Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 10. nivå av toppinnlegget "2770" i Museum

Hele tråden har 63 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                  2770 Allern 5. apr. 2024 kl.1812* #392781 (#392779) Vist 1959 ganger Lik innlegget
 

Innlegget er ikke realistisk ment om du tenker på bruk idag? Inntrykket mitt er at damptiden på det offentlige nettet muligens er over, eller i det minste blir vanskelig i fremtiden, se Helges beskrivelse ovenfor. Numedalsbanen er vel slik sett eneste mulighet for damplok idag utover museumsbanene. Hadde mer fokus på loktype 63's lave popularitet i museumssammenheng. Den er jeg stadig undrende til!

                    Bruk av tp. 63 Allern 5. apr. 2024 kl.1814 #392783 (#392781) Vist 1970 ganger Lik innlegget
 

Absolutt, men i DDR og Polen var disse maskinene helt vanlige i persontog også.

                      Bruk av tp. 63 H. Lindholm 5. apr. 2024 kl.2347 #392808 (#392783) Vist 1864 ganger Lik innlegget
 

Jada. Og jeg har kjørt flere av dem i persontog i Polen. Når hastigheten kom over 50 (noe den forøvrig ikke så ofte gjorde) gikk ikke de polske ikke noe penere enn 2770. Et av lokene gikk så stygt i 60 at det nesten var umulig å stå, man man måtte stå med krokete bein for å ta av de verste støtene og og holde seg fast i et eller annet.

                        Bruk av tp. 63 Dag Christian Halvorsen 6. apr. 2024 kl.1321 #392842 (#392808) Vist 1749 ganger Lik innlegget
 

De var kanskje ikke så mye bedre i godstog heller. Jeg leste en historie fra Tyskland rett etter krigen. Det var en kar som skulle flytte og hadde hele flyttelasset i godsvogn rett bak loket - en stortysker, eller BR 52 som de heter der.

Siden det var mye tyveri fra godstog rett etter krigen, fikk han selv være med i vognen. Kvelden kom, og toget gikk.

Men da ble hele flyttelasset, med tunge møbler og komfyr, levende og flyttet seg langsomt, men bestemt rundt om i vognen. Ting som var stablet ramlet ned. Stakkaren visste jo ikke hvor han skulle gjøre av seg i det stummende mørket, låst inne i vognen, som han var.

Det ble en lang natt, og han hadde mareritt om det i årevis etterpå.

                          Bruk av tp. 63 H. Lindholm 6. apr. 2024 kl.1358 #392847 (#392842) Vist 1749 ganger Lik innlegget
 

Med samme hastighet og belastning har det i utgangspunktet ingen betydning om man kjører godstog eller persontog - loket går sånn som det går.
Forskjellen er at godstogene ofte gikk langsommere enn persontogene, og godsvogner har enklere avfjæring enn personvogner.
Hvis toget med flyttelasset gikk i 60-70 overrasker det meg ikke at alt danset rundt. I en personvogn har man vanligvis ikke stablet møbler og flyttekasser i høyden. Der sitter man i myke(?) seter, og bagasjen står på gulvet eller ligger opppe i en bagasjehylle som er spesielt konstruert for at det som ligger der ikke skal falle ut.

Mannen med flyttelasset kan jo ha vært spesielt uheldig med det loket som trakk det aktuelle toget. Noen av de polske lokene gikk ganske bra, mens andre var fæle.
Det gjelder egentlig alle damplok. Noen typer er generelt bra, mens andre har egenskaper som gjør at de ikke nødvendigvis egner seg til alt det de i utgangspunktet er beregnet på. Men selv av bra loktyper kunne det være eksemplarer som var i dårlig stand.
Persontogsloket P8 er jo kjent for å være et bra lok som det var flere tusen eksemplarer av og som hadde en lang driftsperiode. En av de første gangene vi var i Polen hadde jeg en tur på en Ok1 (P8), og den gikk aldeles forferdelig. Noen år senere hadde den vært inne til HR, og da gikk den ganske bra. For noen år siden hadde jeg en tur på en P8 i Tyskland, og den gikk veldig fint.

                    Type 63 Erik W J 5. apr. 2024 kl.1941* #392789 (#392781) Vist 1882 ganger Lik innlegget
 

Selv om det var mange av "stortyskerne" så var de langt ifra så representative som antallet tilsier. Nå har ikke jeg kilometerløp for de forskjellige lokene tilgjengelig, men slik jeg husker det kom ikke type 63 så veldig høyt opp på den statistikken.

Det er ingen som bestrider verneverdien for 2770, men at en skal bruke ressurser til å holde det i gang når det er flere andre loktyper som er minst like representative og - ikke minst - langt mer egnede for bruk på norske baner. Type 63 ble aldri noen suksess på kurverike norske baner, og det var lokene selv det gikk verst utover. Godstog på Nordlandsbanen er nok den vesentligste innsatsen til loktypen. NSB satt ned største tillatte hastighet på type 63 fra 80 km/h til 70 og anbefalte dem brukt i tog med største hastighet inntil 50 km/h.

Noe som kjennetegner type 63 er at den er svært kostbar å fremføre med lette tog - relativt sett langt mer økonomisk med tunge tog.

Det er mange kjørbare BR 52-lok i Europa fordelt på flere land. Da finner jeg det riktigere at vi i Norge bruker ressursene på å holde andre loktyper kjørbare - det gir et større mangfold. Skulle en noengang få nok ressurser ville det være fint også å få i gang 2770, men jeg ville foreslå at det ble brukt som et musealt godstogslok.

Det ble nevnt Numedalsbanen. Når det blir ERTMS på Kongsberg stasjon vil det også sette krav til materiell på strekningen Kongsberg-Flesberg.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 2.91 sek
I dag 7807 treff på forum10, og 72517430 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12845 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.