Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140" i Plattformen

Hele tråden har 132 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Snorre Johansen 27. juli 2021 kl.2242 #337950 (#337942) Vist 942 ganger Lik innlegget
 

Skotterud er fortsatt midlertidig nedlagt, så vi får se hvor lang tid det tar før Sandefjord er operativ igjen...
"Nytt" NSI-EB- anlegg til Sandefjord er nok enda verre å få på plass enn et relativt standard NSI-63 anlegg på Skotterud.
Sandefjord st kan ikke fjernstyres, så når det er ubetjent må stasjonen legges på gjennomgangsdrift. I tillegg er det ikke mulig å få utkjør når et tog er på stasjonen og det er ubetjent. Derfor er det lurt å vente ved innkjør når det viser kjør/forvent stopp. Larvik og Tønsberg kan delvis fjernstyres og har ikke dette problemet.

          Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Jan Arne Rødland 27. juli 2021 kl.2340 #337951 (#337950) Vist 914 ganger Lik innlegget
 

Det blir interessaant å se hva BaneNor kommr med i morgen i 14-tiden. Det
blir nok første oppdatering. Har togene normalt kryssing i Sandefjord?

            Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Roar 28. juli 2021 kl.0005 #337955 (#337951) Vist 922 ganger Lik innlegget
 

Det er kryssinger der i rushtiden.
Ikke uventet finner man gode bilder av akkurat dette i NJK Stasjonsdatabasen - tatt av Tamnes.

Lenke: NJK Stasjonsdatabasenn

              Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Roar 28. juli 2021 kl.1435 #337983 (#337955) Vist 791 ganger Lik innlegget
 

Det meldes at sikringsanlegget på Sandefjord st. er utbrent. Det samme med flere planovergangsanlegg i nærheten. Så dette vil ta lang tid, uansett hva de vil velge å gå for av provisorier.
Bane Nor melder nå at neste oppdatering vil komme mandag 2.8.

                Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Terje Andersen 28. juli 2021 kl.1444 #337984 (#337983) Vist 784 ganger Lik innlegget
 

Da er det i alle fall samsvarende ukedag og dato. Det er en god begynnelse.

Terje

            Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Terje Andersen 28. juli 2021 kl.1409 #337979 (#337951) Vist 792 ganger Lik innlegget
 

BaneNOR har kommet med sin oppdatering: Ny oppdatering onsdag 2. august kl. 12:00.

Da sier jeg at BaneNOR ikke er oppdatert på kalenderen. Men noe toggang på stasjonen blir det neppe før mandag 2.august kl 12:00.

Terje

            Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Roar 11. aug. 2021 kl.1249 #338783 (#337951) Vist 238 ganger Lik innlegget
 

Aftenposten skriver om hendelsen nå. Desverre bak betalingsmur. Men essensen er at Bane Nor omsider har sluttet å forklare saken med tordenvær.

Lenke: Aftenposten

              Nytt anslag på dato: 27. september Roar 11. aug. 2021 kl.1405 #338785 (#338783) Vist 238 ganger Lik innlegget
 

Banenor.no nå:

Sist oppdatert: 11.08.2021 13:37 Vestfoldbanen: Skien - Tønsberg Det er stengt mellom Skien og Tønsberg pga. brann i signalanlegget ved Sandefjord stasjon. Estimert tid for åpning 27. september.

                Nytt anslag på dato: 27. september Hans Morten Tamnes 11. aug. 2021 kl.1634 #338791 (#338785) Vist 218 ganger Lik innlegget
 

Åpning først 27. september er intet mindre enn katastrofalt! Det vil bety at strekningen sør for Tønsberg vil være stengt i to - 2 - måneder.

At det er store skader, er vel kjent. Og en utsettelse på en uke eller så fra 23. august hadde vært forståelig. Men fem uker til?!

Så langt jeg kan forstå, er sporvekslene i spor 1 i syd- og nordenden sikret, det kjøres skinnegående materiell der daglig. Hva er det så som gjør at man ikke kan fremføre tog på strekningen? I verste fall på togmelding fra Stokke til Larvik, hvis Lauve ikke kan bli operativ innen rimelig tid.

