CDFo 620 back on track ·17
Håkon Berg Gunnarson 13. sep. 2023 kl.1103 #379655 Vist 2303 ganger Likt av 16
Lik innlegget |
| eller BDF 11 620 som det står på sida.. Det får vi sikkert fiksa opp i!
Uansett, på søndag vart 620 vist fram til publikum, etter eit rekonvalesensopphold på litt over 10 år i vognhallen på Seimsmark. Vogna har vore med i drifta på GVB sidan første stund, men vart etterkvart så dårlig i taket at den måtte takast ut. Dei første nødreparasjonane i taket over postkupéen vart gjort under ei speider-aktig presenning på Garnes, men det vart etter ein sesong eller to klart at det måtte gjerast større arbeider med 620. Den vart derfor aller første vogn inn i Vognhallen på Seimsmark, og den har vel knapt vore i friluft sidan den gong. (Kun ifm. skifting)
No har vogna fått igjen alle sine overlysvindu ihht. NSB tegninger, skadane i taket er utbedra, takpapp er ny og ventilatorane stelt med. Råteskadar i veggar er tatt hånd om, det er bytta litt teak, dører til gods og postavdeling reparert, interiøret pussa opp, og all teakkledningen er skrapa, pussa og behandla etter alle oxalkunstens regler før den vart påført Epifanes lakk.
I går kom 620 i hus igjen, og det samme gjorde 789. No er det den som står for tur, og skal få gjennoppstå med nylakka teak, reviderte boggier og oppussa interiør. Det fine er at no veit vi at det vestlandske klimaet ikkje skal få herja fritt med våre teakkledde klenodier, dei skal tilbringa mesteparten av livet tørt og godt under tak på Seimsmark!
620 slik den tilbrakte sine siste år i NSB tjeneste, mellom Bergen og Voss Bergenfoto: BT/Ukjent
Dette bildet er tatt rundt 2009 trur eg, før nødreperasjoner på Garnes. Taklekkasjane har ført til råte i trekonsktruksjonen og ser ein etter kan ein sjå at heile den tverrgåande buen er borte, berre skruane står igjen. Desse vart laga nye og bytta på Garnes i lag med litt av sutaket NJK(mus): BDF11 nr. 620Garnes 2009foto: Håkon Berg Gunnarson
Silkesnora er spent opp, og 620 får æren av å bli første vogn inn i hallen på Seimsmark. Etterpå vart det feire med marsipankake frå Lie Nilsen Konditori, servert av Arne Heggernes i skuffa på hjullastaren NJK(mus): BDF11 nr. 620Seimsmark 2011foto: Håkon Berg Gunnarson
Arbeidene er i gang, takpappen og enkelte overlysvindu er fjerna. Skadane på taket ter tydelig, med deformering over postkupéen. NJK(mus): BDF11 nr. 620Seimsmark 2012foto: Håkon Berg Gunnarson
Etter at verkstedsdelen vart tatt i bruk og det vart bevilga pengar kom arbeidet for alvor i gang med 620. Her med stillas rundt heile vogna for å gi gode og trygge arbeidsforhold både på tak og langs veggar NJK(mus): BDF11 nr. 620Seimsmark16. feb. 2021foto: Håkon Berg Gunnarson
Arbeid på taket. Nedre del er alt tekka, arbeidet fortsetter oppå og rundt vinduene. Fv. Thorbjørn Lemme, Arne Stensland og Egil Sandal NJK(mus): BDF11 nr. 620Seimsmark19. jan. 2021foto: Håkon Berg Gunnarson
Betydelig finare fasong på takoppbygget! Det er lett å sjå kor overlysvindua som har blitt fjerna, har stått NJK(mus): BDF11 nr. 620Seimsmark16. feb. 2021foto: Håkon Berg Gunnarson
Enden på takoppbygget over endeplattformen. Mykje av treverket var bra, men dei to vedovnane har forårsaka eindel råte NJK(mus): BDF11 nr. 620Seimsmark16. feb. 2021foto: Håkon Berg Gunnarson
Panela under opningsvindua vart fjerna for tilkomst og sjekk/reparasjon av fjæravlastninga NJK(mus): BDF11 nr. 620Seimsmark16. feb. 2021foto: Håkon Berg Gunnarson
Også på toalettet var det behov for reparasjon. Både struktur i vegg, dørk og stålbeslag måtte byttast NJK(mus): BDF11 nr. 620Seimsmark16. feb. 2021foto: Håkon Berg Gunnarson
Så over til resultatet! Her er 620 tilbake på Garnes, klar for framvisning under stordriftsdagen 10. sept. NJK(mus): BDF11 nr. 620Garnes9. sep. 2023foto: Håkon Berg Gunnarson
