Ja det er selvfølgelig mulig å kjøre på Numedalsbanen med 2770 og stålvogner. Men litt krevende kan det bli. Og musealt svært lite relevant, det gikk aldri slike tog på Numedalsbanen. Først og fremst: Hvis det skal kjøres på Numedalsbanen med slikt materiell, så må vi ha et sted å holde til. Et sted hvor materiellet kan stå under tak, og vedlikeholdes. Noe slikt finnes ikke mellom Kongsberg og Flesberg i dag. Så må lokomotivet settes i stand. Det trenger antagelig en full kjelrevisjon med rørbytte, og nybygging av askekassen, noe som er enklest å få til når kjelen er tatt ut. Meiningen fikser nok dette for oss, men billig blir det ikke. Og når det gjelder materiell: Vi har et togsett med 2. generasjons stålvogner, men de er det ikke relevant å bruke, de har type 63 aldri trukket. Da er vi over på stålvogner av 1. generasjon, de er det mere relevant å bruke. Jernbanemuseet har en rekke med slike vogner stående på Eina. Påkostninger for kun noen få titalls mill på dem, så er de fullt kjørbare. Så må noen ta ansvar for å kjøre, vi må enten ha kontrakt med en godkjent operatør, eller opprette et nytt jernbaneselskap. Og hvis dette skal drives som en frivillig virksomhet, så trenger vi en solid stab av frivillige som stiller opp, sent og tidlig. Og for å få til dette, trengs penger. Svært mange penger. Gjennom bevilgninger som ikke reduserer bevilgningene til de andre museumsbanene. Verre enn dette er det ikke! |