Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Februarbilder fra 4. distrikt" i Galleriet

Hele tråden har 31 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Fiborgtangen Hans Isachsen 7. feb. 2021 kl.1121 #327298 (#327242) Vist 733 ganger Lik innlegget
 

Når jeg kjører E6 nordover lurer jeg ofte på hvor sidesporet til fabrikken ligger i landskapet. Hvor ligger det? Jeg mener at det er vanskelig å se. På bildet med "vekselkosting" ser vi ei bru,er det ei bru for E6?.

  Fiborgtangen Roar 7. feb. 2021 kl.1138 #327301 (#327298) Vist 708 ganger Lik innlegget
 

Kart.

Lenke: Gule sider, kart

    Fiborgtangen Ola Schjei 7. feb. 2021 kl.2344* #327387 (#327301) Vist 616 ganger Lik innlegget
 

Har Norske Skog, Fiborgtangen egen skiftetraktor som fremdeles er i drift? Bildet er et utsnitt fra oversiktsbilde på 1881.no.

forstørrt222790-Fiborgtangen2020.jpg

Fiborgtangen
 2019
foto: Satelittfoto
      Fiborgtangen Thor Bjerke 7. feb. 2021 kl.2155 #327389 (#327387) Vist 615 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det er nok Skd 214S86, men om den fortsatt finnes vet jeg ikke. Tok bilde av den i 2003. Da hadde de også en Trackmobile som den gang ikke lenger var i daglig bruk, etter at det ikke lenger var skifting på området.

forstørrt222791-TB2003E142.jpg

Norske Skogs skiftetraktor Skd 214S 86
Skd 214 nr. 86
Fiborgtangen
12. sep. 2003
foto: Thor Bjerke

forstørrt222792-TB2003E139.jpg

Norske Skogs Whiting Trackmobile 95TM, trolig fra 1981. Volvo Penta-motor.
Fiborgtangen
12. sep. 2003
foto: Thor Bjerke
        Fiborgtangen Ola Schjei 8. feb. 2021 kl.0140* #327398 (#327389) Vist 583 ganger Lik innlegget
 

Dobbelsjekket bildene på 1881. Skd 214 finnes både på bilder fra 2015 og 2019 også. Om den er borte i dag, har den derfor forsvunnet mellom sommeren 2019 og fram til nå.

          Fiborgtangen Thomas Markovic 8. feb. 2021 kl.0930 #327412 (#327398) Vist 578 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

214 traktoren eksisterer fremdeles og står utvendig på samme sted som bildet til Ola Schei viser. En delegasjon i NJK Trøndelag hadde før jul befaring på traktoren, da Norske Skog skal kvitte seg med den. Det pågår en intern høring om noen NJK avdelinger ønsker å overta den.

            214.86 Roar 8. feb. 2021 kl.1041 #327425 (#327412) Vist 599 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

214.86 er litt spesiell. I 1982 var den inne til en større oppgradering og fikk bl.a. ny motor fra Cummins. Samme leverandør som for 224-traktorene. Men renkte seg muligens å oppgradere flere tilsvarende.

Deretter ble 214.86 sendt til Askim for å kunne gå der for utprøving. Skiftingen der dreide seg hovedsakelig om lukkede godsvogner med glassvatt fra GLAVA-fabrikken. For øvrig en og annen "slenger" til Spydeberg, Norlett eller Gresvig. Lastede vogner ble satt inn i lokalgodstoget, Gt 4924. Tomme vogner ankom i 4923. Begge disse hadde konduktør og konduktørvogn; en BFV1.

              214.86 Henrik B. Backer 8. feb. 2021 kl.1132 #327435 (#327425) Vist 571 ganger Lik innlegget
 

Ut fra det jeg har lest meg opp på denne spesielle traktoren virker det som om man har montert drivverk tilsvarende Skd 220 i en Skd 214 strippet for alt teknisk. I stedet for kjededrift eller koblestenger er det akseldrift. Og så valgte de en Cumminsmotor som sikkert var mer kurant den gangen. Jeg har inntrykk av denne varianten var vellykket, men at prisen trolig ble for høy og at behovet for skiftetraktorer var fallende. Derfor ble det ikke flere av disse. For de som trenger en grei skiftetraktor som ikke krever mye vedlikehold er denne sikkert ikke noe dårlig valg. Men man må nok regne med at det er en del forsømt vedlikehold som skal tas igjen før den settes i drift.

Krøderbanen har konkludert med at vi ikke ønsker å overta 21.86 men satse på de traktorene vi har som er 1 x Skd 206, 2 x Skd 214 1 x Skd 215 og 4 x 220c. Vi kommer aldri til å bruke alle disse på en gang, men vi har så vi klarer oss. Dessuten representerer 214.86 en prototype som det ikke ble flere av. Men jeg satte veldig pris på at NJK-Trøndelag tipset oss om denne.


Beste hilsen Henrik B

              214.86 Hans-Ole Sveia 8. feb. 2021 kl.1632* #327453 (#327425) Vist 527 ganger Lik innlegget
 

Etter å ha vært på Askim, ble vel denne skiftetraktoren sendt til Røros og brukt der en tid i skiftingen.

(Rettet: Det var i Askim denne skiftetraktoren en gang var - ikke Ski.)

            Skd. 214.86 Halvard Hovtun 8. feb. 2021 kl.1342 #327452 (#327412) Vist 559 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Skiftetraktoren på Skogn er fortsatt brukbar, her er et bilde fra den overnevnte befaringen. Det hadde vært hyggelig om noen kan ha bruk for den, men etter hva jeg forstår har henvendelsene til de ulike museumsbanemiljøene i Norge ikke ført til noe så langt.

forstørrt222802-hovtun_6696r.jpg

Norske Skogs skiftetraktor Skd. 214.86
Skd 214 nr. 86
Fiborgtangen, Skogn
11. des. 2020
foto: Halvard Hovtun
              Skd. 214.86 Bjørn Halling 8. feb. 2021 kl.1717 #327481 (#327452) Vist 511 ganger Lik innlegget
 

NMT har 3 stk. 220c, med planer om i hvert fall å sette i stand to. Dette dekker vårt behov. Vi har altså det vi har praktisk behov for, i tillegg til at vi har mangel på sporplass, vi må heller kvitte oss med materiell, enn å anskaffe mer. Krøderbanen og GVB har et rikt utvalg av traktorer. Setesdalsbanen har også nok av dieseldreven trekkraft, både på normalt og smalt spor.

              Skd. 214.86 Hans-Petter Aamodt 8. feb. 2021 kl.1916 #327494 (#327452) Vist 490 ganger Lik innlegget
 

Jeg har på signal fra lokalavdelingen der oppe sendt en henvendelse til en mulig interessent, så hold hestene :)

              Typekurs Skd 214S.86 Svein Rune Kjønnø 9. feb. 2021 kl.0748 #327542 (#327452) Vist 484 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Jeg er en av de få som faktisk har typekurs på Skd 214S.86 (S for Super). Kurs på 214-traktor sto ikke spesielt høyt i kurs hos lok personalet, og når prosjektet med å anskaffe nye skifteaggregater til NSB forsøkte med ombygging, dvs hel stripping, av en gammel 214-traktor ble vi noen svært få lokfører-assistenter som ble satt opp på typekurs i Lodalen. Noe trykt litteratur fantes ikke, notater måtte vi gjøre selv. Jeg har de fortsatt, og leser følgende bl.a.: -Lik 220c, med Twin-disc og motorstørrelse 235 Hk, men med Cummins dieselmotor. Aksel drifter. " Traktoren var også utstyrt med fjærkraftbrems som parkeringsbrems, slett ikke verst på et slikt prosjekt. Traktoren ble brukt I forskjellige jobber I Oslo - området, men om tanken var at den skulle erstatte litt tyngre skifting ble det helt feil. Traktoren var fortsatt to-akslet, lett, og svært lett å "sette" hjul. Ganske raskt ble traktoren kjørt til Askim som hadde skifting som passet for traktoren. Det ble endel passreiser ut dit for å skifte, samt turer mellom Askim og Lodalen for vedlikehold. Senere gikk den en tid på Røros før den havnet på Fiborgtangen.

                Typekurs Skd 214S.86 Thomas Markovic 9. feb. 2021 kl.0957 #327550 (#327542) Vist 474 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Traktoren har også vært på Verdal stasjon på slutten av 90-tallet. Her et bilde fra Trondheim.

forstørrt222829-TM4262.jpg

Skd 214S 86 i Trondheim
Skd 214 nr. 86
Trondheim
 1994
foto: Thomas Markovic
                Typekurs Skd 214S.86-Lodalen 1982 Arne Aaeng 9. feb. 2021 kl.1955 #327600 (#327542) Vist 450 ganger Likt av 6 Lik innlegget
 

Her er et bilde fra Lodalen ved Toghallen våren 1982 hvor det ble kurset lokpersonale på 214S.86. Jeg kan skimte en Sarpsborg-kollega i traktoren, så det var nok for å driftsette den i Askim med skifting der.

forstørrt222861-FA147-Skd214S86Lodalen30041982.jpg

Her kurses det på Skd.214S.86 utenfor Toghallen.
Skd 214 nr. 86
Lodalen
30. apr. 1982
foto: Arne Aaeng
  Fiborgtangen Halvard Hovtun 8. feb. 2021 kl.1352 #327456 (#327298) Vist 553 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Kartet Roar linker til gir deg kanskje svar på det du spør om. Det kan være litt vankelig å se sporet fra E6, blant annet fordi det går gjennom tunnel på det nederste partiet. Det ser ut til å være to broer over sporet nedenfor tunnelportalen; den blå for gang/sykkelveg og den andre for "Sjøvegen", som sikkert er gamle E6. Dagens E6 går like bak denne igjen, over jernbanetunnelen.

Dersom du reiser med tog på Nordlandsbanen er det mulig å se sidesporets trasé sør for Skogn stasjon.

forstørrt222803-hovtun_8278r.jpg

Sporet til Norske Skogs fabrikk på Fiborgtangen
Fiborgtangen, Skogn
5. feb. 2021
foto: Halvard Hovtun
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.67 sek
I dag 393 treff på forum10, og 72431118 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12840 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.