Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Fargesetting på norske damplokomotiver" i Museum

Hele tråden har 12 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Fargesetting på norske damplokomotiver Svein Sando 31. mars 2017 kl.1415 #246160 (#246154) Vist 471 ganger Lik innlegget
 

Det med historisiteten med hvite hjulringer er jeg litt usikker på. Muligens er lys farge på bilder tatt for å være hvit, men at det engentlig var blank metall. Eller at tanken om de hvite hjulringene kommer fra de lyse hjulringer man finner på de mange bildene av nye lok tatt ved leveransen. Se eksempler nedenfor. På fabrikkbildene var lokene visstnok midlertidig innsatt med spesielt stoff (kritt?) for bildenes skyld. De er nemlig ofte påfallende matte i finishen, mens driftsbilder viser blank overfalte av hensyn til renholdet. Tidligere ble jo lokene pusset blanke - derav stillingsbetegnelsen "lokpusser". Så kanskje de hvite ringene forsvant ganske kort tid etter at loket ble satt i drift.

Når så er sagt, så var det også variasjoner rundt om kring. Det kan synes som om verkstedene til NSB hadde sine lokale fargevalg, så å knytte en bestemt fargesetting til en bestemt tidsperiode er vanskelig landet sett under ett.


33574-11960-109.jpg
Antagelig leveransefoto.


33865-14836-144.jpg
Leveransefoto, Kristiania Ø.

  Fargesetting på norske damplokomotiver Erik W. Johansson 31. mars 2017 kl.1444* #246168 (#246160) Vist 449 ganger Lik innlegget
 

Det var vel voks de brukte for å matte flatene når de tok leveransefoto?

Bildet av 109 tror jeg er tatt av loket etter at det er pusset for å trekke et kongetog eller lignende. Det er ingen typisk puss for leveransebilde - veivene er ikke i nedre stilling (tror det bare var Hamar som brøt med den "regelen"). I en periode var det nettopp lok av type 16 som hadde en aktiv rolle ved statsbesøk.

    Fargesetting på norske damplokomotiver Knut Grønlund 31. mars 2017 kl.1539 #246172 (#246168) Vist 417 ganger Lik innlegget
 

Takk for svar! Hvite hjulringer er ihverfall pent, synes jeg da. :-)

På tysk hadde man ved levering dette som kalles "fotografieranstrich". Da ble lokene insatt med en spesiell avvaskbar kalkmaling vel for å fremheve bl.a detaljer tydeligere.

    Fargesetting på norske damplokomotiver Svein Sando 31. mars 2017 kl.1557 #246175 (#246168) Vist 420 ganger Lik innlegget
 

106: JEg var også i tvil om det er et leveransefoto all den stund bildet ganske sikekrt er tatt i Oslo og loket er bygget av Hartmann, var det vel. Men lokets kjel er meget lys. Det var da ikke vanlig?

      Fargesetting på norske damplokomotiver Erik W. Johansson 31. mars 2017 kl.1611 #246176 (#246175) Vist 415 ganger Lik innlegget
 

Bildet av 109 tror jeg er tatt fordi det nettopp er pusset ekstraordinært. Det er garantert en eller annen form for farge som er påført mer eller mindre midlertidig på kjel, sylindre og uthevede detaljer.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.21 sek
I dag 13209 treff på forum10, og 72425453 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12840 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.