Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 7. nivå av toppinnlegget "Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140" i Plattformen

Hele tråden har 132 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

            Sandefjord versus Tønsberg, Larvik og Porsgrunn Snorre Johansen 28. juli 2021 kl.1728 #338002 (#337999) Vist 775 ganger Lik innlegget
 

Når Larvik og Tønsberg er fjernstyrt kan togleder gjøre følgende; sikre togvei i hovedtogspor, senke/heve planovergang og frigi/ta tilbake lokal skifting. Porsgrunn inngår nå i Thales- anlegget på det nye dobbeltsporet (dvs fullstendig fjernstyring), men tidligere var det så vidt jeg vet samme muligheter som på Larvik og Tønsberg.

Altså er det ikke mulig å krysse på stasjonene når det er fjernstyrt, men tog kan snu eller skifte på stasjonene.

Sandefjord kan ikke fjernstyres, kun "gjennomkobles" (automatisk gjennomgangsdrift), dvs stasjonen fungerer som en blokkpost. I tillegg er det en begrensing i at hvis tog kjører inn på stasjonen uten at det er stilt utkjør, får man aldri utkjør. Andre stasjoner med automatisk gjennomgangsdrift- funksjon har ikke denne begrensingen.

              Porsgrunn Roar 28. juli 2021 kl.1732* #338003 (#338002) Vist 769 ganger Lik innlegget
 

Bratsbergbanens lokaltog måtte tidligere gå som tomtog til og fra Eidanger når Porsgrunn ikke var betjent. Dette fordi det skulle krysses med eller forbikjøres av tog til og fra Oslo over Vestfoldbanen. Dette kunne ikke gjøres i Porsgrunn uten at den var betjent. Så dermed ble det en tur til Eidanger og kryssing der.

              Sandefjord versus Tønsberg, Larvik og Porsgrunn Holger Schlaupitz 28. juli 2021 kl.1756 #338005 (#338002) Vist 755 ganger Lik innlegget
 

Takk for oppklaring. (Siste ordet i det forrige innlegget mitt skulle forresten vært "betjent", ikke "fjernstyrt".)

              Sandefjord versus Tønsberg, Larvik og Porsgrunn Jan Arne Rødland 28. juli 2021 kl.1804 #338008 (#338002) Vist 752 ganger Lik innlegget
 

Nå spørs det vel hva BaneNor utruster Sandefjord med nå? Hvis det er slik at relerommet i stasjonsbygningen er
totalskadet kommer det kanskje ikke opp noe som var likt med det ødelagte som hadde slike restriksjoner?

                Sandefjord versus Tønsberg, Larvik og Porsgrunn Herman 29. juli 2021 kl.1431 #338084 (#338008) Vist 643 ganger Lik innlegget
 

Hvis Bane NOR skal bygge et helt nytt anlegg må vel det planlegges og planleggingen må sikres etter gjeldende regler, sånn at man på papiret kan bevise at det er helt umulig å få to tog til å møtes. Jeg innbiller meg at det vil ta noen måneder til noen år å få på plass et nytt anlegg.

Gjenoppbygger man det gamle anlegget i henhold til eksisterende tegninger krever det "bare" at man får tak i erstatning for komponentene som er ødelagt.

Jeg innbiller meg at hvis man bestemte seg for å lage noe nytt ville man satset på å få på plass en provisorisk løsning så fort som mulig.

Hvis Bane NOR hadde valgt å få på plass en provisorisk løsning så fort som mulig tror jeg Sandefjord hadde vært midlertidig nedlagt som stasjon og midlertidig opprettet som holdeplass allerede, men det krever sikkert betjening av Tønsberg og Larvik så lenge togdeteksjonen ikke er i drift.

Med forbehold om at Bane NOR egentlig burde ha et komplett anlegg for en krysningsstasjon med to spor liggende på lager.

                  Sandefjord versus Tønsberg, Larvik og Porsgrunn Hans-Ole Sveia 29. juli 2021 kl.1446* #338085 (#338084) Vist 637 ganger Lik innlegget
 

Er det mulig å få til et midlertidig anlegg som det en hadde på Leangen stasjon i ombyggingsperioden der? Det fordrer vel rett nok personale til å betjene det i brakken en midlertidig må plassere der.

