Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget ·33
Trond Cato Martinsen 14. juni 2024 kl.1540 #396832 Vist 2242 ganger
Lik innlegget |
| NLF og NJF har i dag et leserinnlegg på trykk hos FriFagbevegelse, angående avgjørelsen om fremtiden til Flytoget. Lenke: FriFagbevegelse |
|
Flytoget: Hva med samarbeid Odd Fjeldstad 14. juni 2024 kl.2005 #396838 (#396832) Vist 2192 ganger
Lik innlegget |
| Dermed er debatten i gang igjen, og den vil vel ikke ta slutt enten det blir den ene eller den andre løsningen. Kompromisser kan av og til være bra, så hvorfor ikke la Flytoget ta "vanlige reisende" vest for Oslo S? |
|
Flytoget: Hva med samarbeid Trond Cato Martinsen 14. juni 2024 kl.2016 #396839 (#396838) Vist 2290 ganger
Lik innlegget |
| Man har tenkt og vurdert mange løsninger rundt dette temaet. Fellesnevner for konklusjonene er at «åpen dør» vil ødelegge for hele konseptet med en egen tilbringertjeneste. En mer naturlig vinkling på ditt spørsmål er : hvordan får vi flere av dagens reisende mellom Drammen/Asker - Gardermoen ut av Vy sine tog, slik at de lokalreisende får bedre plass? |
|
Flytoget: Hva med samarbeid Roar 14. juni 2024 kl.2028* #396841 (#396839) Vist 2345 ganger
Lik innlegget |
| Lett å svare på: Billettpris! |
|
Flytoget: Hva med samarbeid Svein Julton 14. juni 2024 kl.2108* #396844 (#396841) Vist 2424 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Når den ene billetten er subsidiert og den andre ikke, da blir jo reisen delvis betalt av andre enn de reisende. |
|
Flytoget: Hva med samarbeid Erik W J 14. juni 2024 kl.2125 #396845 (#396844) Vist 2480 ganger
Lik innlegget |
| Selv om Flytoget ikke får tilskudd, blir de kraftig subsidiert gjennom fravær av betaling for infrastrukturen. Dette dreier seg om rammebetingelser og spilleregler. Når en rundt hele kloden velger å subsidiere kollektivtrafikk i og omkring de store og mellomstore byene er det fordi det for samfunnet er mer lønnsomt enn å la være. |
|
Fravær av betaling? Trond Cato Martinsen 14. juni 2024 kl.2146 #396848 (#396845) Vist 2601 ganger
Lik innlegget |
| «Selv om Flytoget ikke får tilskudd, blir de kraftig subsidiert gjennom fravær av betaling for infrastrukturen.» Dette er helt ukjent informasjon for oss ute i driften, så her må du gjerne utdype. |
|
Fravær av betaling? Erik W J 14. juni 2024 kl.2152* #396849 (#396848) Vist 2689 ganger
Lik innlegget |
| Drifts- og vedlikeholdskostnadene til BaneNOR dekkes ikke av det togselskapene betaler for å kjøre på sporet. Det er en ganske kraftig subsidiering av alle togselskap, men der ikke noe galt i det. |
|
Kjøreveisavgift Trond Cato Martinsen 14. juni 2024 kl.2231 #396851 (#396849) Vist 2730 ganger
Lik innlegget |
| Siden persontogselskapene ligger på samme nivå når det gjelder kjøreveisavgift, har vel dette ingenting med trådens opprinnelige problemstilling å gjøre? |
|
Kjøreveisavgift Erik W J 14. juni 2024 kl.2242 #396852 (#396851) Vist 2734 ganger
Lik innlegget |
| Neida, men det var bare en kommentar til utsagnet om at Flytogets reisende ikke blir subsidiert (hvilket jeg synes er underordnet i diskusjonen). |
|
Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget Morten Nordhagen 15. juni 2024 kl.0730 #396860 (#396852) Vist 2760 ganger
Lik innlegget |
