Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140" i Plattformen

Hele tråden har 132 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        Vestfoldbanen Hans-Ole Sveia 29. juli 2021 kl.1116* #338060 (#338059) Vist 664 ganger Lik innlegget
 

I sin info glemmer Bane NOR kråkas uheldige påvirkning og skylder på tordenværet.. .

          Vestfoldbanen Jan Erik Hole 29. juli 2021 kl.1118 #338062 (#338060) Vist 655 ganger Lik innlegget
 

Ja, man kan her snakke om en sikkelig ugangskråke

Jan erik

          BaneNOR og kråka Terje Andersen 29. juli 2021 kl.1140 #338064 (#338060) Vist 681 ganger Lik innlegget
 

Det er kanskje litt pinlig å innrømme at ei kråke kan være utløsende årsak til så mye skade på BaneNORs anlegg.

Terje

            BaneNOR og kråka gunnarh 29. juli 2021 kl.1144 #338066 (#338064) Vist 682 ganger Lik innlegget
 

Det er kanskje det. De har enda ikke dementert lynet.

              BaneNOR og kråka Morten Nordhagen 29. juli 2021 kl.1444 #338086 (#338066) Vist 646 ganger Lik innlegget
 

Kråka blir nok begravd i stillhet. Når det gjelder til- og frakobling av lok på Stokke og Lauve og opprettholdelse av ruta med kryssinger i Sem og Larvik, glem det!

Problemet er nok ikke ledningen. Den er de gode på å henge opp igjen. Det er verre med stillverket i Sandefjord. Txp på Stokke og Lauve i tillegg til Sandefjord burde de fått til. Eventuelt uten innsatstogene, så Sandefjord bare kan fungere som blokkpost.

                Bane NOR og kråka Hans Morten Tamnes 29. juli 2021 kl.1512 #338090 (#338086) Vist 645 ganger Lik innlegget
 

Dersom kråka skal begraves, haster det. Slektninger er allerede igang med å fortære grillmåltidet ...

Men: Spørsmålet er hvordan man kan fastholde påstanden om tordenvær og lynnedslag. Det var ikke noe slikt da det smalt! Dette baserer jeg på såvel egne observasjoner der og da, og flere kommentarer, uavhengig av hverandre, om at lyn.met.no ikke viste noen lyn- og tordenaktivitet.

Dersom lyn er en del av forklaringen, må det i tilfelle skyldes etterdønninger av lynnedslaget i kontaktledningsmast ved km 145 mandag kveld.

                  BaneNOR er usikker på årsaken Terje Andersen 29. juli 2021 kl.1528 #338093 (#338090) Vist 636 ganger Lik innlegget
 

Ifølge en avisartikkel i dagens Tønsberg Blad hvor en fra BaneNOR uttaler seg om årsaken sies det: "Vi er rett og slett usikre på hva som startet brannen, sier hun (Inger-Johanne Wang). Det er vanskelig å peke på én årsak. Vi har ingen mistanke om at den er påsatt. Det vi vet er at den startet mange meter oppe i lufta."

Den største usikkerheten er nok hvorfor en relativt liten initialhendelse får så store konsekvenser, men at kråka er starten burde være mindre usikkert.

SHT har under etterforskning en hendelse på Rosenholm hvor det ble en del skade etter en kl-nedrivning. Det var et tog som reiv med kl.

Her var det vel ingen tog tilstede, heldigvis.

Terje

                    Rosenholm Roar 29. juli 2021 kl.1530 #338095 (#338093) Vist 629 ganger Lik innlegget
 

SJ Nord hadde som kjent en nesten identisk hendelse på Dovre noen uker etterpå. Nedtevet kjøreledning knuste vinduer i en vogn. Glass-sprut helt inn på setene.

                    Bane NOR er usikker på årsaken Hans Morten Tamnes 29. juli 2021 kl.1533 #338096 (#338093) Vist 632 ganger Lik innlegget
 

Til det siste: Nei, det var ingen tog der da det smalt. De var opptatt med kryssing i Larvik.

                  BaneNOR er usikker på årsaken Terje Andersen 29. juli 2021 kl.1528 #338094 (#338090) Vist 622 ganger Lik innlegget
 

Ifølge en avisartikkel i dagens Tønsberg Blad hvor en fra BaneNOR uttaler seg om årsaken sies det: "Vi er rett og slett usikre på hva som startet brannen, sier hun (Inger-Johanne Wang). Det er vanskelig å peke på én årsak. Vi har ingen mistanke om at den er påsatt. Det vi vet er at den startet mange meter oppe i lufta."

Den største usikkerheten er nok hvorfor en relativt liten initialhendelse får så store konsekvenser, men at kråka er starten burde være mindre usikkert.

SHT har under etterforskning en hendelse på Rosenholm hvor det ble en del skade etter en kl-nedrivning. Det var et tog som reiv med kl.