                  Provisorisk sikringsanlegg Sandefjord Tore Taksdal Stubhaug 29. juli 2021 kl.1502 #338088 (#338084) Vist 650 ganger Lik innlegget
 

Ut fra erfaringene fra Holbæk i Danmark, samt Skotterud, der det også skjedde ulykker med totalskade på relésikringsanlegg, kan vi nok regne med at det vil ta i størrelsesorden to år før et nytt permanent sikringsanlegg er på plass i Sandefjord. Spørsmålet er hva man gjør i mellomtiden.
Å nedlegge Sandefjord som sikkerhetsmessig stasjon og gjøre den om til holdeplass vil fungere greit for den faste timesruten, da togene normalt krysser ved Sem og Larvik, men vil forkludre det for innsatstogene i rushtiden. Disse krysser i Sandefjord eller kjører så tett etter et annet tog at de vil bli heftet av den lange blokkstrekningen Stokke-Lauve. Å innstille innsatstogene vil innebære en betydelig svekkelse av tilbudet for pendlerne på Vestfoldbanen.
En provisorisk løsning som tillater kryssing i Sandefjord vil derfor være å foretrekke.

                  Sandefjord stasjon Terje Andersen 29. juli 2021 kl.1512 #338091 (#338084) Vist 649 ganger Lik innlegget
 

Sandefjord er vel en ganske omfattende stasjon med 4 togspor og minst 1 kanskje 2 planoverganger. Det er hva jeg får ut av en Driftshåndbok fra 2008. Det må en ganske omfattende sporforenkling til før det kan dekkes av et standard NSI-63 anlegg.

Og skal det nyprosjekteres et nytt anlegg med nye funksjonaliteter på i henhold til dagens prosjekterings og implementeringskrav tar det minst 2 år kanskje vesentlig mer før anlegget er operativt. Og da skal det kanskje byttes med ERTMS innen kort tid uansett.

Terje

                    Sandefjord stasjon Jan Arne Rødland 29. juli 2021 kl.1553* #338098 (#338091) Vist 650 ganger Lik innlegget
 

Neste oppdatering på mandag. Det blir interessant å høre hva BaneNor da vet.
Hans-Morten burde kanskje sende inn bilde av kråka? smiler

                      Sandefjord stasjon Snorre Johansen 1. aug. 2021 kl.1630 #338205 (#338098) Vist 523 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Etter foreløpig plan blir Sandefjord stasjon midlertidig nedlagt og opprettet som Sandefjord holdeplass. Sporveksler blir klavelåst. Mulig man også midlertidig stenger noen planoverganger. Det blir betjent med TXP på Lauve og Stokke, og strekning uten fjernstyring i mellom.
Sannsynligvis blir det montert et «nytt» NSI-63 anlegg på Sandefjord, og forenkling av sporarrangementet til to spor.

                        Hvor lang tid? Ole-Jacob Thorkildsen 1. aug. 2021 kl.1714 #338206 (#338205) Vist 510 ganger Lik innlegget
 

Det høres jo ut som den raskest mulige løsningen om det gamle anlegget er helt ødelagt. Kan du (har du lov til😉) å si noe om hvor raskt en slik løsning kan være på plass slik at trafikken kommer igang igjen?

                          Hvor lang tid? Erik W. Johansson 1. aug. 2021 kl.1914* #338209 (#338206) Vist 504 ganger Lik innlegget
 

Mht. evt. nytt NSI 63: Hvordan BaneNOR vil løse dette vet ikke jeg, men det kan gå relativt raskt med følgende forutsetninger:

At en unngår å måtte sette jobben ut på anbud. Alternativene kan være er å gjøre jobben selv eller tildele den som direktebestilling med henvisning til situasjonen (loven kan tillate det).

At en har tilgang til komponentene som trengs.

At en har kompetente folk som ikke gjør jobben større enn nødvendig - ikke minst mht. dokumentasjon. Med en tospors stasjon med NSI 63 bør en kunne gjenbruke mye fra andre anlegg. Med riktig og ikke for overdreven dokumentasjon går også saksbehandlingen hos myndighetene normalt raskt.

                        Sandefjord stasjon - NSI-stillverket fra 1957 Per Hilton 2. aug. 2021 kl.1233 #338247 (#338205) Vist 474 ganger Lik innlegget
 

Jeg hadde satt veldig stor pris på om "noen" kunne supplere stasjonsdatabasen med gode bilder av stillverkspanelet til det nå antatt avgåtte stillverket i Sandefjord.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.50 sek
I dag 21493 treff på forum10, og 72253127 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12823 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.