| Flytog som går langt ut på landet på motsatt side av byen uten å ta med vanlige folk finnes neppe noe annet sted. Arlanda Expess går kun til Stockholm C og spiser ikke av kapasiteten for annen trafikk sørvestover fra Stockholm. Både Gatwick- og Stanstead Express ble pålagt å ta med vanlige folk. Ved å starte lengre ut/stoppe noe underveis. Tog fra Halden hver time og flytoget hver time fra Oslo S bør være et og samme tog. Men må selvsagt være åpent for alle. Tog fra Østre linje bør også få kjøre i Oslotunnelen. Men da må antall tog fra Gardermoen til Oslotunnelen reduseres. |
|
Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget Finn Halling 15. juni 2024 kl.1144* #396878 (#396860) Vist 2737 ganger
Lik innlegget |
| Man kan ha en teoretisk / ideologisk innfallsvinkel til dette. Eller man kan ha en økonomisk/resultatbasert innfallsvinkel. Spørsmålet blir da: er det virkelig noen som for alvor tror at Vy vil være i stand til å levere en bedre tilbringertjeneste til Gardermoen enn hva de gjør og har gjort i lengre tid på øvrige strekninger på Østlandet? Forsinkelser, materiellmangel, innstillinger ... Det er ganske langt mellom drømmer/teorier/ideologi og resultater. |
|
Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget Ståle Ualand 15. juni 2024 kl.1150 #396881 (#396878) Vist 2705 ganger
Lik innlegget |
| De må i så fall få muligheten til å bruke like mye penger på vedlikehold av materiellet som Flytoget gjør. (og verkstedkapasiteten i Norge må vel gjerne bygges opp for å takle den etterspørselen) Vedlikeholdet er vel en av de tingene som ryker først når man skal vinne anbud. Se bare over til vårt naboland. Materellet pleier å være i dårlig forfatning når ny operatør overtar et anbud. |
|
Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget Finn Halling 15. juni 2024 kl.1336 #396888 (#396881) Vist 2735 ganger
Lik innlegget |
| Vedlikeholdet av Flytogene betales i praksis av de reisende. En Flytog-billett Oslo - OSL koster kr 240. En Vy-billett koster kr 124, dvs. i praksis halvparten. Flytoget AS hadde 916,5 mill. driftsinntekter i 2022. Med utgangspunkt i forskjellen i billettpriser betyr det at 458 mill i inntekter vil forsvinne dersom Vy overtar. Inntekter som hittil har bidratt til å sikre et godt vedlikehold. Spørsmålet blir da: hvordan skal man da klare å opprettholde vedlikeholdsnivået? Hvem skal betale? Økte offentlige subsidier er lite sannsynlig. Det ligger i sakens natur at andre deler av jernbanen blir skadelidende. Noen millioner Flytog-reisende får et mye dårligere tilbud, hvorav mange antakelig av den grunn velger bort tog og dermed bidrar til et enda større inntektstap. |
|
Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget Ståle Ualand 15. juni 2024 kl.1613 #396901 (#396888) Vist 2829 ganger
Lik innlegget |
| Skal Vy da øke vedlikeholdsnivået så skriver du vel indirekte at enten må prisene opp eller subsidiene opp. Ingen av delene er vel spesielt aktuelt i dag? |
|
Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget Finn Halling 15. juni 2024 kl.2100* #396920 (#396901) Vist 2695 ganger
Lik innlegget |
| "...enten må prisene opp eller subsidiene opp. Ingen av delene er vel spesielt aktuelt i dag?" Nei, ganske sikkert ikke. Og resultatet blir da nødvendigvis et vesentlig mindre pålitelig tilbud. |
|
Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget eirik karlsen 15. juni 2024 kl.2050 #396918 (#396888) Vist 2703 ganger
Lik innlegget |
| Tviler veldig sterkt på om det er noe hold i påstandene om at så mange velger bort toget til OSL fordi om de ikke kan reise med et flytog i fremtiden. Hve er egentlig alternativene som da vil være mer attraktivt (og rimeligere) enn et normalt regiontog? Taxi?
Buss?
Egen bil? Akkurat den påstanden oppleves som skremselspropagande fra et lite antall nærings-reisende som gjerne vil "Være i fred" |
|
Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget Finn Halling 15. juni 2024 kl.2104 #396922 (#396918) Vist 2721 ganger
Lik innlegget |
| Ja, for de om er svorne Flytog-motstandere og synes det er så fint at Vy skal overta, oppleves det sikkert som skremselspropagande. Men la gå, la oss anta uendret antall reisende, så blir det allikevel et årlig inntektsbortfall på ikke langt unna en halv milliard. (Pussig nok omtrent det samme som regjeringengs oppløsning av Viken fylkeskommune ...). Hvor skal de pengene tas fra - hvert år? |
|
Fremtiden for Flytoget Terje Andersen 15. juni 2024 kl.2112 #396923 (#396922) Vist 2738 ganger
Lik innlegget |
| Det bryr jeg meg ikke så mye om. De siste 5-10 årene har jeg tatt Vy-tog med Rutertakst når jeg har reist fra Oslo til Gardermoen, enten fra Skøyen eller Oslo S. Det har aldri skapt problemer for meg. Men jeg er heller ingen motstander av Flytoget som operatør, men sparer gjerne en femtilapp på reisen. Terje |
|
Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget eirik karlsen 15. juni 2024 kl.2210 #396928 (#396922) Vist 2781 ganger
Lik innlegget |
| Som jeg skriver i et annet innlegg så vil nok en del av det kunne hentes inn ved å la de ansatte på flyplassen betale normal månedskortsats i likhet med alle andre pendlere på østlandet. I tillegg vil jo integrering av flytogtilbudet i det ordinære kollektivtilbudet gjøre det mulig å øke frekvens og dermed kapasitet ved å utnytte materiell og personale mer effektivt slik at flere reisende kan fraktes uten tilsvarende økning i utgiftsnivået. Økt tilbud gir ofte økt etterspørsel og dermed økte inntekter. Forøvrig er det vel kun maniske VY-hatere som alltid utelukkende fremhever negative argumenter mot sammenslåing. De fleste av oss andre veier nok fordeler og ulemper med alternativene opp mot hverandre :) |
|
Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget Finn Halling 17. juni 2024 kl.0900 #396990 (#396928) Vist 2535 ganger
Lik innlegget |
| "Forøvrig er det vel kun maniske VY-hatere som alltid utelukkende..." Anbefaler noe a la dette: Lenke: Kurs |
|
- Alt blir bedre når Vy overtar Roar 19. juni 2024 kl.1757 #397102 (#396990) Vist 1752 ganger
Lik innlegget |
| Dette i følge Vy sin konserndirektør. Lenke: Aftenposten |
|
Flytoget: Hva med samarbeid Jens Kirkebø 15. juni 2024 kl.0933 #396863 (#396839) Vist 2211 ganger
Lik innlegget |
| En av mulighetene er at Vy ikke lengre stopper på Gardermoen. Da må alle ta Flytoget, og pendlerne får bedre plass i Vy-togene. Men det krever at Flytoget kjører sin ene pendel minimum til Eidsvoll. På sikt kunne nok Hamar-Stabekk og Gardermoen-Tønsberg i så fall være passende for de to pendlene. Reisende fra nord for Hamar eller sør for Tønsberg må da bytte tog. En ulempe er at Gardermoen ikke er tilrettelagt for passering i høy hastighet, det er 80km/t nordover og 70km/t sørover forbi plattformene. |
|
Flytoget: Hva med samarbeid Roar 15. juni 2024 kl.0956 #396866 (#396863) Vist 2159 ganger
Lik innlegget |
| Hva så med reisende mellom hhv. Gardermoen og Eidsvoll, Hamar og Lillehammer? |
