Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Forskjellen på B7-1 og B7-2" i Plattformen

Hele tråden har 10 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      B 7 Hans-Ole Sveia 3. okt. 2012 kl.1639 770 #137681 (#137655) Vist 857 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror i dette tilfellet at det blir mye virvar fordi en ikke skjelner mellom B 7 type 2 og B 7-2. Denne problematikken går att og går att og ser ut til å være nesten evigvarende. (Det hender jeg sukker litt oppgitt.)

Det foregikk nemlig en endring av NSBs kategorisering av vogner der det ble innført noe nytt som atskilte seg fra systemet en hadde fra tidligere, men hvor mange trodde at en strek med tall etter betydde det samme som type med samme tall etter, muligens fordi enkelte jernbaneentusiaster og kanskje andre også nyttet denne måten for å unngå å skrive type på eller fordi datateknikken gjorde at dette var enklere?

Det fantes B 7 type 1, B 7 type 2 og B 7 type 3.

Det fantes B 7-2 (B 7-vogner med skistativ der -2 angir at det er vogn med skistativ). Det fantes ikke B 7-3. Det finnes B 7-4, B 7-5 og B 7-6. På disse fant man derimot ikke nødvendig å ha -2 for å nevne at en har skistativ, men skistativ opptrer vel også her?

Konklusjon: Offisiell kategorisering blir neppe helt logisk. Et eksempel på det siste var kupévognen BF 7. Ifølge NSB eget system skulle ikke dette ha vært BF 7, men heller BF 15 (ettersom SJ BF 2 ennå ikke var kjøpt fra Sverige da BF 7 ble levert) eller BF 17 (dersom NSB skulle ha med et 7-tall over det hele). Men NSB ønsket da at alt type 7-materiell skulle betegnes med dette sifferet.

Betenkning: Skulle en ha gjort det samme med type 5-materiellet burde BF 13 og BF 14 (kupévogner) ha vært BF 5 (I dag ville en vel helst hatt dette som BF 5-1 og BF 5-2? Og A 3 ville vel ha vært A 5-1 og dagens A 5-1 ville vel ha vært A 5-2?), og BF 11, BF 12 og BF 1 ha vært BF 3 (I dag ville en vel helst ha hatt dette som BF 3-1, BF 3-2 og BF 3-3, dersom en ikke hadde hatt liknende måte på en Flåmsbanevogn? Og A 2 ville vel ha vært A 3-1?).

En saksopplysning: Etter NSBs litrasystem fra 1970 skulle kupévogner av stål ha indeks 11-19 og storromsvogner av stål ha indeks 1-9. I praksis forlot NSB dette da BF 7 ble benevnt BF 7.

        Forskjeller på B7 og B7 Bjørn Hall 3. okt. 2012 kl.1811 #137694 (#137681) Vist 784 ganger Lik innlegget
 

Først en takk til dere alle tre for oppklaringen av min uvitenhet om skistativ og litrabetegnelser. (Fy skamme meg.)

Så til Sveia spesielt: Jeg tror nok du må fortsette å sukke oppgitt over oss vanlige tussiaster.

I et ærlig forsøk på å finne en systematikk slo jeg, som jeg pleier å gjøre når jeg leter etter opplysninger opp i NML, i dette tilfellet NML2001.
På side 127 er B7 type 4 beskrevet. Under ombygginger står her bl. annet:-----og 27049 til B7-6 i 2000.
Når jeg går til side 129 i samme udmerkede bok finner jeg omtalt B7 type 6 nr 27049 med kommentaren "ombygd fra B7-4 i 2000 av Mitrans."

Som du skjønner; vi vanlige tussiaster roter det til stadig hele tiden,
og jeg er nok ikke bedre enn at jeg kan komme til å begå samme uhyrlige feil igjen. But keep on fighting, youn may sucseed in the end.
mvh
Bjørn
i "lettere irritert kverulantmodus"

          B7-4 og B7-6 Erland Rasten 3. okt. 2012 kl.2223 #137719 (#137694) Vist 752 ganger Lik innlegget
 

Ombyggingen du nevner her, er ombygging til UIC-overgang i ene enden. Dette ble gjort på alle FR7-3 (derfor ingen litra-endring på disse), og på noen B7-4. Siden endringen bare omfattet noen vogner og disse må kunne skilles fra øvrige B7-4 i drift, fikk de en egen litra, B7-6. Hensikten var å kunne bruke tp 7-vogner sammen med WLAB2 i nattog.

Litt historie for denne vogna:

Bygget som AB7 (senere AB7-1) 24703 i 1982.

Ved leveransen av en ny serie AB7 fra 1985, ble de første AB7-vognene brukt som rene 2. kl vogner ved behov og deretter ombygget/omlitrert til B7. Vogn 24703 ble ombygget til B7-3 i mai -89.

I april -97 ble vogna ombygget til B7-4 27049 ved NSB vst. Sundland.

I juni 2000 fikk vogna UIC-overgang i ene ende og ble omliterert til B7-6.

I mars/april 2009 ble vogna oppgradert/ombygget av Euromaint i Malmö, ingen ny litra.

Fremdeles like forvirret?

Erland

            B7-4 og B7-6 og forvirring Bjørn Hall 3. okt. 2012 kl.2248 #137721 (#137719) Vist 754 ganger Lik innlegget
 

Mange takk Erland for dine ærlige og saklige forsøk på å oppdatere meg angående B7 vognenes ombygginger og betegnelser,
deriblant årsaken til at man satte UIC vulst i den ene enden på noen av B7 vognene (B7-6).
Du gjør det på en rett fram og grei måte. Fortsett med det.
mvh Bjørn

        Utvendig merking Håkon Henriksen 19. jan. 2021 kl.1639 #325970 (#137681) Vist 227 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Hei, jeg sitter å leser meg opp på B7 vognene og lurer på om vognene som ble bygget om til B7-2 type 1 fikk endret den utvendige merkingen også? Kan ikke huske å ha sett annen merking enn B7 før 96 når de ble pusset opp og fikk B7-4 merking.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.15 sek
I dag 7051 treff på forum10, og 72334730 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12832 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.