Fire restaurerte "venner" skin om kapp på Garnes, ved den nylig forlenga plattformen. Batteritraktor Ska 2 (Restaurert av Norsk Transport) 620, den eksklusive styrevogna BFS 86 68 og ei GBS vogn. Norsk Transp.: Ska 205 nr. 2Garnes9. sep. 2023foto: Håkon Berg Gunnarson
Desse to har aldri før møttest på Garnes som driftsenheter. Derimot har de begge stått trøstesløst under morkne presenninger i sørvest kuling og saltholdig drev frå Sørfjorden. Den tida er heldigvis forbi! BFS 86 type 1 Garnes9. sep. 2023foto: Håkon Berg Gunnarson
Den er fin på begge sider.. For ordens skyld er det ei messinglist ein ser under takoppbygget, ikkje ei glipe i taktekkingen! NJK(mus): BDF11 nr. 620Garnes10. sep. 2023foto: Håkon Berg Gunnarson
Kanskje ikkje riktig litra? Men det var det den hadde. No har vi akkurat gått til anskaffelse av ein skjæreplottar som kan lage sjablonger, så vi skal få orden på denslags framover! NJK(mus): BDF11 nr. 620Garnes10. sep. 2023foto: Håkon Berg Gunnarson
Så beveger vi oss innendørs.. Sidegangen har fått ny himling, nye lister og i det heile tatt ny maling. Skyvedørene har vore demontert for puss NJK(mus): BDF11 nr. 620Garnes9. sep. 2023foto: Håkon Berg Gunnarson
Ikkje berre er kupéen fin, vi var jaggu heldig med utsikten også! Travel stasjon dette.. NJK(mus): BDF11 nr. 620Garnes9. sep. 2023foto: Håkon Berg Gunnarson
Godsrommet. Vogna blir ein velsignelse å få inn igjen i trafikken på GVB, som har savna både reisegods- og konduktøravdeling. NJK(mus): BDF11 nr. 620Garnes9. sep. 2023foto: Håkon Berg Gunnarson
Endelig standsmessig konduktøravdeling igjen! Det mangler endå eit par detaljer her og der, som øks og brannslukker, men det kjem på plass. No kan det endeleg ryddast ut av den provisoriske tjenestekupéen i 347, og med det får vi ikkje berre dei tre kupéane på 620, vi får også ein heil frå 347 frigjort til reisande. NJK(mus): BDF11 nr. 620Garnes9. sep. 2023foto: Håkon Berg Gunnarson |
|
CDFo 620 back on track Erik W J 13. sep. 2023 kl.1135 #379657 (#379655) Vist 2164 ganger
Lik innlegget |
| Fint å se 620 i all sin prakt! Den må vel ha vært den siste vognen ved NSB som hadde igjen noen overlysvinduer (i postavdelingen)? |
|
CDFo 620 back on track Thor Bjerke 13. sep. 2023 kl.1216 #379661 (#379657) Vist 2246 ganger
Lik innlegget |
| 620 ble en veldig fin vogn etter restaureringen, og veldig bra at den er tatt vare på i de samme omgivelser hvor den på slutten gikk i trafikk. Jeg tror også dette var siste vogn med overlysvinduer i trafikk. Også 621 var i Bergen distrikt og var nok reservevogn når 620 ikke var tilgjengelig. Svart/hvitt-bildet er forøvrig tatt av meg på NJK-turen til Bergen 28. juli 1970, så det har BT knabbet. Ser noen feil som kunne vært retusjert vekk, og de samme finnes på original. |
|
CDFo 620 back on track Håkon Berg Gunnarson 13. sep. 2023 kl.1231 #379662 (#379661) Vist 2243 ganger
Lik innlegget |
| Ååja! Kunne ikkje finne kilden no, men huska det var brukt i ein bt artikkel! Det kan godt vera vi (GVB) som har knabba det, er eg redd! |
|
CDFo 620 og påskrifter Halvard Hovtun 13. sep. 2023 kl.1239* #379663 (#379655) Vist 2170 ganger
Lik innlegget |
| Gratulerer med en helt fantastisk flott vogn! Og takk for at vi har fått innblikk i den langvarige og grundige restaureringen! Med fare for å bli han på forumet som har meninger om museumsmateriell, uten selv å bidra med fysisk arbeid: Hvilke vurderinger er gjort rundt påskriftene på skiltene på rammen? Jeg tenker helt konkret på "Norsk Jernbaneklubb Gamle Vossebanen". For meg er dette en detalj som ikke tjener noe som helst, men som gjør at vognen er bittelitt mindre autentisk. Hvem vil huske å kamuflere dette ved filmoppdrag, fotosesjoner, eller forsåvidt for publikum som er ute etter en så autentisk museumsopplevelse som mulig? Og dette nevner jeg selv om jeg er glad i både NJK og GVB. Det samme gjelder noe av Krøderbanens vognmateriell også.
|
|
CDFo 620 og påskrifter Håkon Berg Gunnarson 13. sep. 2023 kl.1414 #379668 (#379663) Vist 2138 ganger
Lik innlegget |
| Godt spørsmål! Akkurat no er nok påskriftane berre friska opp sann som dei var, derfor er heller ikkje litreringen rett. Eg vil i utgangspunktet heilt unngå å merke museumsmateriell med «reklame» men det kan kanskje ha vore eit krav før, då materiellet nylig hadde gått for NSB, før Vy? Forøvrig er vel oppdatert kunnskap frå Thor Bjerke at dei små blikkskiltene med setenummer og ikke røykere/røykere aldri har stått på vognene i lag med 3. kl merkene, så de må vel og av, om ting skal vera korrekt. Takk for bilder Svein! Kjekt å ha bilder av materiellet før museumstilværelsen også! |
|
CDFo 620 og påskrifter Svein Sando 13. sep. 2023 kl.1434 #379669 (#379663) Vist 2159 ganger
Lik innlegget |
| Jeg tenker helt konkret på "Norsk Jernbaneklubb Gamle Vossebanen". For meg er dette en detalj som ikke tjener noe som helst, men som gjør at vognen er bittelitt mindre autentisk.
Jeg er tilbøyelig til å være enig - fra nok en som ikke deltar i praktisk restaureringsarbeid... |
|
NJK-påskrifter H. Lindholm 13. sep. 2023 kl.1434 #379670 (#379663) Vist 2138 ganger
Lik innlegget |
| Jeg kan bare komme på to vogner på Krøderbanen som har NJK-relaterte påskrifter. Jeg har dog ikke total oversikt over det aktuelle utseende til absolutt alle vogner som befinner seg på Krøderbanen. Den ene er kioskvognen CEo 86, som nå har innredning som den aldri har hatt mens den var i drift ved NHJ/NSB. Utvendig på selve vognkassen er det imidlertid bare påskriften "Kiosk" i den ene enden som avslører den avvikende innredningen. Den andre vognen er L4 50351 som fra 1979 til 1993 var registrert som privatvogn i NSBs lister, og ble brukt til vognlasttransport for NJK på det nasjonale jernbanenettet. For dette formålet ble den påbegge sider utstyrt med et sort skilt med hvit tekst "Norsk Jernbaneklubb Vikersund" og NJK-logo. Den har dermed gått i trafikk med dette skiltet. Mens den var privatvogn for NJK og gikk med det sorte skiltet hadde den imidlertid nummer 20 76 050 3000-7. Nå er den restaurert og har fått tilbake sitt opprinnelige nummer 50351, så strengt tatt passer ikke NJK-skiltet sammen med vognens nåværende utseende. Og når det er sagt, så må jeg også si at vogn 620 er blitt veldig flott. Om det er noen detaljer som ikke stemmer 100%, så kan man fikse det etter hvert som man finner ut av det.. |
|
CDFo 620 back on track Svein Sando 13. sep. 2023 kl.1332* #379665 (#379655) Vist 2236 ganger
Lik innlegget |
| All ære til dere som bruker tid og krefter på å vdelikeholde vårt flotte museumsmateriell - og så flott denne er blitt!
Jeg tok et bilde av vogna hin gang i NSB-tiden, og også et bilde av broren 621: |
|
CDFo 620 back on track Morten Tranøy 13. sep. 2023 kl.1444* #379671 (#379665) Vist 2215 ganger
Lik innlegget |
| Er jo helt enig i at CDFo 620 er blitt nydelig og jeg har virkelig sansen for vogner som denne. Masse gratulasjoner fra meg. Nå i disse siste innlegg i tråden dukker mange detaljer opp og jeg lurer jo da på hvorfor man har fortsatt med destinasjonsskilt i vindushøyde og ikke som vanlig var oppunder takskjegg. Siste bilde til Svein Sando viser hvordan destinasjonsskilt hang før ca 1970, mens Halvar Hovtuns bilde viser etter "modernisering" fra ca 1970 og resten av tiden destinasjonsskilt var i bruk. På første bilde i tråden har 620 destinasjonsskilt helt øverst og den gikk sikkert i trafikk slik til slutt. Hvorfor er det så valgt den moderne varianten av plass for destinasjonsskilt i vindushøyde når resten av vognen har "gammelstatus"? |
|
Destinasjonsskilt Håkon Berg Gunnarson 13. sep. 2023 kl.1456 #379672 (#379671) Vist 2264 ganger
Lik innlegget |
| Destinasjonsskilt er normalt ikkje i bruk på GVB, det har vi snakka om å endre på. Vognene våre har stort sett holdere oppe og nede, at dette heng nede trur eg nok berre er mangel på kunnskap om detaljer i de ulike tidsepokane. |
|
Destinasjonsskilt Thor Bjerke 13. sep. 2023 kl.1515 #379673 (#379672) Vist 2300 ganger
Lik innlegget |
| De nye destinasjonsskiltene ble tatt i bruk i 1966, men da bare på stålvogner. Trevognene skulle utrangeres og der ville man beholde det gamle de få årene som var igjen. Nå gikk ikke utrangeringen så fort som ønsker, og i 1975 ble det bestemt at gjenværende trevogner også skulle få nye skilt, plassert lavere på vognsiden. Dermed unngikk man å ha flere typer skilt i bruk. |
|
CDFo eller BDF 11? Svein Sando 13. sep. 2023 kl.1610 #379678 (#379671) Vist 2261 ganger
Lik innlegget |
| Det er faktisk flere ting mht påskrifter o.l. som GVB må se litt grundigere på, som dessverre ikke er helt på stell. Se på dette bildet:
Kanskje ikkje riktig litra? Men det var det den hadde. No har vi akkurat gått til anskaffelse av ein skjæreplottar som kan lage sjablonger, så vi skal få orden på denslags framover! NJK(mus): BDF11 nr. 620Garnes10. sep. 2023foto: Håkon Berg Gunnarson
Vogner er tydelig merket som 3-klasse vogn med flotte emaljetall. Men da må det gjenspeiles på hvilket litra/type vognene ellers har av påskrifter. 3.klasse var vogna fram til 1956, mens litra BDF11 fikk vogna i 1970.
Vognenes litra-historikk er slik:
- CDFo type 14 fram til 1936 (kanskje 1933)
- CDFo2b type 3 fram til 1956
- BDFo2-11 type 3 fram til 1970
- BDF 11
Dere må velge et litra som er mest i samsvar med vognens totale utseende utvendig og innvendig, vil jeg foreslå. Vognen er så vidt jeg kan forstå aldri bygget om, så det er vel kanskje deltajer ved interiøret som avgjør.
Jeg vil anbefale Thor Bjerke som historisk konsulent i så måte. Ref. hans bok Ta plass! Personvogner i Norge, bind 1 som tar for seg trevogner spesielt. (Nå kommer forøvrig bind 2 om stålvogner, kanskje allerede til jul.) |
|
CDFo eller BDF 11? Håkon Berg Gunnarson 13. sep. 2023 kl.1632 #379680 (#379678) Vist 2350 ganger
Lik innlegget |
| Ja, som bildeteksten mer enn antyder er vi kjent med problemet. Slike detaljer skaper jo stort sett mykje diskusjon her på forumet, eg trur dette er runde to ;) Eg har hatt litt kontakt med Thor Bjerke og skaffa bok, så vi skal sørge for å rette opp i slike ting. Som eg og skreiv har vi fått oss skjæreplotter som gjer oss i stand til å enkelt, og ganske rinelig, laga egne sjablonger. Å endra slike påskrifter har vore ganske vanskelig i betydningen dyrt, eller veldig tidkrevande. Det blir bedre no, kombinert med kunnskapen til Thor! |
|
CDFo eller BDF 11? Håkon Berg Gunnarson 13. sep. 2023 kl.1810 #379686 (#379680) Vist 2350 ganger
Lik innlegget |
| Dette litt infoskrivet låg i trappa på 620, som altså samtidig var merka som BDF 11. Så vi er som sagt på saken! ;)
|
|
Litt off topic - 620 sin lillebror Haakon Espe 13. sep. 2023 kl.1716 #379684 (#379655) Vist 2068 ganger Likt av 2
Lik innlegget |
| Først og fremst, en formidabel innsats som har gjort 620 så nydelig, vel utført. Jeg satser på at jeg er unnskyldt med dette bildet. Jeg laget denne av Roco-vogner for 25 år siden. Lille 620 hilser til sin storebror :-)
|
|
CDFo 620 - Arbeidsforhold på Garnes Håkon Berg Gunnarson 15. sep. 2023 kl.1256* #379765 (#379655) Vist 2011 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Kom over dette uskarpe bildet, som har vore opplasta før, men likevel: Dette viser arbeidsforholda på Garnes tidlegare, før vognhallen var påbegynt. Vi hadde litt stillas vi kunne bygge opp, og vi skar ned eit par tre som fekk jobben med å holde oppe presenninga, som måtte riggast ned for kvar økt, og tjorast fast i vogna, så den ikkje vart tatt av haustværet.. Det er altså ein midlertidig reparasjon på 620 utført i 2012.
Reparasjoner i taket på 620 over postkupéen. Kim André Arnesen og underteikna på bildet. NJK(mus): BDF11 nr. 620Garnes24. sep. 2023foto: Stian Jargren |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |