Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Forskjellen på B7-1 og B7-2" i Plattformen

Hele tråden har 10 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        Forskjeller på B7 og B7 Bjørn Hall 3. okt. 2012 kl.1811 #137694 (#137681) Vist 779 ganger Lik innlegget
 

Først en takk til dere alle tre for oppklaringen av min uvitenhet om skistativ og litrabetegnelser. (Fy skamme meg.)

Så til Sveia spesielt: Jeg tror nok du må fortsette å sukke oppgitt over oss vanlige tussiaster.

I et ærlig forsøk på å finne en systematikk slo jeg, som jeg pleier å gjøre når jeg leter etter opplysninger opp i NML, i dette tilfellet NML2001.
På side 127 er B7 type 4 beskrevet. Under ombygginger står her bl. annet:-----og 27049 til B7-6 i 2000.
Når jeg går til side 129 i samme udmerkede bok finner jeg omtalt B7 type 6 nr 27049 med kommentaren "ombygd fra B7-4 i 2000 av Mitrans."

Som du skjønner; vi vanlige tussiaster roter det til stadig hele tiden,
og jeg er nok ikke bedre enn at jeg kan komme til å begå samme uhyrlige feil igjen. But keep on fighting, youn may sucseed in the end.
mvh
Bjørn
i "lettere irritert kverulantmodus"

          B7-4 og B7-6 Erland Rasten 3. okt. 2012 kl.2223 #137719 (#137694) Vist 748 ganger Lik innlegget
 

Ombyggingen du nevner her, er ombygging til UIC-overgang i ene enden. Dette ble gjort på alle FR7-3 (derfor ingen litra-endring på disse), og på noen B7-4. Siden endringen bare omfattet noen vogner og disse må kunne skilles fra øvrige B7-4 i drift, fikk de en egen litra, B7-6. Hensikten var å kunne bruke tp 7-vogner sammen med WLAB2 i nattog.

Litt historie for denne vogna:

Bygget som AB7 (senere AB7-1) 24703 i 1982.

Ved leveransen av en ny serie AB7 fra 1985, ble de første AB7-vognene brukt som rene 2. kl vogner ved behov og deretter ombygget/omlitrert til B7. Vogn 24703 ble ombygget til B7-3 i mai -89.

I april -97 ble vogna ombygget til B7-4 27049 ved NSB vst. Sundland.

I juni 2000 fikk vogna UIC-overgang i ene ende og ble omliterert til B7-6.

I mars/april 2009 ble vogna oppgradert/ombygget av Euromaint i Malmö, ingen ny litra.

Fremdeles like forvirret?

Erland

            B7-4 og B7-6 og forvirring Bjørn Hall 3. okt. 2012 kl.2248 #137721 (#137719) Vist 750 ganger Lik innlegget
 

Mange takk Erland for dine ærlige og saklige forsøk på å oppdatere meg angående B7 vognenes ombygginger og betegnelser,
deriblant årsaken til at man satte UIC vulst i den ene enden på noen av B7 vognene (B7-6).
Du gjør det på en rett fram og grei måte. Fortsett med det.
mvh Bjørn

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 4.94 sek
I dag 3495 treff på forum10, og 72331174 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12831 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.