|
Flytoget: Hva med samarbeid Jens Kirkebø 15. juni 2024 kl.1057 #396873 (#396866) Vist 2153 ganger
Lik innlegget |
| Flytoget må i så fall kjøre til Eidsvoll, på sikt Hamar når dobbeltspor og ny stasjon står klart. Reisende nordfra må da bytte på Eidsvoll, senere Hamar. |
|
Flytoget: Hva med samarbeid Roar 15. juni 2024 kl.1102* #396874 (#396873) Vist 2279 ganger
Lik innlegget |
| Alle skjønner naturligvis at dette ikke er noen brukbar løsning. Alle persontog må stoppe ved Gardermoen. |
|
Flytoget: Hva med samarbeid Jens Kirkebø 15. juni 2024 kl.1447 #396893 (#396874) Vist 2241 ganger
Lik innlegget |
| Hvis alle skal stoppe kan en annen brukbar løsning være at prisen settes lik på Vy som på Flytoget. Det kan løses med sperrer både for på- og avstigning der man må validere billetten for å komme inn på/ut fra plattform. |
|
egen takst for OSL Knut Andvord 15. juni 2024 kl.1458 #396894 (#396893) Vist 2230 ganger
Lik innlegget |
| I Brüssel er det flyplass tillegg for togturen, enten man skal til Brüssel eller nordover mot Nederland. Spiller ingen rolle hvilket selskap man reiser med. Både toget fra Nederland og belgiske tog tar med reisende inn til Brüssel.
I Ruter områdrt koster en tur med bussen Oslo - Drøbak 2 soner, tar man båten så er det 4 soner som gjelder. ruter begrunnet dette med høyere kostnad på båten enn for buss |
|
Vy og pendlere Martin Foss 15. juni 2024 kl.1041 #396871 (#396863) Vist 2161 ganger
Lik innlegget |
| Du er klar over at Oslo Lufthavn er et ganske stort knutepunkt for pendlere? Vi som bor i området tar ofte bussen dit for overgang til tog. |
|
Vy og pendlere Finn Halling 15. juni 2024 kl.1144 #396879 (#396871) Vist 2189 ganger
Lik innlegget |
| ... og mange flyplassansatte tar Flytoget til og fra jobb for å være sikre på å komme på jobb - og hjem - i tide. |
|
Vy og pendlere Ståle Ualand 15. juni 2024 kl.1152 #396882 (#396879) Vist 2235 ganger
Lik innlegget |
| Og de flyplassansatte har vel tilgang til en grei månedskort pris også? Og fribilletten gjelder vel fremdeles ikke på Flytoget? Jeg overhørte en gang følgende replikk fra en ansatt i jernbanen: Flytoget? Reiser aldri med det. Fribilletten gjelder jo ikke der... (riktignok mange år siden) |
|
Fribilletter Roar 15. juni 2024 kl.1201* #396883 (#396882) Vist 2252 ganger
Lik innlegget |
| Det er ikke fribilletter lenger. Nå er det personalbilletter som gjelder. All bruk blir registrert og skattelegges som frynsegode. En jernbanefamilie på ferietur reiser nå dermed i mange tilfeller nå billigere med egen bil enn med tog. |
|
Vy og pendlere eirik karlsen 15. juni 2024 kl.2055 #396919 (#396879) Vist 2133 ganger
Lik innlegget |
| Med de prisene flytoget tilbyr ansatte på OSL er det nok mer pris enn noe annet som får dem til å velge flytoget. Her vil det jo være muligheter for å øke inntektene til VY en god del om alle de ansatte skal betale samme månedskort-kostnad som normale pendlere, og på den måten kompensere en del av det inntektsbortfallet sm motstanderene av sammenslåing hevder samfunnet vil bli lidende av.. https://frifagbevegelse.no/aktuell/gardermoenansatte-lar-familie-og-venner-snike-pa-flytoget-6.158.499054.ff9f3a99e2 |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |