Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "damplok nr.81 på Setesdalsbanen" i Museum

Hele tråden har 12 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Setesdalsbanens originale lok Stian Klokkhammer 15. mars 2024 kl.1122 #391271 (#391202) Vist 655 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det var nok flere grunner til det. Når Setesdalsbanen ble bygget så var profilet smalere enn det er nå, det var mange og lange trebroer og akseltrykket var(og er) 6tonn. Det var nok heller ikke overskudd av lok andre steder på den tiden. Når lok 81 ble arbeidsledig i 1949 var det fremdeles trebroer og svingskivene var heller ikke blitt lenger så det har nok blitt sett på som mer hensiktsmessig å beholde de originale lokene.
Erfaringene fra museumstid er at lokene er snille med sporet. Dette kan de ha tatt hensyn til i driftstid også. I følge ryktene så ble lok 64 prøvd nord for Grovane. Dette var visst ikke baneavdelingene særlig begeistret for. Dette loket gikk hovedsaklig med godstog til industrien i Vennesla.

        Damplok nr.81 på Setesdalsbanen Erik W J 15. mars 2024 kl.1135* #391272 (#391271) Vist 673 ganger Lik innlegget
 

Nr. 81 var neppe noe naturlig valg av lok på Setesdalsbanen, men en hadde andre tankloktyper som kunne ha vært satt inn i tjeneste da de ble frigjort på 20- og 30-tallet. Trebroer var ikke noe spesielt for Setesdalsbanen i forhold til andre smalsporbaner, men det var vel S-kurver med minimal bruk av overgangskurver imellom?

          Andre lok på Setsdalsbanen Stian Klokkhammer 15. mars 2024 kl.1213 #391283 (#391272) Vist 722 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Nå har jeg ikke full oversikt over lokene som har vært på setesdalsbanen. Så vidt jeg husker så er det minst 3 lok av andre typer som har vært på Setesdalsbanen. Tidligere nevnte nr 64 (type husker jeg ikke i farta), eg av Grimstadbanens lok og i allefall 1 lok til. Felles for alle er at de forsvant fra banen igjen. Hvorfor vet jeg ikke. Det må være en grunn til at samtlige lok av type XXI og 1/3 av lokene av type XXII eksisterte helt til nedleggelsen. Det må ha vært flust av gode lok som kunne vært overført fra andre baner.

            Andre lok på Setsdalsbanen Erik W J 15. mars 2024 kl.1240 #391286 (#391283) Vist 720 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det var et Tryggve-lok (type IV) nr. 87 - tidligere 4 "Harald" - som kom til Setesdalsbanen i 1922 og ble der til det ble utrangert i 1927 etter 60 års tjeneste. Det ble nok bare brukt mellom Kristiansand og Grovane pga. aksellast (7,4 tonn).

I september 1923 ble nr. 64 av type Xa overført til Setesdalsbanen etter ombyggingen av Drammenbanen, men det gikk tilbake til Drammen distrikt i juni 1938. Type Xa hadde en aksellast på bare 6,5 tonn, men hadde 3,2 meter fast hjulstand med tre koblede aksler. Det sistnevnte var kanskje i meste laget nord for Grovane? Ellers ville vel denne loktypen ha vært nokså ideel for Setesdalsbanen med en ørliten forsterkning?

Lok 13 - tidligere Grimstad-Frolandbanen nr. 2 - av type XXV kom til Setesdalbanen etter at Grimstadbanen ble normalsporet i 1936. Det hadde aksellast og fast hjulstand som nok var akseptabel for Setesdalsbanen, men var nok for lite for å gjøre nytte for seg. Det ble hensatt allerede i 1937.

              Andre lok på Setsdalsbanen Olaf Bjerknes 15. mars 2024 kl.1321 #391292 (#391286) Vist 744 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Dette var vel en av Setesdalsbanenes siste trebroer. Jeg tror den er borte nå. Mener bildet er tatt Nord for Iveland stasjon

forstørrt251370-046.jpg

foto: Olaf Bjerknes

forstørrt251371-047.jpg

foto: Olaf Bjerknes

forstørrt251372-048.jpg

foto: Olaf Bjerknes
                Trebro Henrik B. Backer 15. mars 2024 kl.1334 #391295 (#391292) Vist 777 ganger Lik innlegget
 

Flotte bilder - morsomt å se alle detaljene på det midterste bildet. Jeg jobbet for mange år siden sammen med en som hadde jobbet som snekker og som hadde vært med å ta ned lignende trebro som krysset Akerselven i Oslo. Det var interessant når han tegnet og fortalte om hvorfor detaljene var utført som de var.


Beste hilsen Henrik

                  Smalspordamplok Jan Arne Rødland 15. mars 2024 kl.1359 #391297 (#391295) Vist 812 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Jeg kikket litt i gamle dokumenter og fant disse to tegningene. Kanskje av interesse ?

forstørrt251373-IMG_0001.jpg

Lokomotivfortegnelse smalt spor
12. feb. 1949
foto: ??

forstørrt251376-IMG_0002.jpg

NSB lokomotivfortegnelse smalt spor
3. okt. 1950
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.36 sek
I dag 147 treff på forum10, og 72509770 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12845 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.