Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 9. nivå av toppinnlegget "Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140" i Plattformen

Hele tråden har 132 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                BaneNOR og kråka gunnarh 29. juli 2021 kl.2012 #338111 (#338086) Vist 608 ganger Lik innlegget
 

Om man får kl-anlegget opp og gå før man får tak i diesellok så er det vel og bra. Poenget mitt var at man burde prioritere å få i gang togtrafikken igjen i stedet for å drive med all denne busskjøringen. Det skjer ofte med ukjente sjåfører som ikke vet hvor de skal kjøre, og må få veiledning av reisende. Og så tar alt lengre tid. Det har jeg selv erfart flere ganger.

                  Kl-anlegget på Sandefjord Terje Andersen 29. juli 2021 kl.2021 #338112 (#338111) Vist 604 ganger Lik innlegget
 

Det er vel ikke sikkert det er noen feil på kl-anlegget på Sandefjord stasjon. Kl-anlegget er designet og konstruert for å håndtere 16 kV. Det var forbigangsledningen på stasjonen som falt ned og den er vel ikke absolutt nødvendig for å kjøre tog.

Det som åpenbart er ødelagt er stasjonens signalanlegg og apparatskap for 2-3 planoverganger. Det er problemet.

Terje

                    Kl-anlegget på Sandefjord Hans Morten Tamnes 29. juli 2021 kl.2056 #338115 (#338112) Vist 603 ganger Lik innlegget
 

Det er så langt jeg har forstått det ikke noe i veien med KL-anlegget, annet enn forbigangsledningen i enden nærmest innkjør B. Mulig det må skiftes mer kabel enn bare å erstatte den delen som brant opp, men det er uansett en forholdsvis grei sak.

Og eventuelle feil på KL-anlegget blir uansett knappest som ei pølse i slaktetida å regne, sett opp mot skadene på sikringsanlegget ...

                    Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140 Kjetil Johnsen 30. juli 2021 kl.1832 #338151 (#338112) Vist 562 ganger Lik innlegget
 

Hvilken funksjon har forbigangsledningen?
Mvh Kjetil Vokst opp langs Rørosbanen der energien er medbragt.

                      Forbigangsledning Hans-Ole Sveia 30. juli 2021 kl.1841* #338152 (#338151) Vist 567 ganger Lik innlegget
 

En forbigangsledning er en ledning som fører banestrøm forbi en stasjon eller en seksjon.

                        Forbigangsledning Kjetil Johnsen 30. juli 2021 kl.1902 #338153 (#338152) Vist 565 ganger Lik innlegget
 

Ok. Hensikten er da kanskje at en stasjon kan legges strømløs/isoleres uten at togtrafikken ellers på strekningen stoppes?
Mvh Kjetil

                          Forbigangsledning Hans-Ole Sveia 30. juli 2021 kl.1914 #338154 (#338153) Vist 564 ganger Lik innlegget
 

Stemmer nok.

                      Sandefjord - forbigangsledning i praktisk bruk Hans Morten Tamnes 30. juli 2021 kl.1940 #338156 (#338151) Vist 578 ganger Lik innlegget
 

Som det allerede er skrevet, forbigangsledningen gjør det mulig å kutte strømmen på for eksempel en stasjon og samtidig ha strøm på begge sider.

For 32 år siden kom forbigangsledningen i Sandefjord til sin rett, da en isolator på stasjonsområdet gav opp ånden. Våren 2007 postet jeg bilder fra denne tildragelsen, Strømløst i Sandefjord en forsommerdag i 1989 (ikke innlogget - Strømløst i Sandefjord en forsommerdag i 1989).

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.64 sek
I dag 9348 treff på forum10, og 72240982 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.