Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 10. nivå av toppinnlegget "2770" i Museum

Hele tråden har 63 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                  Numedalsbanen? Carl Frederik Thorsager 15. apr. 2024 kl.0913 #393376 (#392779) Vist 851 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Jeg anser Numedalsbanen som urealistisk. Mulighetene ligger ikke lenger til rette.

NJK burde heller konsentrere seg om å kjøre tog på Tinnosbanen i samarbeid med Norsk Industriarbeidermuseum. Her er vernearbeidet i full gang med fredet strekning, UNESCO, Riksantikvaren, fylkeskommunen, tung skinnegang, kontaktledningsanlegg, stor utgangstasjon Notodden, forbindelse jernbane-/fartøyvern i Tinnoset, istandsetting av historisk materiell i Notodden lokstall siden 2008 og eier Bane NOR med forpliktelse til å holde banestrekning i stand, en banestrekning tilnærmet lik lengde som Krøderbanen, Thamshavnbanen og GVB.

En slik satsing ble forsøkt omkring 2010, men strandet. Prøv en gang til!

                    Tinnosbanen Roar 15. apr. 2024 kl.1019* #393382 (#393376) Vist 842 ganger Lik innlegget
 

Utfordringen med regelmessig museumstogdrift (problemer finnes som kjent ikke i moderne tale, bare utfordringer) er at den ligger for langt unna der det bor mye folk. Det er for langt å dra dit på dagstur med bil fra Oslo og Drammen for barnefamilier. Krøderbanen ligger sånn sett i yttergrensa, Tertitten ligger bedre lokalisert.
Ja, det bor folk i Grenland og Telemark også. Men kan dette bli et tilstrekkelig kundegrunnlag?

Det handler ikke bare om å få reise med et gammelt tog fra A til B. Dagens publikum vil ha noe mer. Stikkordet er opplevelser.
Kulturlandskap. En endestasjon hvor det skjer noe eller er noe mer å oppleve.
Vil Tinnosbanen som museumsbane kunne tilby noe mer enn en times tigtur gjennom svarte skauen?

                    Numedalsbanen? Erik W J 15. apr. 2024 kl.1138 #393387 (#393376) Vist 842 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Vi fleste på dette forumet har etter hvert nådd en alder hvor skepsisen er mer fremtredende enn optimisme og pågangsmot. Om den skepsisen kunne utfordre noen unge sjeler til å vise at vi tar feil, kunne den ha vært god for noe.

Hva som er realistisk innenfor dette området er knyttet til hvilke krefter en får til å jobbe for idéene.

Det er veldig fint at vi skriver varmt om de prosjektene vi har tro på. Å avskrive andres prosjekter synes jeg mindre om. Dessuten risikerer vi at tilhengere av to prosjekter ender opp med å ødelegge for hverandre.

                      Numedalsbanen? Roar 15. apr. 2024 kl.1146* #393389 (#393387) Vist 874 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Sant nok.
Men man bør likevel få lov til å stille kritiske spørsmål. Ingen erctjent med at store ressurser i form av arbeidskraft og penger ødes på for dårlig vurderte prosjekter som etter hvert viser seg ikke å ha livets rett.

Jeg skriver dette av bitter erfaring. Har selv lagt ned et meget stort antall arbeidstimer på Vinterbro. Andre har lagt ned enda flere. Nå må alt rives, flyttes og fjernes fordi det skal bygges et enormt veikryss der i stedet.

                        Vinterbro Jan Erik Hole 15. apr. 2024 kl.1233 #393391 (#393389) Vist 850 ganger Lik innlegget
 

jeg se på kartet at annlegget på vinterbro ligge inneklemt mellom motorveien og en annen veg der

men kan ikke vegvesen eller de som skal bygge dette krysset skaffer dere en tomt til dette slik de fortsatt kan har et museum eller hva jeg skal si?

jan erik

                          Fra Vinterbro til Hønefoss? Eyolf Berg 15. apr. 2024 kl.1339 #393397 (#393391) Vist 896 ganger Lik innlegget
 

Riingeriks Blad hadde for noen dager siden en artikkel der dew henviste til et intervju i Østlandets Blad med Petter Holstad. Her framgår det at LTF har fått tilbud om plass på Hønefoss (samlokalisering med Norsk samferdelshistorisk senter?) for materiellet fra Vinterbro. Nå er visst ikke dette så liketil som det kunne se ut til, for en ny artikkel i dag (dessverre bak betalingsmur) har overskriften: "Avisen skrev at dette huset skulle flyttes til Hønefoss: Det var bare ett problem".

