Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 7. nivå av toppinnlegget "2770" i Museum

Hele tråden har 63 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

            2770 - et minneord Dag Christian Halvorsen 5. apr. 2024 kl.0839 #392741 (#392729) Vist 2045 ganger Likt av 9 Lik innlegget
 

0055 2770 Stavanger 18.10.1997

Det er ikke vanskelig å være enig i det Helge skriver her. På den andre siden er Norge nå kanskje det eneste europeiske landet hvor det ikke kjøres hovedlinjedamp i en viss skala. (Jeg ser da bort fra Norsk Jernbanemuseums får årlige turer med «Caroline»).

Skylden for det har egentlig ingen. Det var NJK som hadde den oppgaven – helt frivillig. Et stadig mer spissfindig jernbanebyråkrati i kombinasjon med sviktende krefter i NJK er forklaringen.

For meg vil 2770 alltid være historien om hvordan en av NJKs minste lokalavdelinger med en beundringsverdig innsats ikke bare greide å sette i stand dette tunnelvraket, men også tilegnet seg all kunnskapen om hva som kreves for å få et damplok til å virke.

Det er et av mesterstykkene i NJKs historie. Og ikke nok med det. Denne lille lokalavdelingen beholdt ikke loket selv, med lot bedrevillig Norsk Museumstog få bruke det i sine tog. Nå er det ingen hemmelighet at enkelte brukere av loket østpå stort sett bare hadde negativt å si det, men det forkleiner ikke drømmen de hadde, de som satte det i stand, å gjøre et levende lokomotiv ut av en død rusthaug.

Og uansett så har nok klubbens damplokførere og fyrbøtere fått uutslettelige minner fra dette loket ved kjøringen i Romsdalen, minner som de bærer med seg i sitt hjerte, og om en glansfull æra i Norsk Jernbaneklubbs virksomhet.

0053 2770 Sandnes 18.10.1997

              2770 Roar 5. apr. 2024 kl.0921* #392746 (#392741) Vist 1976 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Ja, dette var stort! I flere betydninger. Jeg var så heldig at jeg fikk oppleve dette i sin fulle prakt.
Sjekk også linken nederst.

Bjorli 14. juni 2003.

Lenke: Wikipedia

              2770 - et minneord Bjørn Halling 5. apr. 2024 kl.2316* #392805 (#392741) Vist 1790 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Dag Christian skriver:
"Skylden for det har egentlig ingen. Det var NJK som hadde den oppgaven – helt frivillig. Et stadig mer spissfindig jernbanebyråkrati i kombinasjon med sviktende krefter i NJK er forklaringen."

Som mangeårig leder av NMT kjenner jeg meg ikke helt igjen i dette.

Det er ikke noe "spissfindig jernbanebyråkrati" som hindrer kjøring med damp på det nasjonale jernbanenettet. Senest i 2021 gjennomførte vi et stort kjøreopplegg med damp i forbindelse med Dovrebanejubileet. Jernbanemuseet har dispensasjon fra kravet til ATC for damplok, frem til 2024.

Så lenge ERTMS - utbyggingen mere eller mindre har stoppet opp, burde det være mulig å få forlenget denne dispensasjonen.

Jernbanetilsynet har en positiv holdning til vår type virksomhet. ECM blir av noen fremstilt som den store stygge ulven for vår type virksomhet, det tror jeg er en stor misforståelse.

"Denne lille lokalavdelingen beholdt ikke loket selv, med lot bedrevillig Norsk Museumstog få bruke det i sine tog. Nå er det ingen hemmelighet at enkelte brukere av loket østpå stort sett bare hadde negativt å si (om) det"

Her kommer igjen det med negative holdninger, hvor det tydeligvis er svært vanskelig for noen her å skille mellom holdninger og fakta. Vi som opererte loket, må forholde oss til fakta. 2770 var ikke et lok som var godt egnet for vår type kjøring.

Jeg må jo legge til at det arbeidet NJK Rogalandsavdelingen nedla i 2770 ikke på noen måte var bortkastet. Hvis ikke NJK lokalt hadde tatt initiativ til å bevare loket, og sette det i stand, så hadde det vært hugget. Loket har vært brukt, både lokalt, på Raumabanen og til andre kjøringer. Etter noen beklagelige år utendørs på Hamar står det nå tørt og godt innendørs, og vi får håpe at Jernbanemuseet får ressurser i fremtiden til å bygge lokstall hvor 2770 kan få plass.

              2770 - et minneord H. Lindholm 6. apr. 2024 kl.0010 #392810 (#392741) Vist 1760 ganger Likt av 7 Lik innlegget
 

Det er nok mulig at enkelte brukere av 2770 hadde noe negativt å si om det, men langt fra alle.
Det er mulig at de som stod for istandsettingen av loket var litt ekstra følsomme for negative ytringer, hvilket er forståelig, men det er faktisk nesten ingen damplok hvor alt er bare fryd og gammen.
Det var enkelte ting som ikke fungeret helt godt på 2770. Delvis var det konstruksjonsmessige årsaker, og delvis fordi man ikke rakk å få fikset en del småfeil. Erfaringsmssig må et lok som har stått veldig lenge ha pleie og justeringer i lang tid, noe som men vår bruk kan ta flere år fordi det dukker opp litt etter hvert.
Også de andre damplokene vi har kjørt med har sine nykker og noen dårlige og til dels ganske irriterende konstruksjonsdetaljer, men man lærer seg å leve med dem.

Selv synes jeg 2770 var et bra lok å betjene. Det tok bare litt tid før den sugende DR-injektoren aksepterte at det ikke var den som var sjefen. Deretter virket den helt fint.
Turene på Raumabanen og Bergensbanen var fine, men selv likte jeg best turen på Østfoldbanen i pinsen 1999. Det brummet godt i skorsteinen når vi dro oppover bakken fra Moss mot Dilling i kveldingen med 8 boggivogner.

forstørrt153673-S07156-900-2.jpg

2770 med 8 boggi på kroken ut fra Moss mot Dilling
22. mai 1999
foto: H. Lindholm

                2770 - et minneord Allern 6. apr. 2024 kl.0825 #392815 (#392810) Vist 1671 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Morsomt å lese, Helge - du er heldig som fikk oppleve dette fra din lokpost:-)

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.26 sek
I dag 11595 treff på forum10, og 72521218 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12845 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.