |
| Lokomotivet trekkes ut nå, fortsatt liggende på siden. Se lenke. Lenke: NrK |
|
Ute Roar 27. mars 2024 kl.1232 #392202 (#392192) Vist 12516 ganger
Lik innlegget |
|
Ute Bjørn Halling 27. mars 2024 kl.1236 #392203 (#392202) Vist 12605 ganger
Lik innlegget |
|
Ute - og enden av avledningssporet med ekstra bremseskinner Terje Andersen 27. mars 2024 kl.1328 #392205 (#392203) Vist 12631 ganger
Lik innlegget |
| Bildene i BT-artikkelen som ligger bak linken i Bjørn Hallings innlegg viser enden av avledningssporet med ekstra bremseskinner som stoppbukken var montert på. Her vises også tydelig at man kunne ha ført sporet noe lenger, og også lagt det i stigning. Langt fra nok for å håndtere fredagens hendelse, men man kunne også ha hatt den avledende sporvekselen lengre opp mot det indre utkjørsignalet og flyttet starten på bremsestrekningen nærmere opp mot avledningsvekselen. Terje |
|
Rettvendt og dinglende i ei kran Roar 27. mars 2024 kl.2029 #392219 (#392203) Vist 12512 ganger
Lik innlegget |
| Loket er ute. Men det vil ta flere dager før strekningen kan åpnes. Lenke: Bergens Tidende |
|
Rettvendt og dinglende i ei kran Roar 27. mars 2024 kl.2036 #392220 (#392219) Vist 12568 ganger
Lik innlegget |
|
Og OnRail må betale? Bjørn Halling 27. mars 2024 kl.2151 #392224 (#392219) Vist 12525 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
|
Ut i fem akter (bilder) Kjell Hegna 27. mars 2024 kl.2204 #392227 (#392202) Vist 12648 ganger Likt av 2
Lik innlegget |
|
Lite skader på lokomotivet? Kjetil Ryen 1. apr. 2024 kl.1459 #392527 (#392227) Vist 11350 ganger
Lik innlegget |
| For en ukyndig ser lokomotivet lite skadd ut og jeg skjønner ikke antydninger i tråden om at lokomotivet må skrotes? Lokomotivet kan selvsagt ha fått rammeskjevheter og andre store skader som ikke synes så godt på bildene. Hold oss oppdatert framover! |
|
Det spørs... Dag Christian Halvorsen 1. apr. 2024 kl.1642 #392532 (#392527) Vist 11392 ganger
Lik innlegget |
| På en filmsnutt jeg så fra bergingen av loket drev de og fjernet deler fra understellet med skjærebrenner, så det ut for. Og den store oljelekkasjen som oppstod kan ikke stamme fra noe annet enn transformatoren. 406 er bygget i 2021 og sånn sett et ganske nytt lok. Samtidig har Railpool BR 187 i bestilling hos Alstom for levering både i år og i 2025, lok konfigurert for Norge og Sverige. Til syvende og sist er det vel forsikringsselskapet som bestemmer. Mitt inntrykk er at man nå lettere kasserer kollisjonsskadde lok (og biler for den saks skyld), enn hva som var vanlig før. |
|
Lite skader på lokomotivet? Kjell Hegna 1. apr. 2024 kl.1909 #392547 (#392527) Vist 11386 ganger
Lik innlegget |
| OnRail har jo ei lukka FB-gruppe for entusiaster. Kanskje det er beste sted å følge med på hva som skjer med lokomotivet framover ? mvh KHE Lenke: OnRail FB-gruppe |
|
Sporplan Arna Øst Ragnar Andenæs 26. mars 2024 kl.1300* #392110 (#392078) Vist 12511 ganger
Lik innlegget |
| Den avledende sporvekselen og butten er tydelig på den 3 år gamle filmen fra RailCowGirl. På nyere flyfoto ser det helt likt ut akkurat der. |
|
Bærtur Jørgen Nøkleby 24. mars 2024 kl.0210 #391892 (#391890) Vist 13820 ganger
Lik innlegget |
| Hadde ikke tenkt til å kommentere, men denne klarte jeg ikke å holde meg unna. Det er ingen tvil om at loket ligger med venstre side ned i kjøreretningen. Toget var på vei fra Bergen, mot Alnabru. Fotograf står med ryggen mot Trengereid. Det "hvite" du ser i bakgrunnen er lasten på vognene som befinner seg bak lokomotivet, som tilsier at fotografen står foran lokomotivet! |
|
Bærtur Roar 24. mars 2024 kl.0551 #391893 (#391892) Vist 13802 ganger
Lik innlegget |
| Hvilken sporveksel er det så du ser under lokomotivet? |
|
Uansett har det sporet av Knut Andvord 24. mars 2024 kl.0817* #391894 (#391893) Vist 13780 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Men er det vesentlig hvilken side det nesten hviler på?
