Dag Christian skriver: "Skylden for det har egentlig ingen. Det var NJK som hadde den oppgaven – helt frivillig. Et stadig mer spissfindig jernbanebyråkrati i kombinasjon med sviktende krefter i NJK er forklaringen."
Som mangeårig leder av NMT kjenner jeg meg ikke helt igjen i dette. Det er ikke noe "spissfindig jernbanebyråkrati" som hindrer kjøring med damp på det nasjonale jernbanenettet. Senest i 2021 gjennomførte vi et stort kjøreopplegg med damp i forbindelse med Dovrebanejubileet. Jernbanemuseet har dispensasjon fra kravet til ATC for damplok, frem til 2024. Så lenge ERTMS - utbyggingen mere eller mindre har stoppet opp, burde det være mulig å få forlenget denne dispensasjonen. Jernbanetilsynet har en positiv holdning til vår type virksomhet. ECM blir av noen fremstilt som den store stygge ulven for vår type virksomhet, det tror jeg er en stor misforståelse. "Denne lille lokalavdelingen beholdt ikke loket selv, med lot bedrevillig Norsk Museumstog få bruke det i sine tog. Nå er det ingen hemmelighet at enkelte brukere av loket østpå stort sett bare hadde negativt å si (om) det" Her kommer igjen det med negative holdninger, hvor det tydeligvis er svært vanskelig for noen her å skille mellom holdninger og fakta. Vi som opererte loket, må forholde oss til fakta. 2770 var ikke et lok som var godt egnet for vår type kjøring. Jeg må jo legge til at det arbeidet NJK Rogalandsavdelingen nedla i 2770 ikke på noen måte var bortkastet. Hvis ikke NJK lokalt hadde tatt initiativ til å bevare loket, og sette det i stand, så hadde det vært hugget. Loket har vært brukt, både lokalt, på Raumabanen og til andre kjøringer. Etter noen beklagelige år utendørs på Hamar står det nå tørt og godt innendørs, og vi får håpe at Jernbanemuseet får ressurser i fremtiden til å bygge lokstall hvor 2770 kan få plass. |