Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

En ny fremtid for damp??? ·6 Jan Arne Rødland 28. juni 2024 kl.2326 #397675 Vist 431 ganger Lik innlegget
 

Kom over dette fra det britiske leasingfirmaet Eversholt. Et britisk diesellok fra 80-tallet vil være prøveklut

Lenke: Eversholt

Løsningen for mer effektiv jernbanedrift finnes og er... Kjetil Ryen 4. juli 2024 kl.1043* #397980 (#397675) Vist 142 ganger Lik innlegget
 

...selvsagt elektrifisering!

I UK har de store utfordringer med profilet, men de har fått det til også på de vanskelige strekninger som East Cost Mail Line (ECML) L; Great Western Main Line (GWML) og gjennom Tavern tunellen, på vestkysten av England - WCML og The Midland Main Line.

Den første store elektrifiseringen (borrtsett fra 750 V banene) var vel ECML (1976-77 og 1985-1991) som erstattet utallige diesel-enheter.

Det er fortsatt mye å hente i UK på mer elektrifisering og mer penger fra det offentlige burde bli brukt på elektrifisering. De private aktører må gjerne tro på en ny "damptid" (grøss og gru!), men framtida er atomkraft og elektrifisering. Lokal energibruk i ikke-elektriske lokomotiver/togsett blir aldri effektivt, men sentral kraftproduksjon med bruk av overskuddsvarmen til fjernvarme blir rimelig effektivt.

Nå er det av interesse å få en ny energibærer til ikke-elektriske enheter, men er ikke stempelmotorer drevet på gass et bedre alternativ enn å gå veien om damp til turbiner?

  Løsningen for mer effektiv jernbanedrift finnes og er... Ole P. Ingebrigtsen 4. juli 2024 kl.1052 #397983 (#397980) Vist 151 ganger Lik innlegget
 

Nå var jo britene såpass smarte at de meldte seg ut av EU, og plutselig oppdaga at nå må de plutselig betale hele høyhastighetsutbygginga (London - Birmingham, er det vel) sjøl... Spørs vel om det kommer til å finnes penger til mer elektrifisering der borte i overskuelig framtid

    En ny fremtid for damp??? Jan Arne Rødland 4. juli 2024 kl.1259 #397995 (#397983) Vist 149 ganger Lik innlegget
 

Så får vi se hva Eversholt finner ut av prøvedriften etterhvert. Kanskje opplever Storbritannia,
som Norge, at det ikke er strøm nok til alt? Elektrifisering er ikke billig som Ole Petter skriver.

      En ny fremtid for damp??? Erik W J 4. juli 2024 kl.1325 #397997 (#397995) Vist 150 ganger Lik innlegget
 

Elektrifisering lønner seg nok likevel på litt lengre sikt pga. den høye virkningsgraden. Energi er ingen overskuddsvare og prisene på energi vil uansett stige, så løsningene med lavest energiforbruk vil gjennomgående være de mest lønnsomme.

    Løsningen for mer effektiv jernbanedrift finnes og er... DCHalvorsen 4. juli 2024 kl.1308* #397996 (#397983) Vist 150 ganger Lik innlegget
 

Nå var for det første GB en stor netto bidragsyter til EU-kassen, og det var en utfordring for EU at de pengene falt bort.

Sunak-regjeringen stoppet utbyggingen av High Speed 2 på grunn av litt dårligere tider (akkurat som store samferdselsprosjekt i Norge også er blitt nedskalert).

I tillegg ønsket Sunak-regjeringen å bruke mer penger på vei. De ønsket på den måten å legge bedre til rette for elektriske og etter hvert selvkjørende biler.

Nå taper Sunak sannsynligvis valget i dag. I jernbanekretser i UK har det vært stilt store forhåpninger til mer jernbanesatsing hvis Stamer overtar. Men her forleden helte han kaldt vann i blodet jernbaneforkjemperne ved å si at han var tilhenger av bilen.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.09 sek
I dag 18483 treff på forum10, og 74551432 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13076 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.