Chemnitz ·14
Erik W J 26. mai 2024 kl.0103* #395433 Vist 1226 ganger Likt av 11
Lik innlegget |
| Her kommer noen inntrykk fra lokaltrafikken i og omkring Chemnitz.
Her er vi utenfor Chemnitz Hbf (Hautbahnhof). I enden av den gamle stasjonsbygningen ser vi den nye toghallen. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
I toghallen er de nedsenkede sporene 1-4 forbeholdt trikkene. Sporene 3 og 4 leder imidlertid ut på jernbanenettet og brukes av City-Bahn. Vognen på bildet er en Variobahn - beslektet med vognene ved Bybanen i Bergen. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
Dieselmotorvognen i spor 6 går også på City-Bahn, men kjører ikke ut på sporveisnettet. Utenfor venstre bildekant er det også gjennomgående spor for jernbanen. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
Chemnitz røde trikker går på City-Bahn som også kjører på jernbanenettet. Vognen i spor 3 har nettopp ankommet i dieseldrift og skal slippe opp pantografen for å kjøre videre på 750 V DC. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
De fleste linjene som kjører ut på jernbanenettet - City-Bahn - trafikkeres med Vossloh Citylink-vogner produsert i Valencia. Disse er elektrodiesel-vogner som kjører på 750 V DC på sporveisnettet, men som har to spreke dieselaggregater som gir dem god fremdrift på jernbanenettet. Interiøret minner mer om mellomdistansetog enn sporvogn, bl.a. toalett midt i vognen. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
En Citylink på vei mot Chemnitz på stasjonen i Einsiedel. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
Variobahn-vognene finnes både i blå bytrikkutgave og rød City-Bahn-utgave - begge for drift med 750 V DC. En av jernbanene ut ifra Chemnitz er blitt elektrifisert med 750 V DC. Bytrikken bak er enretningsvogn, mens den røde City-Bahn-vognen er toretnings. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
I 2019 begynte sporveien i Chemnitz å motta vogner fra Skoda. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
Chemnitz har en rik industrihistorie, og her ser vi industrimuseet. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
Trikken i Chemnitz har ikke alltid vært normalsporet. Opprinnelig var det hestesporvei med sporvidde 3 engelske fot - 914 mm - som på tysk ble avrundet til 915 mm. Etter overgangen til elektrisk drift valgte en å utvide sporet litt, og da oppstod den spesielle Chemnitz-sporvidden 925 mm. Den siste smalsporede trikken kjørte i Chemnitz i 1988. I en gate fant jeg dette smalsporet som ikke hadde vært i bruk siden 1980. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
Fra 1953 til 1990 hadde Chemnitz navnet Karl-Marx-Stadt. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
|
|
Chemnitz Jan Arne Rødland 26. mai 2024 kl.1315 #395448 (#395433) Vist 1024 ganger
Lik innlegget |
| Og Karl Marx får fortsatt lov å pryde byen? |
|
Chemnitz Erik W J 26. mai 2024 kl.1330 #395450 (#395448) Vist 1162 ganger
Lik innlegget |
| Karl Marx er fortsatt med. Mange tyske byer - også i vest - har sin Karl-Marx-Straße. Han regnes fortsatt som en betydelig filosof. |
|
Chemnitz Jan Arne Rødland 26. mai 2024 kl.1341 #395457 (#395450) Vist 1086 ganger
Lik innlegget |
| Sant nok. Dessverre misbrukt av enkelte. |
|
Chemnitz Knut Time 26. mai 2024 kl.1401 #395460 (#395433) Vist 1015 ganger
Lik innlegget |
| Jeg må faktisk korrigere Erik W J en smule her:
For det første:
Chemnitz' Variobahn er definitivt ikke en fjern slektning av Variobahn Bybanen Bergen. De er teknisk sett bortimot identiske. Men VBB er bygget av Stadler og har noe mere moderne elektronikk siden de er bygget syv-åtte år senere.
For det andre:
Bytrikkene i Chemnitz finnes både i én-retnings og to-retnings-utgaver.
602 til 614 er én-retningsvogner. 601,- prototypen - er dessverre skrotet.
901 til 910 er to-retningsvogner. Chemnitz har litt tricky plasserte seksjonsskiller i sentrum. Så da jeg lærte å kjøre trikk der var det maktpåliggende å vite fra hvilken ende du tok ut en toretningsvogn! Var strømavtakeren foran måtte du være OBS! Ellers måtte en ut og dytte om en stoppet som en enretningsvogn med strømavtakeren bak! |
|
Chemnitz Erik W J 26. mai 2024 kl.1627 #395472 (#395460) Vist 1043 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Takk for korreksjonene, Knut - jeg retter tekstene. Teksten om en- og toretningsvogner ble generell, men skulle bare omhandle vognene i bildet (en av toretningsvognene har jeg jo også bilde av). Imidlertid vil jeg nok hevde at utseende på Variobahn i Chemnitz og Bergen ikke er påfallende likt. |
|
Chemnitz Knut Time 26. mai 2024 kl.1648 #395473 (#395472) Vist 1069 ganger
Lik innlegget |
| Angående utseende er det ganske utrolig hva en annen front og avrundede takprofiler gjør. |
|
Chemnitz Erik W J 26. mai 2024 kl.1657 #395477 (#395473) Vist 1012 ganger
Lik innlegget |
| "Angående utseende er det ganske utrolig hva en annen front og avrundede takprofiler gjør."
Det gjør at vognene i Bergen ser ut som sporvogner - de i Chemnitz ser nok mer ut som busser satt på sporet. Vognene fra Skoda er et estetisk fremskritt - synes nå jeg da. |
|
Chemnitz Knut Time 26. mai 2024 kl.1748 #395480 (#395477) Vist 1188 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Og de enkle, men elegante designgrepene resulterte i at Variobahn Bybanen Bergen endte opp med en hederlig Red Dot Award! Ikke veldig mange trikker som kan skilte med Red Dot! |
|
Hybrid-trikker Frerikstad-Sarpsborg Kjetil Ryen 27. mai 2024 kl.0737 #395497 (#395433) Vist 967 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Hybrid-trikkene City-link minnet meg om min gamle idé om å lage en ny jernbane sørover utenom Moss, Fredrikstad og Sarpsborg (og mye utenom kvikkleire...) der hurtigog og godstog fra utlandet kunne kjøre (nok med enkeltspor kanksje?). På det gamle sporet kunne det kjøres hurtigsporvei sammen med lokaltog/lokale godstog. Hybrid-trikkene måte i hvert fall gå mellom Sarp og Fredrikstad, men kanskje også fra Moss? Slike hybridtrikker (for vekselstrøm og likestrøm, dieseldrift er ikke nødvendig her) finnes i noen byer, men jeg vet ikke hvilke, Tanken min var selvsagt at hybrid-trikkene skulle gå ut i bysentrum i Moss (?), Sarp og Fredrikstad og så inn på jernbanesporet. Maksimalhastighet behøver ikke å være veldig høy da trikken bør stoppe noen steder også mellom byene. Det er ikke langt kanskje 15 km (jeg har ikke Banedata) fra Sarp til Fredrikstad så dette hadde blitt en fin light-rail som en "Ekebergbane". Fra Moss til Fredrikstad er det kanskje 38 km. Traseer i byene vet jeg for lite om, men ut på Kråkerøy i Fredrikstad burde vel trikken gå? Det er lov å drømme mens milliardene renner ned i kvikkleira i Moss! |
|
Tram-train Eyolf Berg 27. mai 2024 kl.1302 #395524 (#395497) Vist 913 ganger
Lik innlegget |
| Byene som kombinerer trikk/tog kan nevnes i fleng. Her bare et lite knippe: Kassel (DE), Karlsruhe (DE), Mulhouse (FR), Paris (FR), Sheffield (GB).
Strasbourg (FR) planlegger også å melde seg inn i denne klubben. Og hadde det vært den aller minste antydning til vilje til å tenke utenfor boksen, kan jeg tenke meg i hvert fall én strekning rundt Oslo, som ville vært en ideel kandidat for en slik løsning (nåværende bussrute 250). |
|
Chemnitzer Modell Knut Time 27. mai 2024 kl.1405 #395529 (#395524) Vist 1035 ganger
Lik innlegget |
| De nye Citylink-vognene vil bli helelktriske. Eksisterende vogner er hybrider som kjører diesel og 750VDC. Mens de opprinnelige CityBahn (Variobahn) er 750VDC som kjører på en for formålet 750VDC elektrifisert jernbane. Ett og annet godstog kjører også på denne linjen. Men stort sett har de Indusiutstyrte Variobahnvognene linja i fred.
Det er faktisk hele seks kunder til de nye Citylink: Lenke: Nye Citylink |
|
Kassel Eyolf Berg 27. mai 2024 kl.2356 #395604 (#395529) Vist 949 ganger
Lik innlegget |
| Kassel er vel den byen som har det størsstew mangfoldet når det gjeldert trikker på jernbanespor. Her er jernbanelinjer elektrifisert med 750 V likestrøm, der trikken deler spor med ett og annet godstog, noe som har resultert i noen fantastiske sporkonfigurasjoner med 6-skinners spor på holddeplassene:
Dernest har du 2-systemstrikker som fortsetter på DBs 15 kV-nett:
Og endelig har du dou- eller bimodale vogner som tar dieselmotoren i bruk når de kjører ut på jeernbanenettet, på ikke-elektrifiserte linjer:
Lenke: Se mer av Kassels trikkemangfold her |
|
Kassel Nils Carl Aspenberg 30. mai 2024 kl.2254 #395891 (#395604) Vist 670 ganger
Lik innlegget |
| Både Chemnitz, Kassel og Karlsruhe har jernbanestrekninger elektrifisert med 600/750 volt likestrøm. Chemnitz kjører i tillegg dieselhybrider, mens Karlsruhe og Kassel i tillegg har kombivogner for 15.000 volt. Zwickau har treskinnespor hvor trikk på meterspor og dieselmotorvogner på normalspor kjører samme strekning. Nordhausen kjører dieselhybrider i kombinasjon med damp- og dieseltog. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |