Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140" i Plattformen

Hele tråden har 132 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        Kanskje det ikke haster for Vy... Andreas Westheimer 4. aug. 2021 kl.2032 #338375 (#338369) Vist 298 ganger Lik innlegget
 

Poenget mitt er nettopp at Vy ikke avslører sin agenda verken overfor BaneNor eller andre. Men det er heller ingenting som tyder på at Vy har satt himmel og jord i bevegelse for å få strekningen klar for trafikk igjen. De har bare tatt det hele med ro....?

Skal man finne ut av ting, må man gå etter motivene. Min teori er at Vy i det lange perspektivet ser bussen som sitt fremste forretningsområde i Norge, og handler deretter. Det handler om å posisjonere seg.

          Kanskje det ikke haster for Vy... Erik W. Johansson 4. aug. 2021 kl.2041 #338377 (#338375) Vist 296 ganger Lik innlegget
 

Det er litt vanskelig å se hva de skulle tjene på å sabotere togtrafikken i dag? Busstrafikken tjener de nok mest på der de kan kjøre parallelt med toget og ikke ende opp med et ansvar for det totale rutetilbudet. Da kan de skumme markedet på de avgangene som for dem er lønnsomme.

Vy strakk seg langt for å få anbudet på Bergensbanen, og jeg tror de også vis strekke seg langt for de andre anbudene - om og når de kommer.

            Kanskje det ikke haster for Vy... Andreas Westheimer 4. aug. 2021 kl.2119 #338379 (#338377) Vist 290 ganger Lik innlegget
 

I den grad noen har sabotert togtilbudet, så må vi vel i rettferdighetens navn legge skylden på BaneNor, - som ikke så den komme. Jeg syns det er tankevekkende at viktig infrastruktur er så sårbar som vi har sett her.

Uansett kan Vy med god samvittighet vente med å kjøre tog til alt er på stell igjen, og de kan levere etter sine normale ruteplan. Aldri så galt, at det ikke er godt for noe...

Det stemmer at Vy har strukket seg langt for å beholde Bergensbanen. Det kan like godt føre til at de ikke strekker seg fullt så langt i fremtidige jernbaneanbud, rett og slett fordi selv ikke de har ubegrenset med finansielle muskler, samtidig som pandemien har forårsaket en del usikkerhet i reisemarkedet.

Den virksomhetsmessige fordelen med ekspressbussene er at de ikke er anbudsutsatt eller avhengig av offentlig kjøp slik togene er. Og dersom en markant forskjell i inntjeningen fra tog vs buss blir et gjennomgangstema, vil det nok avspeile seg i fremtidige styrebeslutninger i selskapet. Tror jeg.

Når vi ser på Sørlandet, der Vy tapte toganbudet til Go-Ahead, så skummer de ikke bare fløten her med bussene sine, de har langt på vei tatt hele kaka.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.17 sek
I dag 20517 treff på forum10, og 72252151 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12823 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.