Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140" i Plattformen

Hele tråden har 132 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Jan Arne Rødland 27. juli 2021 kl.2340 #337951 (#337950) Vist 911 ganger Lik innlegget
 

Det blir interessaant å se hva BaneNor kommr med i morgen i 14-tiden. Det
blir nok første oppdatering. Har togene normalt kryssing i Sandefjord?

            Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Roar 28. juli 2021 kl.0005 #337955 (#337951) Vist 917 ganger Lik innlegget
 

Det er kryssinger der i rushtiden.
Ikke uventet finner man gode bilder av akkurat dette i NJK Stasjonsdatabasen - tatt av Tamnes.

Lenke: NJK Stasjonsdatabasenn

              Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Roar 28. juli 2021 kl.1435 #337983 (#337955) Vist 787 ganger Lik innlegget
 

Det meldes at sikringsanlegget på Sandefjord st. er utbrent. Det samme med flere planovergangsanlegg i nærheten. Så dette vil ta lang tid, uansett hva de vil velge å gå for av provisorier.
Bane Nor melder nå at neste oppdatering vil komme mandag 2.8.

                Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Terje Andersen 28. juli 2021 kl.1444 #337984 (#337983) Vist 781 ganger Lik innlegget
 

Da er det i alle fall samsvarende ukedag og dato. Det er en god begynnelse.

Terje

            Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Terje Andersen 28. juli 2021 kl.1409 #337979 (#337951) Vist 788 ganger Lik innlegget
 

BaneNOR har kommet med sin oppdatering: Ny oppdatering onsdag 2. august kl. 12:00.

Da sier jeg at BaneNOR ikke er oppdatert på kalenderen. Men noe toggang på stasjonen blir det neppe før mandag 2.august kl 12:00.

Terje

            Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Roar 11. aug. 2021 kl.1249 #338783 (#337951) Vist 233 ganger Lik innlegget
 

Aftenposten skriver om hendelsen nå. Desverre bak betalingsmur. Men essensen er at Bane Nor omsider har sluttet å forklare saken med tordenvær.

Lenke: Aftenposten

              Nytt anslag på dato: 27. september Roar 11. aug. 2021 kl.1405 #338785 (#338783) Vist 232 ganger Lik innlegget
 

Banenor.no nå:

Sist oppdatert: 11.08.2021 13:37 Vestfoldbanen: Skien - Tønsberg Det er stengt mellom Skien og Tønsberg pga. brann i signalanlegget ved Sandefjord stasjon. Estimert tid for åpning 27. september.

                Nytt anslag på dato: 27. september Hans Morten Tamnes 11. aug. 2021 kl.1634 #338791 (#338785) Vist 211 ganger Lik innlegget
 

Åpning først 27. september er intet mindre enn katastrofalt! Det vil bety at strekningen sør for Tønsberg vil være stengt i to - 2 - måneder.

At det er store skader, er vel kjent. Og en utsettelse på en uke eller så fra 23. august hadde vært forståelig. Men fem uker til?!

Så langt jeg kan forstå, er sporvekslene i spor 1 i syd- og nordenden sikret, det kjøres skinnegående materiell der daglig. Hva er det så som gjør at man ikke kan fremføre tog på strekningen? I verste fall på togmelding fra Stokke til Larvik, hvis Lauve ikke kan bli operativ innen rimelig tid.

Av de fem planovergangene på strekningen, er Jåberg og Hybbestad nå fungerende, i det minste ved at vises hvitt lys til veifarende. Om det er feil på innkoblingsfelt har jeg ingen formening om. Men det betyr at det bør være mulig å betjene disse bomanleggene manuelt. Da gjenstår Hasle, Sandefjord og Kjellberg, som må sikres på annen måte ved togpassering.

                  Nytt anslag på dato: 27. september Roar 11. aug. 2021 kl.1648 #338793 (#338791) Vist 213 ganger Lik innlegget
 

Våger de å sette i gang trafikk i større omfang etter system "Strekning uten fjernstyring"? Åpenbart ikke. I løpet av de senere årene er de blitt mer og mer restrektive med sånt. Og i takt med utviklingen er det en stadig større andel av trafikkpersonalet som ikke har noen erfaring med denne driftsformen. De har rett og slett bare tjenestegjort på fjernstyrte strekninger.
Utviklingen går sin gang. Men når du stopper og ser deg tilbake, har retretten forsvunnet i mellomtiden.

                    Nytt anslag på dato: 27. september Ståle Ualand 11. aug. 2021 kl.1824 #338797 (#338793) Vist 203 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Det er vel opptil flere stasjoner på den banen hvor personalet må få en skive fra trafikkstyrer for å kunne kjøre. En fra eller til på strekningen kan vel ikke innebære det store sikkerhetsproblemet.