Her var det vel ingen tog tilstede, heldigvis.

Terje

                Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Roar 29. juli 2021 kl.1520 #338092 (#338086) Vist 625 ganger Lik innlegget
 

De må nok ut med grindvakter også for å kjøre tog forbi planovergangene.

                BaneNOR og kråka Tore Taksdal Stubhaug 29. juli 2021 kl.1545 #338097 (#338086) Vist 629 ganger Lik innlegget
 

Den raskeste løsningen hvis man fortsatt skal kunne krysse i Sandefjord må være å degradere Stokke-Lauve til strekning uten linjeblokk og utplassere Txper i Stokke og Lauve, mens man i Sandefjord får et Reodor Felgen-apparat som bare tillater omlegging av en sporveksel i hver ende av stasjonen med indikasjon på at sporvekslene er i kontroll, og hev/senk av planovergang, samt enkle innkjørssignalapparater.
Ulempen er at det ikke er optimalt å ha linjeblokken ute av drift i lang tid. Men alternativet hvis man skal ha fungerende linjeblokk er enten å degradere Sandefjord til holdeplass (mister muligheten for kryssing og vanskeliggjør kjøring av innsatstog), eller bygge et provisorisk stillverk (tar tid, som kanskje heller kunne brukes på en permanent løsning).

                BaneNOR og kråka gunnarh 29. juli 2021 kl.2012 #338111 (#338086) Vist 604 ganger Lik innlegget
 

Om man får kl-anlegget opp og gå før man får tak i diesellok så er det vel og bra. Poenget mitt var at man burde prioritere å få i gang togtrafikken igjen i stedet for å drive med all denne busskjøringen. Det skjer ofte med ukjente sjåfører som ikke vet hvor de skal kjøre, og må få veiledning av reisende. Og så tar alt lengre tid. Det har jeg selv erfart flere ganger.

                  Kl-anlegget på Sandefjord Terje Andersen 29. juli 2021 kl.2021 #338112 (#338111) Vist 600 ganger Lik innlegget
 

Det er vel ikke sikkert det er noen feil på kl-anlegget på Sandefjord stasjon. Kl-anlegget er designet og konstruert for å håndtere 16 kV. Det var forbigangsledningen på stasjonen som falt ned og den er vel ikke absolutt nødvendig for å kjøre tog.

Det som åpenbart er ødelagt er stasjonens signalanlegg og apparatskap for 2-3 planoverganger. Det er problemet.

Terje

                    Kl-anlegget på Sandefjord Hans Morten Tamnes 29. juli 2021 kl.2056 #338115 (#338112) Vist 599 ganger Lik innlegget
 

Det er så langt jeg har forstått det ikke noe i veien med KL-anlegget, annet enn forbigangsledningen i enden nærmest innkjør B. Mulig det må skiftes mer kabel enn bare å erstatte den delen som brant opp, men det er uansett en forholdsvis grei sak.

Og eventuelle feil på KL-anlegget blir uansett knappest som ei pølse i slaktetida å regne, sett opp mot skadene på sikringsanlegget ...

                    Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Kjetil Johnsen 30. juli 2021 kl.1832 #338151 (#338112) Vist 558 ganger Lik innlegget
 

Hvilken funksjon har forbigangsledningen?
Mvh Kjetil Vokst opp langs Rørosbanen der energien er medbragt.

                      Forbigangsledning Hans-Ole Sveia 30. juli 2021 kl.1841* #338152 (#338151) Vist 562 ganger Lik innlegget
 

En forbigangsledning er en ledning som fører banestrøm forbi en stasjon eller en seksjon.

                        Forbigangsledning Kjetil Johnsen 30. juli 2021 kl.1902 #338153 (#338152) Vist 560 ganger Lik innlegget
 

Ok. Hensikten er da kanskje at en stasjon kan legges strømløs/isoleres uten at togtrafikken ellers på strekningen stoppes?
Mvh Kjetil

                          Forbigangsledning Hans-Ole Sveia 30. juli 2021 kl.1914 #338154 (#338153) Vist 559 ganger Lik innlegget
 

Stemmer nok.

                      Sandefjord - forbigangsledning i praktisk bruk Hans Morten Tamnes 30. juli 2021 kl.1940 #338156 (#338151) Vist 574 ganger Lik innlegget
 

Som det allerede er skrevet, forbigangsledningen gjør det mulig å kutte strømmen på for eksempel en stasjon og samtidig ha strøm på begge sider.

For 32 år siden kom forbigangsledningen i Sandefjord til sin rett, da en isolator på stasjonsområdet gav opp ånden. Våren 2007 postet jeg bilder fra denne tildragelsen, Strømløst i Sandefjord en forsommerdag i 1989 (ikke innlogget - Strømløst i Sandefjord en forsommerdag i 1989).

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.44 sek
I dag 8407 treff på forum10, og 72240041 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.