Nytt anslag på dato: 27. september Roar 11. aug. 2021 kl.1405 #338785 (#338783) Vist 237 ganger
Lik innlegget |
| Banenor.no nå: Sist oppdatert: 11.08.2021 13:37
Vestfoldbanen: Skien - Tønsberg
Det er stengt mellom Skien og Tønsberg pga. brann i signalanlegget ved Sandefjord stasjon. Estimert tid for åpning 27. september. |
|
Nytt anslag på dato: 27. september Hans Morten Tamnes 11. aug. 2021 kl.1634 #338791 (#338785) Vist 217 ganger
Lik innlegget |
| Åpning først 27. september er intet mindre enn katastrofalt! Det vil bety at strekningen sør for Tønsberg vil være stengt i to - 2 - måneder. At det er store skader, er vel kjent. Og en utsettelse på en uke eller så fra 23. august hadde vært forståelig. Men fem uker til?! Så langt jeg kan forstå, er sporvekslene i spor 1 i syd- og nordenden sikret, det kjøres skinnegående materiell der daglig. Hva er det så som gjør at man ikke kan fremføre tog på strekningen? I verste fall på togmelding fra Stokke til Larvik, hvis Lauve ikke kan bli operativ innen rimelig tid. Av de fem planovergangene på strekningen, er Jåberg og Hybbestad nå fungerende, i det minste ved at vises hvitt lys til veifarende. Om det er feil på innkoblingsfelt har jeg ingen formening om. Men det betyr at det bør være mulig å betjene disse bomanleggene manuelt. Da gjenstår Hasle, Sandefjord og Kjellberg, som må sikres på annen måte ved togpassering. |
|
Nytt anslag på dato: 27. september Roar 11. aug. 2021 kl.1648 #338793 (#338791) Vist 220 ganger
Lik innlegget |
| Våger de å sette i gang trafikk i større omfang etter system "Strekning uten fjernstyring"? Åpenbart ikke. I løpet av de senere årene er de blitt mer og mer restrektive med sånt. Og i takt med utviklingen er det en stadig større andel av trafikkpersonalet som ikke har noen erfaring med denne driftsformen. De har rett og slett bare tjenestegjort på fjernstyrte strekninger. Utviklingen går sin gang. Men når du stopper og ser deg tilbake, har retretten forsvunnet i mellomtiden. |
|
Nytt anslag på dato: 27. september Ståle Ualand 11. aug. 2021 kl.1824 #338797 (#338793) Vist 209 ganger Likt av 2
Lik innlegget |
| Det er vel opptil flere stasjoner på den banen hvor personalet må få en skive fra trafikkstyrer for å kunne kjøre. En fra eller til på strekningen kan vel ikke innebære det store sikkerhetsproblemet. Men, kom litt i hu et uttrykk som er brukt her på forumet av og til: Den sikreste jernbanen er den hvor det ikke går tog.. |
|
Nytt anslag på dato: 27. september Roar 11. aug. 2021 kl.1849 #338800 (#338797) Vist 206 ganger
Lik innlegget |
| Nå et det vel litt flere forskjeller på de ulike driftsformene enn "en skive fra eller til". Men det er altså sånn det er blitt i årenes løp. Ved signalfeil tidligere fortsatte man å kjøre i henhold til kjente avviksprosedyrer. "Telefonkjøring", sette til togekspeditører osv. Men nå er vanligste rutine å stoppe all trafikk inntil feilen er utbedret. |
|
Planoverganger m.m. Terje Andersen 11. aug. 2021 kl.1948* #338801 (#338800) Vist 208 ganger
Lik innlegget |
| Hvis sikringsanlegget for planovergangen ikke er operativt er vel rutinen at tog skal stoppe foran overgangen. Men om det er stor biltrafikk på overgangen trenger man også noen som stopper vegtrafikken før tog kan passere. Og sikkerhetskritiske stopp som en planovergang blir i et slikt tilfelle bør da også sikres med baliser som kontrollerer stopp eller nedsetting til lav hastighet for togene. Et opplegg med 2-3 betjente stasjoner og kanskje noen betjente planoverganger vil en kraftig økning i antall txp-er som får ny stasjonering for en periode. Jeg skjønner at dette ikke er lett. Og det blir store forsinkelser. Kanskje buss for tog er det enkleste og beste, eller buss for tog Stokke - Larvik, om Stokke kan brukes, og tog Larvik - Skien. Her er det ingen godstog som skal fram. Terje Andersen |
|
Tog for buss for tog? Herman 12. aug. 2021 kl.1122 #338822 (#338801) Vist 179 ganger
Lik innlegget |
| Kunne man la passasjerene bytte tog i hver ende? Jeg innbiller meg at så lenge det er ett enkelt tog på en gitt strekning kan dette toget kjøre frem og tilbake så mye det bare vil uten at noe blir farlig. Man må sikkert sette klave på noen sporveksler, og sette opp fysiske sperrer, slik at tog ikke kjører for langt, og havner på problemområdet. |
|
Tog for buss for tog? Terje Andersen 12. aug. 2021 kl.1432 #338829 (#338822) Vist 163 ganger
Lik innlegget |
| Hva gjør du med planoverganger? Terje |
|
Tog for buss for tog? Herman 12. aug. 2021 kl.2158 #338854 (#338829) Vist 149 ganger
Lik innlegget |
| Hva man gjør med planoverganger er avhengig av hvor vanskelig det vil være å stenge veien til signalanlegget er i orden. Helst ville jeg satt opp veisperringer og leid inn noen som kan forklare bilistene hvordan de kommer seg dit de skal. Alternativet er å hente inn noen som kan lukke midlertidige grinder (byggjerder) når tog ventes, og åpne grindene når toget har passert, i tillegg til de som forklarer alternative ruter. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |