Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140" i Plattformen

Hele tråden har 132 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Hakavik og fjernledningen Simen P. Aasheim 3. aug. 2021 kl.2044 #338325 (#337975) Vist 374 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Sande trafostasjon er fortsatt i full drift, sammen med resten av den gamle fjernledningen mellom Sande - Hakavik - Sundet - Asker/Skollenborg - Nordagutu - Neslandsvatn. Selv om Hakavik ikke produserer jernbanestrøm direkte via ledningen lenger, så er den en viktig forsterkning.

Planen er imidlertid at Sande trafostasjon skal legges ned når den nye omformerstasjonen på Sande står klar om få år, noe som også betyr at strekket Sande - Hakavik - Sundet vil miste sin funksjon.

Fjernledningen videre fram til Asker vil nok trolig beholdes fram til Ringeriksbanen står klar, med nytt AT-system (autotrafo-system) og egen ny omformerstasjon et sted på strekningen. Først da vil nok Bane NOR gjøre en ny vurdering på fjernledningens eksistens.

Inntil videre er den en kuriositet. I tillegg må den vel være en av de eldste linjene med originalt utstyr i landet som fortsatt er i drift?

forstørrt228420-DSC_9792.jpg

Første mast ut fra Hakavik i retning Sundet koblingshus. Denne delen må være blant de eldste i landet med originalt utstyr, som fortsatt er i full drift?
Hakavik kraftstasjon
23. juli 2021
foto: Simen P. Aasheim

forstørrt228421-DSC_9755.jpg

Sundet koblingshus. Her kommer linjen fra Hakavik kraftstasjon og herfra forgrenes den videre ut til Skollenborg og Asker.
Sundet koblingshus
23. juli 2021
foto: Simen P. Aasheim

forstørrt228422-DSC_9765.jpg

Den eldste delen av linjen ble bygget til Drammenbanens elektrifisering i 1922 og er fortsatt i full drift.
Sundet koblingshus
23. juli 2021
foto: Simen P. Aasheim
      Hakavik og fjernledningen Morten Nordhagen 4. aug. 2021 kl.0750 #338333 (#338325) Vist 341 ganger Lik innlegget
 

Jeg har kjørt mye på Sørlandsbanen og alltid lurt på hvorfor det tilsynelatende er 3-fase (3 ledninger) mellom Skollenborg og Nordagutu, mens det ellers er 4 eller 2 ledninger på denne linja. Er det noen som har et godt svar på det?

        Hakavik og fjernledningen Simen P. Aasheim 4. aug. 2021 kl.0938 #338338 (#338333) Vist 329 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Den tredje ledningen mellom Skollenborg og Nordagutu er reserve, og kun to av trådene er i bruk til vanlig. Ved behov kan det kobles mellom dem for å bytte på hvem som brukes.
Tidligere var det også tre ledninger mellom Nordagutu og Neslandsvatn, men den tredje ble fjernet grunnet problemer med skjevlast på mastene som følge av snø- og isdannelser på vinterstid.

forstørrt228435-VedNotodden.jpg

Den tredje tråden er reserve og kun to tråder er i bruk til vanlig.
Jerpetjern
22. juni 2021
foto: Simen P. Aasheim

forstørrt228436-VedNotodden2.jpg

Jerpetjern
22. juni 2021
foto: Simen P. Aasheim
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.70 sek
I dag 9458 treff på forum10, og 72241092 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.