Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 10. nivå av toppinnlegget "2770" i Museum

Hele tråden har 63 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                  Bruk av tp. 63 Roar 5. apr. 2024 kl.1811 #392782 (#392779) Vist 1932 ganger Lik innlegget
 

Gikk ikke disse mest i godstog i Norge?

                    Bruk av tp. 63 Terje Andersen 5. apr. 2024 kl.2015* #392787 (#392782) Vist 1908 ganger Lik innlegget
 

I Trondheim distrikt gikk de klart mest i godstog fra 1955 og utover. Det var andre loktyper i de persontog som beholdt dampen lengst.

Et av de persontogene som hadde Type 63 en periode var et tog til Støren ca 16.15 og returtoget med samme materiell neste morgen.

Jeg så aldri noe lok av Type 63 i tog 457 til Grong og retur i 458. Her gikk det normalt Type 30.
Og i arbeidstoget fra Marienborg til Stjørdal på ettermiddag med retur neste morgen ble det brukt Type 32. Og i togene 301 og 302 på Dovrebanen gikk det Type 26.

Terje

                      Bruk av tp. 63 Thor Bjerke 5. apr. 2024 kl.2013 #392791 (#392787) Vist 1918 ganger Lik innlegget
 

Jeg kan legge til at loket som kom til Otta i 5702 gjorde en tur til Åndalsnes og tilbake før retur i 5701.

                        Bruk av tp. 63 Terje Andersen 5. apr. 2024 kl.2050 #392792 (#392791) Vist 1893 ganger Lik innlegget
 

Min far kjørte godstog med Type 63 i 2 ulike turer med noen års mellomron. Først hadde han en tur med kjøring av Type 63 i de arbeidende godstog 5751/52 på strekningen Trondheim - Steinkjer - Trondheim. Togene brukte ca 7.5 - 8 timer hver vei og tjenesten var nok ca 10-11 timer hver vei.

Noen år seinere kjørte han 5759/60 Trondheim - Storlien og retur. Det var også lang tjeneste i alle fall oppover, men litt kortere nedover, og det var delvis nattjeneste begge veier. Om vinteren hvis det var transitt av svensk cellulose eller tremasse over Hommelvik kunne det bli lange og tunge tog nedover. Han nevnte en gang de hadde 1400 tonn på kroken nedover og stopp på Hell. Da ble det tungt å ta i gang på Hell med stigning opp til Billedholmen. Jeg lurer på han sa de måtte bakke toget litt på Hell for å få litt mer fart.

Terje

                          Bruk av tp. 63 Thor Bjerke 5. apr. 2024 kl.2106 #392793 (#392792) Vist 1925 ganger Lik innlegget
 

Fortalte han om radioforbindelsen mellom lokfører og konduktør i de lange togene på Meråkerbanen? Med en kurverik bane og lange tog var det svært vanskelig å få kontakt ved avgangssignal. NSB hadde derfor radioamatørkonsesjon med to kallesignaler - LD2PA (lok) og LD2QA (konduktør). Det finnes bilder fra 1957 i Tog til alle tider, bind 1.

                            Bruk av tp. 63 og radioforbindelse på Meråkerbanen Terje Andersen 6. apr. 2024 kl.0029* #392806 (#392793) Vist 1857 ganger Lik innlegget
 

Det var vel primært for skiftinga på Kopperå de hadde radioforbindelse, og kanskje ved skifting på Muruvika.

Ellers kunne det være lange tog både opp til Gudå og nedover fra Kopperå. Så lenge det var Type 63 i godstogene hadde NSB en lokstasjon på Gudå med et Type 63 som kippet opp til Kopperå og gjorde mye av skiftinga der.

Kippinga fortsatte etter at det kom Di.3 i godstogene, men da satte loket igjen første del av toget på Kopperå og gikk tilbake og tok med resten opp. Jeg er litt usikker på hvordan det ble utført for det var verken lange eller mange spor på Kopperå.

Kanskje gikk de rundt på Meråker og dyttet vognene som skulle inn på smelteverket. Om jeg husker rett hadde smelteverket sidespor vest for Kopperå stasjon og med tungespiss mot Meråker stasjon. Kanskje var det 2 sporveksler fra Meråkerbanen. Detaljene i dette får andre forklare.

Terje

                    2770 Olaf Bjerknes 5. apr. 2024 kl.2001 #392790 (#392782) Vist 1907 ganger Lik innlegget
 

I DDR ble en del BR 52 bygget om til 52.8xxx. Det var i prinsippet en nykonstruksjon. Mange av de er bevart. Jeg er usikker på om gangegenskapene til de er bedre i persontog

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.17 sek
I dag 2337 treff på forum10, og 72511960 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12845 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.