Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 7. nivå av toppinnlegget "Februarbilder fra 4. distrikt" i Galleriet

Hele tråden har 31 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

            214.86 Roar 8. feb. 2021 kl.1041 #327425 (#327412) Vist 606 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

214.86 er litt spesiell. I 1982 var den inne til en større oppgradering og fikk bl.a. ny motor fra Cummins. Samme leverandør som for 224-traktorene. Men renkte seg muligens å oppgradere flere tilsvarende.

Deretter ble 214.86 sendt til Askim for å kunne gå der for utprøving. Skiftingen der dreide seg hovedsakelig om lukkede godsvogner med glassvatt fra GLAVA-fabrikken. For øvrig en og annen "slenger" til Spydeberg, Norlett eller Gresvig. Lastede vogner ble satt inn i lokalgodstoget, Gt 4924. Tomme vogner ankom i 4923. Begge disse hadde konduktør og konduktørvogn; en BFV1.

              214.86 Henrik B. Backer 8. feb. 2021 kl.1132 #327435 (#327425) Vist 579 ganger Lik innlegget
 

Ut fra det jeg har lest meg opp på denne spesielle traktoren virker det som om man har montert drivverk tilsvarende Skd 220 i en Skd 214 strippet for alt teknisk. I stedet for kjededrift eller koblestenger er det akseldrift. Og så valgte de en Cumminsmotor som sikkert var mer kurant den gangen. Jeg har inntrykk av denne varianten var vellykket, men at prisen trolig ble for høy og at behovet for skiftetraktorer var fallende. Derfor ble det ikke flere av disse. For de som trenger en grei skiftetraktor som ikke krever mye vedlikehold er denne sikkert ikke noe dårlig valg. Men man må nok regne med at det er en del forsømt vedlikehold som skal tas igjen før den settes i drift.

Krøderbanen har konkludert med at vi ikke ønsker å overta 21.86 men satse på de traktorene vi har som er 1 x Skd 206, 2 x Skd 214 1 x Skd 215 og 4 x 220c. Vi kommer aldri til å bruke alle disse på en gang, men vi har så vi klarer oss. Dessuten representerer 214.86 en prototype som det ikke ble flere av. Men jeg satte veldig pris på at NJK-Trøndelag tipset oss om denne.


Beste hilsen Henrik B

              214.86 Hans-Ole Sveia 8. feb. 2021 kl.1632* #327453 (#327425) Vist 536 ganger Lik innlegget
 

Etter å ha vært på Askim, ble vel denne skiftetraktoren sendt til Røros og brukt der en tid i skiftingen.

(Rettet: Det var i Askim denne skiftetraktoren en gang var - ikke Ski.)

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.18 sek
I dag 6161 treff på forum10, og 72436886 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12840 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.