Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 11. nivå av toppinnlegget "2770" i Museum

Hele tråden har 63 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                    Ikke så lystig fremtid Allern 6. apr. 2024 kl.0921* #392814 (#392803) Vist 1820 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

...Helt enig i at det ikke er så lystige utsikter for mye av jernbanearven fremover. Og med stadig uvilje til å harmonisere bevegelige kulturminner i lovverk (les; ny kulturmiljølov) og tilskuddsordninger (les; Riksantikvaren), synes veien kanskje for lang for mye materiell utenfor museumsbaneporteføljen. Det ser ut for at det kun er fartøyvernet som delvis har lyktes politisk siden den spede begynnelse på slutten av 1960-tallet. Siden den gang har staten bidratt med 1,5 milliarder kroner til underhold av verneflåten i Norge, det bare gjennom RAs tilskuddsordning for fartøyvern. Hvordan man skal få en overføringssynergi av dette til jernbanearven som bevegelige kulturminner er nok en nøtt for fremtidige generasjoner.

Relevans for kjøring av museumsmateriell på f.eks. Numedalsbanen er derimot en mer åpen diskusjon. Har man ikke andre banestrekninger å kjøre tunge tog på så er jo dette en bedre løsning enn ingenting. Dessuten er det jo nettopp mange eksempler på at proveniensen er brutt i nabodisiplinen fartøyvernet uten at dette har gått utover formidlingsverdien. D/S "Børøysund" har vært en fin representant for kullfyrte større lokalbåter i Oslo, selvom fartøyet aldri var der i sin aktive driftstid til 1960-tallet. Det er viktig å se muligheter og ikke begrensinger i en tid der myndigheter og systemer dessverre gjør det meste for ødelegge mulighetene til å drive vern gjennom bruk for gårsdagens interessante og morsomme materiell.

                      Ikke så lystig fremtid? Bjørn Halling 6. apr. 2024 kl.1031 #392821 (#392814) Vist 1747 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Jeg interesserer meg spesielt for museumsmateriellet, siden jeg har vært med på å samle inn en god del av det vi har tatt vare på.

Slik jeg ser det, så må vår viktigste oppgave i overskuelig fremtid være å ta vare på materiellet. Få det som er bevaringsverdig under tak. Ikke bruke penger på musealt irrelevante prosjekter i 100 - millionersklassen.

I den forbindelse burde vi også foreta en gjennomgang av det materiellet som hittil er tatt ut til bevaring, for å ta stilling til hva vi faktisk er i stand til å ta vare på. Et stort antall godsvogner i kategori C på Verneplanen, for eksempel, mens Jernbanemuseet opplyser at de vil prioritere tilskudd til vognhaller, for materiell i kategori A og B. Men jeg er i tvil om noen vil ta opp den saken.

                      Ikke så lystig fremtid Knut Grønlund 6. apr. 2024 kl.1033 #392822 (#392814) Vist 1791 ganger Lik innlegget
 

"Ikke så lystid fremtid for mye av jernbanearven fremover", skriver du. Misforstå meg ikke Allern ,men hvor har du det fra? Kan ikke se noe negativt jeg. En må se muligheter og ikke bare begrensninger. Huske å se på alt man har fått til og ikke det man ikke har oppnådd (enda). Hvordan fremtida blir veit ingen, og det hjelper absolutt ikke å svartmale den! Å ta pessimisme og tungsinn inn i en hobby man har nettopp for å skape glede vil jeg virkelig advare om. Livet er for kort til det...

 

Mvh. Knut 😊

                        Ikke så lystig fremtid Allern 6. apr. 2024 kl.1121* #392824 (#392822) Vist 1799 ganger Lik innlegget
 

Det er jeg helt enig i....men svaret var altså ment til Bjørn som jo ikke akkurat malte situasjonen spesielt lystig i utgangspunktet - se innlegget om kjøring av 63a 2770 på Numedalsbanen.
Når det gjelder forvaltningen av bevegelige kulturminner jobber jeg så tett opp mot problemstillingene i det daglige, at jeg ikke er optimistisk - verken med tanke på lovhjemmel eller tilskuddsordninger.
Vi får bare håpe det beste.

                          Ikke så lystig fremtid Bjørn Halling 6. apr. 2024 kl.1121 #392825 (#392824) Vist 1794 ganger Lik innlegget
 

Nei, fakta kan ofte være tungt å svelge. Stålvognstog med type 63 på Numedalsbanen hadde sikkert vært flott, men det kommer ikke av seg selv. Og vi har mye annet å ta vare på,

                            Ikke så lystig fremtid Allern 6. apr. 2024 kl.1126 #392827 (#392825) Vist 1808 ganger Lik innlegget
 

Helt klart - og da trengs penger og vilje, også fra myndighetene. Og jeg vet dessverre alt for vel at jernbanearven og beveglige kulturminner ikke står øverst på prioriteringene her. Svært beklagelig, men sant!

                              Ikke så lystig fremtid Bjørn Halling 6. apr. 2024 kl.1141 #392829 (#392827) Vist 1815 ganger Lik innlegget
 

Og det krever først og fremst av oss at vi er i stand til å prioritere riktig hvilke prosjekter og tiltak vi vil satse på. Og da kommer neppe nye og kostbare prosjekter utenom de allerede etablerte virksomhetene høyt opp på prioriteringslisten.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.22 sek
I dag 11088 treff på forum10, og 72520711 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12845 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.