Av de fem planovergangene på strekningen, er Jåberg og Hybbestad nå fungerende, i det minste ved at vises hvitt lys til veifarende. Om det er feil på innkoblingsfelt har jeg ingen formening om. Men det betyr at det bør være mulig å betjene disse bomanleggene manuelt. Da gjenstår Hasle, Sandefjord og Kjellberg, som må sikres på annen måte ved togpassering.

                  Nytt anslag på dato: 27. september Roar 11. aug. 2021 kl.1648 #338793 (#338791) Vist 221 ganger Lik innlegget
 

Våger de å sette i gang trafikk i større omfang etter system "Strekning uten fjernstyring"? Åpenbart ikke. I løpet av de senere årene er de blitt mer og mer restrektive med sånt. Og i takt med utviklingen er det en stadig større andel av trafikkpersonalet som ikke har noen erfaring med denne driftsformen. De har rett og slett bare tjenestegjort på fjernstyrte strekninger.
Utviklingen går sin gang. Men når du stopper og ser deg tilbake, har retretten forsvunnet i mellomtiden.

                    Nytt anslag på dato: 27. september Ståle Ualand 11. aug. 2021 kl.1824 #338797 (#338793) Vist 210 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Det er vel opptil flere stasjoner på den banen hvor personalet må få en skive fra trafikkstyrer for å kunne kjøre. En fra eller til på strekningen kan vel ikke innebære det store sikkerhetsproblemet.

Men, kom litt i hu et uttrykk som er brukt her på forumet av og til: Den sikreste jernbanen er den hvor det ikke går tog..

                      Nytt anslag på dato: 27. september Roar 11. aug. 2021 kl.1849 #338800 (#338797) Vist 207 ganger Lik innlegget
 

Nå et det vel litt flere forskjeller på de ulike driftsformene enn "en skive fra eller til".

Men det er altså sånn det er blitt i årenes løp. Ved signalfeil tidligere fortsatte man å kjøre i henhold til kjente avviksprosedyrer. "Telefonkjøring", sette til togekspeditører osv. Men nå er vanligste rutine å stoppe all trafikk inntil feilen er utbedret.

                        Planoverganger m.m. Terje Andersen 11. aug. 2021 kl.1948* #338801 (#338800) Vist 209 ganger Lik innlegget
 

Hvis sikringsanlegget for planovergangen ikke er operativt er vel rutinen at tog skal stoppe foran overgangen. Men om det er stor biltrafikk på overgangen trenger man også noen som stopper vegtrafikken før tog kan passere.

Og sikkerhetskritiske stopp som en planovergang blir i et slikt tilfelle bør da også sikres med baliser som kontrollerer stopp eller nedsetting til lav hastighet for togene.

Et opplegg med 2-3 betjente stasjoner og kanskje noen betjente planoverganger vil en kraftig økning i antall txp-er som får ny stasjonering for en periode. Jeg skjønner at dette ikke er lett.

Og det blir store forsinkelser. Kanskje buss for tog er det enkleste og beste, eller buss for tog Stokke - Larvik, om Stokke kan brukes, og tog Larvik - Skien. Her er det ingen godstog som skal fram.

Terje Andersen

                          Tog for buss for tog? Herman 12. aug. 2021 kl.1122 #338822 (#338801) Vist 180 ganger Lik innlegget
 

Kunne man la passasjerene bytte tog i hver ende?

Jeg innbiller meg at så lenge det er ett enkelt tog på en gitt strekning kan dette toget kjøre frem og tilbake så mye det bare vil uten at noe blir farlig.

Man må sikkert sette klave på noen sporveksler, og sette opp fysiske sperrer, slik at tog ikke kjører for langt, og havner på problemområdet.

                            Tog for buss for tog? Terje Andersen 12. aug. 2021 kl.1432 #338829 (#338822) Vist 164 ganger Lik innlegget
 

Hva gjør du med planoverganger?

Terje

                              Tog for buss for tog? Herman 12. aug. 2021 kl.2158 #338854 (#338829) Vist 150 ganger Lik innlegget
 

Hva man gjør med planoverganger er avhengig av hvor vanskelig det vil være å stenge veien til signalanlegget er i orden.

Helst ville jeg satt opp veisperringer og leid inn noen som kan forklare bilistene hvordan de kommer seg dit de skal.

Alternativet er å hente inn noen som kan lukke midlertidige grinder (byggjerder) når tog ventes, og åpne grindene når toget har passert, i tillegg til de som forklarer alternative ruter.

              Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Hans-Ole Sveia 11. aug. 2021 kl.1525 #338786 (#338783) Vist 215 ganger Lik innlegget
 

Bane NOR har en artikkel om dette på sine nettsider.

I dag er det i tillegg strømproblemer Drammen-Tønsberg.

                Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Roar 11. aug. 2021 kl.1607 #338789 (#338786) Vist 207 ganger Lik innlegget
 

Bane NORs artikkel ligger her:.
Men ikke ett ord om urokråker...

Lenke: Bane Nor

              Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Trygve Kåsa 11. aug. 2021 kl.1623 #338790 (#338783) Vist 209 ganger Lik innlegget
 

Aftenposten; "Fordi nødanlegget ikke klarte å koble ut strømmen, ble den pumpet ut i løse luften og inn i signalanlegget".. Lysbuen sin det, en prof. Birkeland verdig 👍

                Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Roar 11. aug. 2021 kl.1650* #338792 (#338790) Vist 207 ganger Lik innlegget
 

Filmklippet som ligger på denne siden på VG.no er ganske heftig. Det viser hvordan en brann næret av høyspenning ter seg.
Hissig og intens blinking. Man hører sprakingen med 16 2/3 Hz frekvens, som er jernbanestrøm.

Vi må bare være glade for at ingen personer kom til skade. En som hadde holdt på med sikringsanlegget da dette skjedde, kunne lett ha pådratt seg invalidiserende skader eller enda verre. Og stasjonsbygningen kunne fort ha brent ned. Spesielt dersom den hadde vært ubetjent da hendelsen inntraff.

Lenke: VG

          Sandefjord versus Tønsberg, Larvik og Porsgrunn Holger Schlaupitz 28. juli 2021 kl.1703 #337999 (#337950) Vist 787 ganger Lik innlegget
 

Takk for info.
Jeg tok en titt i Banedata 2013 for å se hvordan disse stasjonene er omtalt med tanke på fjernstyring. Her brukes samme fotnote om alle fire, altså at det ikke kan være kryssinger eller forbikjøringer på disse stasjonene om de ikke er fjernstyrt. Jeg antar at det er korrekt. Ligger forskjellen mellom Sandefjord og de andre i at det ikke er mulig å få utkjør fra stasjonen når den ikke er fjernstyrt.

            Sandefjord versus Tønsberg, Larvik og Porsgrunn Roar 28. juli 2021 kl.1706 #338000 (#337999) Vist 772 ganger Lik innlegget
 

Larvik kan frigis for skifting uten å være betjent av Txp. På 1990-tallet skjedde dette hver natt. Lok og vogner til tog 800 ble skiftet fram etter å ha stått der siden kvelden før.

            Sandefjord versus Tønsberg, Larvik og Porsgrunn Snorre Johansen 28. juli 2021 kl.1728 #338002 (#337999) Vist 772 ganger Lik innlegget
 

Når Larvik og Tønsberg er fjernstyrt kan togleder gjøre følgende; sikre togvei i hovedtogspor, senke/heve planovergang og frigi/ta tilbake lokal skifting. Porsgrunn inngår nå i Thales- anlegget på det nye dobbeltsporet (dvs fullstendig fjernstyring), men tidligere var det så vidt jeg vet samme muligheter som på Larvik og Tønsberg.

Altså er det ikke mulig å krysse på stasjonene når det er fjernstyrt, men tog kan snu eller skifte på stasjonene.