Jeg studerte bildet som er vist meg på denne fjesboka.
Når jeg studerer skitten på vinduene så må jeg si at jeg støtter Roar. Det må være en konteiner med noe teknisk som loket har dyttet foran seg.
Viduene vi ser på dette bildet viser ikke spor av brukt vinduspusser.
Og det burde kanskje være flere enn 1 konteiner liggende spredd bortenfor loket, lyset i enden viser også kurve i tunnelåpningen.
EdiT: har korrigert min tekst siden den opprinnelige |
|
Uansett har det sporet av Roar 24. mars 2024 kl.0843* #391899 (#391894) Vist 13874 ganger
Lik innlegget |
| Vesentlig? Nei. Men det er likevel moro å leke detektiv, ikke sant? Det er jo sånt folk driver med. To nesten like bilder i et ukeblad, finn fem feil osv. Hvis vi ser på facebook-bildet igjen, ser vi at venstre buffer er borte. Sannsynligvis pga. ombufring med nærmeste containervogn etter at de begge forlot skinnegangen og fotsatte i pukken. Ingen grunn til at en buffer skulle falle av forrest på loket. Skrotet foran loket kan være de tekniske skapene som vi ser på høyre side ved tunnelmunningen på videoen. |
|
Uansett har det sporet av Per-Kristian Jensen 24. mars 2024 kl.0844 #391900 (#391899) Vist 13921 ganger
Lik innlegget |
| Så buffer skal tåle at de kjører i butt? Det du ser bak lokomotivet, er to veltede thermotraller som har hengt bak loket fra Bergen. |
|
Uansett har det sporet av Roar 24. mars 2024 kl.0846 #391901 (#391900) Vist 13919 ganger
Lik innlegget |
| Som sagt, hvilken sporveksel mener du da at vi ser under lokomotivet? Sammenlign gjerne med youtube-videoen. |
|
Uansett har det sporet av Jørgen Nøkleby 24. mars 2024 kl.0911 #391905 (#391901) Vist 13994 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Sporveksel 1, bakenden av loket ligger ved krysspissen. *Høyre* buffer (i kjøreretningen) har nok "røket" i forbindelse med sammenstøtet med stoppbukken i den avledende sporvekselen Vesentlig hvilken side det sporet av? Nei, men det er underlig å komme frem til at høyre side ligger ned. |
|
Rar diskusjon Bjørn Halling 24. mars 2024 kl.0944 #391909 (#391905) Vist 14027 ganger
Lik innlegget |
| Dette var en veldig rar diskusjon. At loket ligger på venstre side, I KJØRERETNINGEN, fremgår greit av bildet. |
|
Beklager. Min feil, ny feil følger sikkert. Knut Andvord 24. mars 2024 kl.1013* #391911 (#391894) Vist 13748 ganger
Lik innlegget |
| Jeg var i utg pkt enig i at loket ligger på venstre side.
Jeg byttet mening da jeg studerte et bilde og hang meg opp i tilsmusset vindu på førerplass.
Jeg har nå sett på togkartet og heller til at venstre side er korrekt i kjlre retning. Dett underbygger jeg ved at tunbelen svinger mot venstre i den retning bildet er tatt og at man tydelig ser aggregatet på kjølevognen, samt at det ser ut til at bakre panto er oppe. Når jeg videre studerer vekselen så ser jeg at bildet er tatt retning Arna St. Skulle loket ha ligget så nære utg i østre ende så ville også tunnelåpning vært i kurve mot høyre. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |