Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "El 11.2099" i Årgangsbilder

Hele tråden har 6 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    El 11.2099 Ole Anders Løseth 31. okt. 2012 kl.0140 #140093 (#139874) Vist 283 ganger Lik innlegget
 

Nå ble jeg satt litt ut angående vidus rammer. Dette har jeg ikke "peiling" på. Men det jeg la merke til i min "lyse grønne ungdom" var at Oslo maskinene (El 11 og El 13)hadde gitter i en eller annen form (1. vindu, eller 2, 3 eller 4 vindu), og Drammens maskinene ikke hadde gitter. Var det tilfeldig, eller hadde Drammens maskinene en annen type glass i front vinduene?. Var blanke vindusrammer et tegn på "panserglass" (i 1977)?. Ellers enig med Erik, første bilde gir meg noe spesielt, liksom jeg er i bildet.

      El 11.2099 Hans-Ole Sveia 31. okt. 2012 kl.1557* 750 #140122 (#140093) Vist 1157 ganger Lik innlegget
 

Noe om malte og om blanke vindusrammer på El 11-lokene:

El 11.2078-11.2092 var levert med malte vindusrammer, mens El 11.2093-11.2112 var levert med blanke vindusrammer for frontvinduene. Av Drammens-lokene fikk El 11.2106 og 11.2112 malte vindusrammer forholdsvis tidlig, mens de øvrige av Drammen distrikt sine El 11 fikk malte vindusrammer fra ca. 1980 og utover.

Gitter og vindusglass:

Drammen distrikts El 11 manglet gitter. Disse hadde imidlertid samme type glass i vinduene som øvrige El 11 med gitter. Noen av Drammen distrikts El 11-lok hadde imidlertid skruer og vindemuttere for montering av gitter fra den tiden de hadde vært nyttet i Oslo distrikt.

Drammen distrikts El 13 manglet stort sett gitter. Disse hadde imidlertid samme type glass i vinduene som øvrige El 13 med gitter.

El 13.2124 fikk imidlertid montert gitter i begge ender i samband med reparasjonen etter kollisjonen med Di 2.829 ved Oggevatn i første halvdel av 1970-årene. Også de fire El 13-lokene som ble overført fra Oslo til Drammen distrikt ca. 1972-1973 hadde gitter. Dette var El 13.2160-13.2163.

Enkelte loktyper fikk med tiden panserglass i vinduene og fikk da fjernet gitrene. Dette gjaldt blant annet type El 14 og en del lok av type Di 3 (ende 1, på lok Di 3.630 imidlertid både ende 1 og ende 2).

Det finnes også eksempel på lok som hadde gitter, men som i en periode gikk uten dette av en eller annen årsak. For Di 3.616 dreide dette seg en gang i samband med en delåpning på Nordlandsbanen for at det skulle være mulig å få tatt bedre filmopptak fra førerrommet. Jeg mener jeg en gang tok et bilde i 1980-årene av lok Di 3.608 uten gitter i front. Loket kan imidlertid ikke ha gått slik særlig lenge.

        El 11.2099 Ole Anders Løseth 31. okt. 2012 kl.1741 #140140 (#140122) Vist 261 ganger Lik innlegget
 

Takker for svar

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.40 sek
I dag 6676 treff på forum10, og 72367602 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12835 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.