Sandefjord kan ikke fjernstyres, kun "gjennomkobles" (automatisk gjennomgangsdrift), dvs stasjonen fungerer som en blokkpost. I tillegg er det en begrensing i at hvis tog kjører inn på stasjonen uten at det er stilt utkjør, får man aldri utkjør. Andre stasjoner med automatisk gjennomgangsdrift- funksjon har ikke denne begrensingen.

              Porsgrunn Roar 28. juli 2021 kl.1732* #338003 (#338002) Vist 766 ganger Lik innlegget
 

Bratsbergbanens lokaltog måtte tidligere gå som tomtog til og fra Eidanger når Porsgrunn ikke var betjent. Dette fordi det skulle krysses med eller forbikjøres av tog til og fra Oslo over Vestfoldbanen. Dette kunne ikke gjøres i Porsgrunn uten at den var betjent. Så dermed ble det en tur til Eidanger og kryssing der.

              Sandefjord versus Tønsberg, Larvik og Porsgrunn Holger Schlaupitz 28. juli 2021 kl.1756 #338005 (#338002) Vist 751 ganger Lik innlegget
 

Takk for oppklaring. (Siste ordet i det forrige innlegget mitt skulle forresten vært "betjent", ikke "fjernstyrt".)

              Sandefjord versus Tønsberg, Larvik og Porsgrunn Jan Arne Rødland 28. juli 2021 kl.1804 #338008 (#338002) Vist 748 ganger Lik innlegget
 

Nå spørs det vel hva BaneNor utruster Sandefjord med nå? Hvis det er slik at relerommet i stasjonsbygningen er
totalskadet kommer det kanskje ikke opp noe som var likt med det ødelagte som hadde slike restriksjoner?

                Sandefjord versus Tønsberg, Larvik og Porsgrunn Herman 29. juli 2021 kl.1431 #338084 (#338008) Vist 638 ganger Lik innlegget
 

Hvis Bane NOR skal bygge et helt nytt anlegg må vel det planlegges og planleggingen må sikres etter gjeldende regler, sånn at man på papiret kan bevise at det er helt umulig å få to tog til å møtes. Jeg innbiller meg at det vil ta noen måneder til noen år å få på plass et nytt anlegg.

Gjenoppbygger man det gamle anlegget i henhold til eksisterende tegninger krever det "bare" at man får tak i erstatning for komponentene som er ødelagt.

Jeg innbiller meg at hvis man bestemte seg for å lage noe nytt ville man satset på å få på plass en provisorisk løsning så fort som mulig.

Hvis Bane NOR hadde valgt å få på plass en provisorisk løsning så fort som mulig tror jeg Sandefjord hadde vært midlertidig nedlagt som stasjon og midlertidig opprettet som holdeplass allerede, men det krever sikkert betjening av Tønsberg og Larvik så lenge togdeteksjonen ikke er i drift.

Med forbehold om at Bane NOR egentlig burde ha et komplett anlegg for en krysningsstasjon med to spor liggende på lager.

                  Sandefjord versus Tønsberg, Larvik og Porsgrunn Hans-Ole Sveia 29. juli 2021 kl.1446* #338085 (#338084) Vist 631 ganger Lik innlegget
 

Er det mulig å få til et midlertidig anlegg som det en hadde på Leangen stasjon i ombyggingsperioden der? Det fordrer vel rett nok personale til å betjene det i brakken en midlertidig må plassere der.

                  Provisorisk sikringsanlegg Sandefjord Tore Taksdal Stubhaug 29. juli 2021 kl.1502 #338088 (#338084) Vist 644 ganger Lik innlegget
 

Ut fra erfaringene fra Holbæk i Danmark, samt Skotterud, der det også skjedde ulykker med totalskade på relésikringsanlegg, kan vi nok regne med at det vil ta i størrelsesorden to år før et nytt permanent sikringsanlegg er på plass i Sandefjord. Spørsmålet er hva man gjør i mellomtiden.
Å nedlegge Sandefjord som sikkerhetsmessig stasjon og gjøre den om til holdeplass vil fungere greit for den faste timesruten, da togene normalt krysser ved Sem og Larvik, men vil forkludre det for innsatstogene i rushtiden. Disse krysser i Sandefjord eller kjører så tett etter et annet tog at de vil bli heftet av den lange blokkstrekningen Stokke-Lauve. Å innstille innsatstogene vil innebære en betydelig svekkelse av tilbudet for pendlerne på Vestfoldbanen.
En provisorisk løsning som tillater kryssing i Sandefjord vil derfor være å foretrekke.

                  Sandefjord stasjon Terje Andersen 29. juli 2021 kl.1512 #338091 (#338084) Vist 645 ganger Lik innlegget
 

Sandefjord er vel en ganske omfattende stasjon med 4 togspor og minst 1 kanskje 2 planoverganger. Det er hva jeg får ut av en Driftshåndbok fra 2008. Det må en ganske omfattende sporforenkling til før det kan dekkes av et standard NSI-63 anlegg.

Og skal det nyprosjekteres et nytt anlegg med nye funksjonaliteter på i henhold til dagens prosjekterings og implementeringskrav tar det minst 2 år kanskje vesentlig mer før anlegget er operativt. Og da skal det kanskje byttes med ERTMS innen kort tid uansett.

Terje

                    Sandefjord stasjon Jan Arne Rødland 29. juli 2021 kl.1553* #338098 (#338091) Vist 645 ganger Lik innlegget
 

Neste oppdatering på mandag. Det blir interessant å høre hva BaneNor da vet.
Hans-Morten burde kanskje sende inn bilde av kråka? smiler

                      Sandefjord stasjon Snorre Johansen 1. aug. 2021 kl.1630 #338205 (#338098) Vist 517 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Etter foreløpig plan blir Sandefjord stasjon midlertidig nedlagt og opprettet som Sandefjord holdeplass. Sporveksler blir klavelåst. Mulig man også midlertidig stenger noen planoverganger. Det blir betjent med TXP på Lauve og Stokke, og strekning uten fjernstyring i mellom.
Sannsynligvis blir det montert et «nytt» NSI-63 anlegg på Sandefjord, og forenkling av sporarrangementet til to spor.

                        Hvor lang tid? Ole-Jacob Thorkildsen 1. aug. 2021 kl.1714 #338206 (#338205) Vist 504 ganger Lik innlegget
 

Det høres jo ut som den raskest mulige løsningen om det gamle anlegget er helt ødelagt. Kan du (har du lov til😉) å si noe om hvor raskt en slik løsning kan være på plass slik at trafikken kommer igang igjen?

                          Hvor lang tid? Erik W. Johansson 1. aug. 2021 kl.1914* #338209 (#338206) Vist 498 ganger Lik innlegget
 

Mht. evt. nytt NSI 63: Hvordan BaneNOR vil løse dette vet ikke jeg, men det kan gå relativt raskt med følgende forutsetninger:

At en unngår å måtte sette jobben ut på anbud. Alternativene kan være er å gjøre jobben selv eller tildele den som direktebestilling med henvisning til situasjonen (loven kan tillate det).

At en har tilgang til komponentene som trengs.

At en har kompetente folk som ikke gjør jobben større enn nødvendig - ikke minst mht. dokumentasjon. Med en tospors stasjon med NSI 63 bør en kunne gjenbruke mye fra andre anlegg. Med riktig og ikke for overdreven dokumentasjon går også saksbehandlingen hos myndighetene normalt raskt.

                        Sandefjord stasjon - NSI-stillverket fra 1957 Per Hilton 2. aug. 2021 kl.1233 #338247 (#338205) Vist 468 ganger Lik innlegget
 

Jeg hadde satt veldig stor pris på om "noen" kunne supplere stasjonsdatabasen med gode bilder av stillverkspanelet til det nå antatt avgåtte stillverket i Sandefjord.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.59 sek
I dag 15727 treff på forum10, og 72247361 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12822 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.