Lieråsen kryssingsspor - linjeblokken Roar 18. apr. 2024 kl.0731 #393606 (#393604) Vist 1134 ganger
Lik innlegget |
| Offiisiell betegnelse var håndbetjent linjeblokk. |
|
Lieråsen kryssingsspor - linjeblokken Per H 18. apr. 2024 kl.0843 #393608 (#393606) Vist 1157 ganger
Lik innlegget |
| Offisiell betegnelse var håndbetjent linjeblokk. Det har du selvfølgelig helt rett i.
Er det noen som kjenner til om det eksisterer dokumentasjon eller beskrivelse av sikringsanlegget for Lieråsen? |
|
Lieråsen kryssingsspor - linjeblokken Erik W J 18. apr. 2024 kl.1016 #393612 (#393608) Vist 1149 ganger
Lik innlegget |
| Begrepet manuell linjeblokk finnes i mye dokumentasjon fra NSB. Her er det nok en dialektikk som jeg aldri helt har forstått meg på - at en i sikkerhetsreglement og tekniske beskrivelser ikke bruker samme uttrykk. Et eksempel er ordet sporisolering, som neppe er noe faguttrykk i signalteknikk - der heter det sporfelt. Dette kan se ut som et slags forsøk på å frikoble seg fra teknikken, men hva er begrunnelsen? |
|
Sporfelt vs sporisolering Svein Sando 18. apr. 2024 kl.1030* #393616 (#393612) Vist 1162 ganger
Lik innlegget |
| Språklig vil jeg mene at det er en meningsforskjell mellom sporfelt og sporisolering. Sporisolering oppfatter seg som går på selve skjøten mellom to skinneender som er elektrisk isolert fra hverandre. Sporfelt er hele sporavsnittet mellom slike sporisoleringer. Altså forskjell mellom punkt og utstrekning. |
|
Sporfelt vs sporisolering Erik W J 18. apr. 2024 kl.1037 #393619 (#393616) Vist 1178 ganger
Lik innlegget |
| Ordene beskriver to ulike ting, men i sammenhengen beskriver de det samme. Det er litt som at en på noen språk bruker livsfare, mens en på andre bruker dødsfare - motsatte uttrykk med samme betydning. |
|
Sporisolering - isolert skjøt Roar 18. apr. 2024 kl.1227* #393621 (#393619) Vist 1203 ganger
Lik innlegget |
| Sporisolering i sporveksel. Legg merke til de hvite isolasjons-stykkene av plast i de isolerte skjøtene
|
|
Isolert skjøt Erik W J 18. apr. 2024 kl.1204 #393623 (#393621) Vist 1201 ganger
Lik innlegget |
|
Tidligere driftsformer Roar 18. apr. 2024 kl.1326 #393627 (#393612) Vist 1150 ganger
Lik innlegget |
| Tidligere (1980-tallet) hadde Norges jernbaner fire driftsformer: - Strekning uten linjeblokk - Strekning med håndbetjent linjeblokk - Strekning med automatisk linjeblokk - Strekning med fjernstyring Strekningene med håndbetjent linjeblokk var Asker-Spikkestad og Hjuksebø-Notodden. Dessuten Ljan-Ski ved kjøring på "uriltig spor" (dvs. venstre spor i kjøreretningen). |
|
Tidligere driftsformer Svein Sando 18. apr. 2024 kl.1409 #393628 (#393627) Vist 1106 ganger
Lik innlegget |
| Var da automatisk linjeblokk det som ble brukt på dobbeltspor der blokka ble satt i "kjør" automatisk straks den var ledig? Altså når forankjørende tog hadde forlatt blokka? |
|
Tidligere driftsformer Roar 18. apr. 2024 kl.1418* #393630 (#393628) Vist 1129 ganger
Lik innlegget |
| Ja. Automatisk linjeblokk var, da som nå, en del av fjernstyringsanlegget. Både enkeltsporede og dobbeltsporede strekninger. På 1980-tallet hadde disse ikke-fjernstyrte strekningene automatisk linjeblokk: Oslo V/Oslo S - Asker Oslo S - Grefsen Oslo S - Ski Arna - Bergen Marienborg -Trondheim |
|
Oslo-Lillestrøm (Hovedbanen)? Svein Sando 18. apr. 2024 kl.1437 #393631 (#393630) Vist 1155 ganger
Lik innlegget |
| Betyr det at Oslo – Lørenskog – Lillestrøm hadde fått "vanlig" CTC? |
|
Oslo-Lillestrøm (Hovedbanen)? Erik W J 18. apr. 2024 kl.1441 #393632 (#393631) Vist 1152 ganger
Lik innlegget |
| Oslo-Lillestrøm fikk fjernstyring i 1972. |
|
Tidligere driftsformer Gunnar Farestveit 18. apr. 2024 kl.1513 #393635 (#393630) Vist 1129 ganger
Lik innlegget |
| Også Bergen-Nesttun hadde automatisk linjeblokk (markert med tykk, svart strek i rutebok) men det var ingen blokkposter på strekningen. |
|
Automatisk linjeblokk Svein Sando 18. apr. 2024 kl.2228 #393685 (#393630) Vist 1067 ganger
Lik innlegget |
| Hvordan fungerte en slik linjeblokk på enkeltsporet linje? Hva besto autmatikken i? |
|
Automatisk linjeblokk Roar 18. apr. 2024 kl.2300* #393687 (#393685) Vist 1075 ganger
Lik innlegget |
| Som på dobbeltspor. Ikke teknisk mulig å stille signal mot en belagt blokkstrekning og heller ikke for to tog mot hverandre. Eventuelle blokksignaler mellom stasjonene vil slavisk følge den kjøreretningen som er innstilt og togene kjøring og passeringer. De kan ikke aktivt stilles til å vise et bestemt signal. Om kjøreretning ikke er innstilt, vil blokksignaler være slokt. Hovedsignaler på eventuelle ubetjente stasjoner vil også følge innstilt kjøreretning og togene passering, men vil ikke slokke.
