Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140" i Plattformen

Hele tråden har 132 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Rolf Karl Burud 27. juli 2021 kl.2018 #337930 (#337912) Vist 982 ganger Lik innlegget
 

Det må være en feil på overstrømsvernet i omformerstasjonen når høyspentkabelen ligger på bakken så lang tid og ikke blir koblet ut. Ved riktig innstilling av vernet så skal det koble ut i løpet av noen tiendels sekund.

  Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Jan Arne Rødland 27. juli 2021 kl.2029 #337931 (#337930) Vist 963 ganger Lik innlegget
 

Synd at det skal et lynnedslag til for å oppdage det lei meg

    Sandefjord - brann ikke forårsaket av lyn Hans Morten Tamnes 27. juli 2021 kl.2035 #337934 (#337931) Vist 982 ganger Lik innlegget
 

Men det var ikke lynnedslag som forårsaket dette!

Kommer tilbake til årsaken om et øyeblikk.

  Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Roar 27. juli 2021 kl.2232 #337947 (#337930) Vist 917 ganger Lik innlegget
 

Du tror ikke at de har skrudd opp toleransene i takt med økt toggang og nye Flirt-togsett som bruker mye strøm?

    Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Erik W. Johansson 27. juli 2021 kl.2241 #337949 (#337947) Vist 913 ganger Lik innlegget
 

Som regel er det ikke strømforbruket, men hvor fort strømmen stiger som får vernet til å koble ut ved kortslutninger.

      Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Herman 28. juli 2021 kl.1306 #337968 (#337949) Vist 785 ganger Lik innlegget
 

Hvis det er hvor fort strømmen stiger som avgjør om overstrømvernet kobler ut er det vel bare et spørsmål om hvor mange omformere som kobler ut etter hverandre før strømstigningen blir lav nok til at vernet ikke kobler ut.

  Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Terje Andersen 28. juli 2021 kl.1327 #337975 (#337930) Vist 803 ganger Lik innlegget
 

Det normale ved kortslutning til jord gjennom fugler eller andre dyr er vel at det gjøres innkoblingsforsøk både 1 og 2 ganger. Normalt faller fuglen/dyret ned og trafikken kan fortsette.

Når ledningen ligger på bakken er det vel ingen tvil, men automatikken gjør vel uansett sine innkoblingsforsøk.

På Larviksida kom det en ny omformer, Solum, som er omtalt som BaneNORs kraftigste. Det kan være et spørmål hvordan den går sammen med vern på omkringliggende stasjoner.

Jeg vet ikke hvordan matingen er på Drammnsida, før var det mating fra Hakavik på Sande, men det er sannsynligvis omgjort med dobbelsporet Sande - Holmestrand - Nykirke.

Terje

    Brann i sikringsanlegg - lynnedslag og 16 kV på avveie Morten Tranøy 28. juli 2021 kl.1624 #337997 (#337975) Vist 802 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

2 ganger tidligere har jeg sett slike utbrente sikringsanlegg. Under gymnastiden, på tidlig 1970 - tall falt en ledning med 16 000 volt ned ved innkjør A (fra Kjelsås) ned på Grefsen stasjon og det gjorde vei i vellinga. Jeg fikk være med inn i relerommet og kunne med egne øyne se skadene og de var ikke små. Til og med betongvegger hadde blitt ødelagt. Hvor lang tid det tok for å fikse skadene vet jeg ikke, men da sikringsanlegget ble bygget opp igjen var det ifb forberedelser for fjernstyring på Gjøvikbanen.

2.gang var på Hauerseter hvor vi sto med både el 1 og el 5 og et (for oss) kjempetog lastet med vereranbiler. Dette var i juni 1994 og vi var på vei til Otta. Vi ble stående på Hauerseter og det var et forrykende uvær med lyn og torden. Plutselig slo lynet ned på stasjonen, alt av lyspærer gikk som blitz på lokene og det veltet ut hvit røyk av l8kene, men også nærliggende gatelys nærmest eksploderte. Så så vi det kom masse røyk ut av relehuset på Hauerseter og signalanlegget ble helt dødt. Ganske snart kom også brannvesen og de ordnet opp i relehuset og det så ikke bra ut. Kjøreledningsanlegget var også dødt - og vi var svært spent på om lokene virket etter gigasmellet. Men da strømmen kom tilbake og vi hadde skiftet en stor mengde lyspærer, ja så virket alt - utrolig nok.

Etter en stund kunne vi kjøre videre på telefonisk ordre. Sikringsanlegget på Hauerseter var lenge ute av drift, men hvor lenge vet jeg ikke.

      "Hauerseter hvor vi sto med både el 1 og el 5" Tore Halland 28. juli 2021 kl.1759 #338006 (#337997) Vist 763 ganger Lik innlegget
 

Fins det noe bildet av toget med veterankjøretøy? Hørtes spennende ut (ordspill ikke tilsiktet)

        "Hauerseter hvor vi sto med både el 1 og el 5" Morten Tranøy 28. juli 2021 kl.1815 #338009 (#338006) Vist 749 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Ja, det finnes bilder og jeg tror den som har flest bilder er Bjørn Gunnar Kværne. Vi kjørte ekstratog for Norsk Veteranvognklubb, som arrangerte et internasjonalt veteranbilløp fra Otta og til Voss. Jeg har dessverre ingen bilder her jeg er nå.

Vi kjørte ekstratog fra Kjelsås/Norsk Teknisk Museum og til Otta. Det var med omlag 85 veteranbiler - alle eldre enn 1925, lastet opp på Rps - vogner og så var det med 5 sittevogner for bilførere og passasjerer. En uke senere kjørte vi med samme tog til Voss tomt, hvor alle bilene ble lastet opp igjen og så var det tilbake til Kjelsås. Her gikk passasjerer av før vi kjørte ned igjen til Grefsen hvor både opp - og avlasting skjedde.

Et par år tidligere hadde vi kjørt et tilsvarende tog Oslo - Kristiansand og retur, men i mye mindre omfang.

Et utrolig morsomt og interessant opplegg hvor mange internasjonale kontakter ble knyttet. Senere har det dessverre vært umulig å gjennomføre noe lignende av forskjellige årsaker - ikke minst at infrastruktur er endret og lasteramper fjernet og det har også blitt umulig å få låne/leie flatvogner til akseptable priser. Kanskje vel så viktig - godsselskapene har ikke "flatvogner" lenger.

        "Hauerseter hvor vi sto med både el 1 og el 5" Halvard Hovtun 28. juli 2021 kl.1819 #338010 (#338006) Vist 756 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Kanskje samme anledning?
Bjørn G. Kværne: El.1 og 5 dro et "biltog" til Otta i 94!

forstørrt129633-5-05061994.jpg

.. og hva vi dro med oss? Jo fem boggiv. + en haug vogner med veteranbiler!
Gudbrandsdalen
5. juni 1994
foto: Bjørn G. Kværne

          "Hauerseter hvor vi sto med både el 1 og el 5" Morten Tranøy 28. juli 2021 kl.2142 #338032 (#338010) Vist 720 ganger Lik innlegget
 

Takk Halvard Disse bildene er fra turen til Otta.

    Hakavik Bjørn Halling 30. juli 2021 kl.2216 #338168 (#337975) Vist 569 ganger Lik innlegget
 

Hakavik kraftstasjon leverer ikke lengre strøm til jernbanen. Men forbindelsesledningene Sande - Hakavik - Asker/Skollenborg - Neslandsvatn eksisterer fremdeles.

      Hakavik Erik W. Johansson 30. juli 2021 kl.2225 #338169 (#338168) Vist 558 ganger Lik innlegget
 

Det er vel noe av strømmen Hakavik produserer som havner på jernbanen?

Frem til 2019 leverte ikke Hakavik annet enn jernbanestrøm - 16⅔ Hz - men etter det 50 Hz til samkjøringsnettet. Det er jo fra det nettet jernbanens omformere henter sin strøm.

Mens Hakavik leverte 16⅔ Hz kunne visstnok omformerne i Asker og på Nordagutu snu og levere 50 Hz tilbake på samkjøringsnettet om jernbanen hadde mindre forbruk enn det Hakavik leverte. På den måten ble jernbanens kontakledningsanlegg en del av samkjøringsnettet i Norge.

    Hakavik og fjernledningen Simen P. Aasheim 3. aug. 2021 kl.2044 #338325 (#337975) Vist 375 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Sande trafostasjon er fortsatt i full drift, sammen med resten av den gamle fjernledningen mellom Sande - Hakavik - Sundet - Asker/Skollenborg - Nordagutu - Neslandsvatn. Selv om Hakavik ikke produserer jernbanestrøm direkte via ledningen lenger, så er den en viktig forsterkning.

Planen er imidlertid at Sande trafostasjon skal legges ned når den nye omformerstasjonen på Sande står klar om få år, noe som også betyr at strekket Sande - Hakavik - Sundet vil miste sin funksjon.

Fjernledningen videre fram til Asker vil nok trolig beholdes fram til Ringeriksbanen står klar, med nytt AT-system (autotrafo-system) og egen ny omformerstasjon et sted på strekningen. Først da vil nok Bane NOR gjøre en ny vurdering på fjernledningens eksistens.

Inntil videre er den en kuriositet. I tillegg må den vel være en av de eldste linjene med originalt utstyr i landet som fortsatt er i drift?

forstørrt228420-DSC_9792.jpg

Første mast ut fra Hakavik i retning Sundet koblingshus. Denne delen må være blant de eldste i landet med originalt utstyr, som fortsatt er i full drift?
Hakavik kraftstasjon
23. juli 2021
foto: Simen P. Aasheim

forstørrt228421-DSC_9755.jpg

Sundet koblingshus. Her kommer linjen fra Hakavik kraftstasjon og herfra forgrenes den videre ut til Skollenborg og Asker.
Sundet koblingshus
23. juli 2021
foto: Simen P. Aasheim

forstørrt228422-DSC_9765.jpg

Den eldste delen av linjen ble bygget til Drammenbanens elektrifisering i 1922 og er fortsatt i full drift.
Sundet koblingshus
23. juli 2021
foto: Simen P. Aasheim
      Hakavik og fjernledningen Morten Nordhagen 4. aug. 2021 kl.0750 #338333 (#338325) Vist 342 ganger Lik innlegget
 

Jeg har kjørt mye på Sørlandsbanen og alltid lurt på hvorfor det tilsynelatende er 3-fase (3 ledninger) mellom Skollenborg og Nordagutu, mens det ellers er 4 eller 2 ledninger på denne linja. Er det noen som har et godt svar på det?

        Hakavik og fjernledningen Simen P. Aasheim 4. aug. 2021 kl.0938 #338338 (#338333) Vist 330 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Den tredje ledningen mellom Skollenborg og Nordagutu er reserve, og kun to av trådene er i bruk til vanlig. Ved behov kan det kobles mellom dem for å bytte på hvem som brukes.
Tidligere var det også tre ledninger mellom Nordagutu og Neslandsvatn, men den tredje ble fjernet grunnet problemer med skjevlast på mastene som følge av snø- og isdannelser på vinterstid.

forstørrt228435-VedNotodden.jpg

Den tredje tråden er reserve og kun to tråder er i bruk til vanlig.
Jerpetjern
22. juni 2021
foto: Simen P. Aasheim

forstørrt228436-VedNotodden2.jpg

Jerpetjern
22. juni 2021
foto: Simen P. Aasheim
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.48 sek
I dag 9670 treff på forum10, og 72241304 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.