Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 7. nivå av toppinnlegget "damplok nr.81 på Setesdalsbanen" i Museum

Hele tråden har 12 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

            Andre lok på Setsdalsbanen Erik W J 15. mars 2024 kl.1240 #391286 (#391283) Vist 722 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det var et Tryggve-lok (type IV) nr. 87 - tidligere 4 "Harald" - som kom til Setesdalsbanen i 1922 og ble der til det ble utrangert i 1927 etter 60 års tjeneste. Det ble nok bare brukt mellom Kristiansand og Grovane pga. aksellast (7,4 tonn).

I september 1923 ble nr. 64 av type Xa overført til Setesdalsbanen etter ombyggingen av Drammenbanen, men det gikk tilbake til Drammen distrikt i juni 1938. Type Xa hadde en aksellast på bare 6,5 tonn, men hadde 3,2 meter fast hjulstand med tre koblede aksler. Det sistnevnte var kanskje i meste laget nord for Grovane? Ellers ville vel denne loktypen ha vært nokså ideel for Setesdalsbanen med en ørliten forsterkning?

Lok 13 - tidligere Grimstad-Frolandbanen nr. 2 - av type XXV kom til Setesdalbanen etter at Grimstadbanen ble normalsporet i 1936. Det hadde aksellast og fast hjulstand som nok var akseptabel for Setesdalsbanen, men var nok for lite for å gjøre nytte for seg. Det ble hensatt allerede i 1937.

              Andre lok på Setsdalsbanen Olaf Bjerknes 15. mars 2024 kl.1321 #391292 (#391286) Vist 746 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Dette var vel en av Setesdalsbanenes siste trebroer. Jeg tror den er borte nå. Mener bildet er tatt Nord for Iveland stasjon

forstørrt251370-046.jpg

foto: Olaf Bjerknes

forstørrt251371-047.jpg

foto: Olaf Bjerknes

forstørrt251372-048.jpg

foto: Olaf Bjerknes
                Trebro Henrik B. Backer 15. mars 2024 kl.1334 #391295 (#391292) Vist 780 ganger Lik innlegget
 

Flotte bilder - morsomt å se alle detaljene på det midterste bildet. Jeg jobbet for mange år siden sammen med en som hadde jobbet som snekker og som hadde vært med å ta ned lignende trebro som krysset Akerselven i Oslo. Det var interessant når han tegnet og fortalte om hvorfor detaljene var utført som de var.


Beste hilsen Henrik

                  Smalspordamplok Jan Arne Rødland 15. mars 2024 kl.1359 #391297 (#391295) Vist 814 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Jeg kikket litt i gamle dokumenter og fant disse to tegningene. Kanskje av interesse ?

forstørrt251373-IMG_0001.jpg

Lokomotivfortegnelse smalt spor
12. feb. 1949
foto: ??

forstørrt251376-IMG_0002.jpg

NSB lokomotivfortegnelse smalt spor
3. okt. 1950
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.47 sek
I dag 1607 treff på forum10, og 72511230 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12845 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.