Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Fargesetting på norske damplokomotiver" i Museum

Hele tråden har 12 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Fargesetting på norske damplokomotiver Erik W. Johansson 2. apr. 2017 kl.1116 #246295 (#246293) Vist 361 ganger Lik innlegget
 

I leveranseutførelse skulle røykskap, skorstein, askekasse, boggier og hjul være sort i motsetning til hovedfargen som skulle være ultramarin i sort. På flere gamle bilder ser vi at f.eks. drivhjul kunne ha dreide sider, mens de øvrige hjulene tydelig var i mørk farge. Derfor tror jeg at alternativet til å dreie hjulsidene er å male dem sorte.

        Fargesetting på norske damplokomotiver Jan B. Salvesen 3. apr. 2017 kl.0944 #246354 (#246295) Vist 325 ganger Lik innlegget
 

I leveringsbetingelsene for 225 så er det en grei beskrivelse av hvilke farger som skulle være hvor. Det som var utfordringen var å finne frem til riktig nyanse eller resept. Når det gjaldt ultramarin i sort var dette det enkleste. Da dro jeg til fargehandelen og kjøpte ultramarin fargepulver og blandet dette med sort slik det stod i betingelsene. Resultatet av nyansen er på 225 i dag. Jeg jobbet den gangen tett med en kar på Setesdalsbanen som på den tiden forsket på fargene til lokene der. Sammen kom vi fram til det vi mente er det mest riktige. Vi var så heldige å ha noen urgamle fargekart og disse var til god hjelp. Siden det er dårlig med fargebilder fra den tiden, er det jo ekstra stas å finne gamle håndkolerte tegninger fra den tiden som denne av et smalsporlok. Det var lokfyrbøter Bjarne Werner i Oslo som tegnet denne i 1926. Den viser veldig klart hvordan fargesettingen var på lokomotivene den gangen. Sånn sett så har vi truffet ganske bra med 225....med unntak av hjulringene :-)Beklager den litt dårlige avfotograferingen. Bildet er i dag hos Norsk Lokomotivmannsforbund, Lokalavdeling Oslo.

forstørrt190223-IMG_1174.jpg

Tegnet av Bjarne Werner i 1926
2. feb. 2016
foto: Jan B. Salvesen

forstørrt190224-IMG_1173.jpg

2. feb. 2016
foto: Jan B. Salvesen

forstørrt190225-IMG_1176.jpg

2. feb. 2016
foto: Jan B. Salvesen
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.19 sek
I dag 15593 treff på forum10, og 72427837 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12840 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.