Men, kom litt i hu et uttrykk som er brukt her på forumet av og til: Den sikreste jernbanen er den hvor det ikke går tog..

                      Nytt anslag på dato: 27. september Roar 11. aug. 2021 kl.1849 #338800 (#338797) Vist 199 ganger Lik innlegget
 

Nå et det vel litt flere forskjeller på de ulike driftsformene enn "en skive fra eller til".

Men det er altså sånn det er blitt i årenes løp. Ved signalfeil tidligere fortsatte man å kjøre i henhold til kjente avviksprosedyrer. "Telefonkjøring", sette til togekspeditører osv. Men nå er vanligste rutine å stoppe all trafikk inntil feilen er utbedret.

                        Planoverganger m.m. Terje Andersen 11. aug. 2021 kl.1948* #338801 (#338800) Vist 201 ganger Lik innlegget
 

Hvis sikringsanlegget for planovergangen ikke er operativt er vel rutinen at tog skal stoppe foran overgangen. Men om det er stor biltrafikk på overgangen trenger man også noen som stopper vegtrafikken før tog kan passere.

Og sikkerhetskritiske stopp som en planovergang blir i et slikt tilfelle bør da også sikres med baliser som kontrollerer stopp eller nedsetting til lav hastighet for togene.

Et opplegg med 2-3 betjente stasjoner og kanskje noen betjente planoverganger vil en kraftig økning i antall txp-er som får ny stasjonering for en periode. Jeg skjønner at dette ikke er lett.

Og det blir store forsinkelser. Kanskje buss for tog er det enkleste og beste, eller buss for tog Stokke - Larvik, om Stokke kan brukes, og tog Larvik - Skien. Her er det ingen godstog som skal fram.

Terje Andersen

                          Tog for buss for tog? Herman 12. aug. 2021 kl.1122 #338822 (#338801) Vist 172 ganger Lik innlegget
 

Kunne man la passasjerene bytte tog i hver ende?

Jeg innbiller meg at så lenge det er ett enkelt tog på en gitt strekning kan dette toget kjøre frem og tilbake så mye det bare vil uten at noe blir farlig.

Man må sikkert sette klave på noen sporveksler, og sette opp fysiske sperrer, slik at tog ikke kjører for langt, og havner på problemområdet.

                            Tog for buss for tog? Terje Andersen 12. aug. 2021 kl.1432 #338829 (#338822) Vist 154 ganger Lik innlegget
 

Hva gjør du med planoverganger?

Terje

                              Tog for buss for tog? Herman 12. aug. 2021 kl.2158 #338854 (#338829) Vist 141 ganger Lik innlegget
 

Hva man gjør med planoverganger er avhengig av hvor vanskelig det vil være å stenge veien til signalanlegget er i orden.

Helst ville jeg satt opp veisperringer og leid inn noen som kan forklare bilistene hvordan de kommer seg dit de skal.

Alternativet er å hente inn noen som kan lukke midlertidige grinder (byggjerder) når tog ventes, og åpne grindene når toget har passert, i tillegg til de som forklarer alternative ruter.

              Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Hans-Ole Sveia 11. aug. 2021 kl.1525 #338786 (#338783) Vist 209 ganger Lik innlegget
 

Bane NOR har en artikkel om dette på sine nettsider.

I dag er det i tillegg strømproblemer Drammen-Tønsberg.

                Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Roar 11. aug. 2021 kl.1607 #338789 (#338786) Vist 201 ganger Lik innlegget
 

Bane NORs artikkel ligger her:.
Men ikke ett ord om urokråker...

Lenke: Bane Nor

              Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Trygve Kåsa 11. aug. 2021 kl.1623 #338790 (#338783) Vist 202 ganger Lik innlegget
 

Aftenposten; "Fordi nødanlegget ikke klarte å koble ut strømmen, ble den pumpet ut i løse luften og inn i signalanlegget".. Lysbuen sin det, en prof. Birkeland verdig 👍

                Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Roar 11. aug. 2021 kl.1650* #338792 (#338790) Vist 201 ganger Lik innlegget
 

Filmklippet som ligger på denne siden på VG.no er ganske heftig. Det viser hvordan en brann næret av høyspenning ter seg.
Hissig og intens blinking. Man hører sprakingen med 16 2/3 Hz frekvens, som er jernbanestrøm.

Vi må bare være glade for at ingen personer kom til skade. En som hadde holdt på med sikringsanlegget da dette skjedde, kunne lett ha pådratt seg invalidiserende skader eller enda verre. Og stasjonsbygningen kunne fort ha brent ned. Spesielt dersom den hadde vært ubetjent da hendelsen inntraff.

Lenke: VG

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.68 sek
I dag 8693 treff på forum10, og 72240327 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.