Er det noen som vet noe mer om denne saken?

                            Fra Vinterbro til Hønefoss? Jan Erik Hole 15. apr. 2024 kl.1348 #393399 (#393397) Vist 879 ganger Lik innlegget
 

utdrag fra avisa

Gratis leie – men må bort på grunn av nye E18 – Vi har slitt litt med å finne en egnet tomt, men nå har det løst seg. Vi skal flytte alt fra Vinterbro til et egnet sted i Hønefoss, forteller han til ØB.
Han forteller videre at det er grunneier Lars Juul de leier tomten av.
– Vi har hatt en åpen leieavtale med Juul. Vi betaler ingenting og kan i utgangspunktet bli så lenge vi ønsker. Men så kom planene om nye E18 og nytt Vinterbrokryss. Da forsvinner denne tomten, sier Holstad videre.
– Når tror du dere kommer til å flytte?
– Jeg håper og tror at vi skal være borte i løpet av to år, avslutter Holstad.

jan erik

                            Fra Vinterbro til Hønefoss? Herman 15. apr. 2024 kl.1805 #393422 (#393397) Vist 875 ganger Lik innlegget
 

Jeg vet at Ås kommunestyre har stukket kjepper i hjulene for veiprosjektet.

Lenke: Stanser videre arbeid med E18 Retvet-Vinterbro

                              Fra Vinterbro til Hønefoss? Eyolf Berg 15. apr. 2024 kl.2128 #393440 (#393422) Vist 863 ganger Lik innlegget
 

Uansett så ligger tomta på Vinterbro så inneklemt at det knapt er mulig å gjøre noe ut av den. Utvidelsesmuligheter er det i hvert fall ikke, og selv om veiprosjektet skulle stoppe opp akkurat nå, så vær trygg på at det kommer opp igjen senere.

                          Vinterbro, evt nytt sted Knut Andvord 15. apr. 2024 kl.2150 #393442 (#393391) Vist 835 ganger Lik innlegget
 

er ikke bare bare for vegvesen eller andre å finne egnede steder for det som kommer i vegen for samfunnets utvikling. Men LTF har en gjeng som jobber med alternativer. Regner med at info kommer når tiden er inne og nye lokasjoner er spikret.

                      Numedalsbanen? Bjørn Halling 15. apr. 2024 kl.2200* #393443 (#393387) Vist 850 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

"Å avskrive andres prosjekter synes jeg mindre om."

Det er en veldig bra og demokratisk tanke det, Erik. Og det er veldig bra at folk har ideer. Hadde ikke de som har jobbet med dette gjennom mange år hatt ideer til gjennomføring av prosjekter, små og store, så hadde ikke museumsbanene våre eksistert.

Men samtidig må det være lov å benytte sine kunnskaper til å mene noe om foreslåtte prosjekter. Som i dette tilfellet: Er det fornuftig å planlegge med bruk av et tresifret millionbeløp, på et prosjekt som ligger i det museale grenseland, når det vi egentlig trenger, er betydelige midler til vedlikehold og vernetiltak for materiell og banestrekninger vi allerede har valgt ut til bevaring?

Personlig tror jeg at svaret gir seg selv. Det er en utbredt oppfatning at når materiell eller en banestrekning er "bevart", da kan vi gå videre til neste prosjekt - bane - lok eller vogn. Men det er derimot slik at når bevaring er på plass, da starter innsatsen for alvor.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.40 sek
I dag 5761 treff på forum10, og 72515384 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12845 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.