Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Type 25e med sidetanker" i Årgangsbilder

Hele tråden har 10 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Type 25e med sidekasser Erik W. Johansson 8. mars 2020 kl.1813 #305486 (#305483) Vist 293 ganger Lik innlegget
 

De 7 første lokene hadde materialvekt 26,9 tonn og 1,7 tonn kull.
De 3 siste lokene hadde materialvekt 24,4 tonn og 1,2 tonn kull.

Ellers er det beskrevet at loktypen opprinnelig hadde 6 bremseklosser virkende på alle hjul, men at de omkring 1925 fikk 8 bremseklosser bare virkende på hjulene på midtre og siste aksel.

De lokene som senere ble 485 og 488 ble i 1912 utstyrt med Westinghouse-bremser som ikke virket på loket. I 1925 fikk de hevet topphastigheten til 50 km/h og ble da utstyrt med fartsmålere fra Hasler. De fikk også uttak for dampvarme.

            Type 25e med sidekasser H. Lindholm 8. mars 2020 kl.2238 #305509 (#305486) Vist 271 ganger Lik innlegget
 

Det er dessverre dårlig med bilder som viser disse lokene bakfra. De tegningene jeg har sett viser lok uten vann- eller kullkasse bak, men det betyr jo ikke at ingen lok hadde det.
Bildene av lokene som var i Norge viser i hvert fall at de ikke kan ha hatt sidetanker for vann. Både vannpåfyllingsrørenes plassering og form, og fotbrettets form, viser at sidekassene har vært like lange på alle lokene.

              Type 25e bakfra Torstein Sunde 8. mars 2020 kl.2258 #305510 (#305509) Vist 270 ganger Lik innlegget
 

På Digitalt Museum finnes det noen bilder av 485 bakfra, delvis bakfra eller rett fra siden, slik at kullkassen bakest vises:

UHB1-AR-22-11: https://digitaltmuseum.no/021017373025/damplokomotiv-type-25e-nr-485-i-skiftetjeneste-pa-trondheim-stasjon-koblet

UHB-041_0703: https://digitaltmuseum.no/021017766517/damplokomotiv-type-25e-nr-485-i-skiftetjeneste-pa-trondheim-stasjon-en

UHB2-AR-01-03: https://digitaltmuseum.no/021017370763/damplokomotiv-type-25e-nr-485-i-skiftetjeneste-pa-trondheim-stasjon

UHB3-AR-23-32a: https://digitaltmuseum.no/021017387655/damplokomotiv-type-25e-nr-485-sterkt-skadet-etter-i-skifteuhell-i-trondhei

Men disse er altså tatt etter at loket fik bredt førerhus.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.07 sek
I dag 10412 treff på forum10, og 72663506 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12855 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.