Mesteparten av det norske jernbanenettet er jo sånn som dette, enkeltsporet og fjernstyrt. Fjernstyringen inkluderer som nevnt automatisk linjeblokk. Forskjellen på fjernstyring og bare automatisk linjeblokk er at stillverkene på stasjonene styres av en togleder i en togledersentral og ikke av en togekspeditør på hver stasjon. For å spare arbeud kan togleder gjennomkoblexstasjoner dercdet ikke skal være non krysdinger i nærmeste fremtid. Dette kan du samnenligne med ubetjente stasjoner på strekning som bare har automatisk linjeblokk. |
|
Automatisk linjeblokk Terje Andersen 18. apr. 2024 kl.2240 #393689 (#393685) Vist 1067 ganger
Lik innlegget |
| Automatikken består vel i at et når et linjeavsnitt mellom to stasjoner eller en stasjon og etterfølgende blokkpost blir blokkert for at nye tog kan sendes inn på strekningen før sporavsnittet igjen blir fritt, ved at sporfelt ikke lenger er belagt eller toget er telt ut av sporavsnittet ved hjelp av akseltellere. Deretter kan togleder eller txp på grensestasjon snu trafikkretningen og sette signal for nye tog i motsatt retning. Terje |
|
Automatisk linjeblokk Roar 18. apr. 2024 kl.2248 #393690 (#393689) Vist 1066 ganger
Lik innlegget |
| Hvis vi går tilbake til 1980-tallet, var det bare Ljan-Ski som ikke hadde sutomatisk linjeblokk for begge kjøreretninger på dobbeltsporet. Begrepet grensestasjon er knyttet opp mot fjernstyring.
Dermed ikke relevant så lenge vi bare snakker om ikke-fjernstyrte strekninger. |
|
Automatisk linjeblokk Hans-Ole Sveia 18. apr. 2024 kl.2248 #393691 (#393685) Vist 1054 ganger
Lik innlegget |
| Du vil finne noe om dette i NSB trykk nr. 404.1. |
|
Automatisk linjeblokk Finn Holom 18. apr. 2024 kl.2313 #393692 (#393685) Vist 1064 ganger
Lik innlegget |
| Automatisk linjeblokk på fjernstyrt enkeltsporet linje: når togleder stiller utkjør fra en stasjon, stiller blokken seg automatisk, dersom alle vilkår for dette er tilstede. |
|
Automatisk linjeblokk Roar 18. apr. 2024 kl.2351 #393695 (#393692) Vist 1056 ganger
Lik innlegget |
| Javisst. Mellomliggende blokksignal vil dermed begynne å vise grønt fast lys i den ene retningen og blinkende rødt i den andre. Når et tog passrer, vil den naturligvis skifte til rødt blinkende også i denne kjøreretningen. Deretter kan et eventuelt nytt tog i samme kjøreretning sendes fra foregående stasjon. Når toget så er inne ved neste stasjon, vil den skifte til grønt igjen dersom det sendes et tog til etter det første, altsåi samme kjøreretning. Dersom det ikke er andre tog som skal kjøres, vil den vise grønt bare et lite øyeblikk og så slukke. Deretter vil bloksignalet være slokt i begge kjøreretninger inntil det igjen stilles signal utcfra en av nabostasjonene. Blokksignaler er til for å kunne kjøre togene tettere i samme kjøreretning. |
|
Automatisk linjeblokk Jan Erik Hole 19. apr. 2024 kl.0033 #393696 (#393695) Vist 1051 ganger
Lik innlegget |
| vis de ligge et sidespor mellom 2 blokkposter og et tog som skal skifte ved sidesporet og som skal kjøres tilbake
og må kjøre forbi blokkpost for og kommer til sidesporet, kan da nå skifting er ferdig kjøre tilbake eller må de kjøre frem til første stasjon for så kjøre tilbake? jan erik |
|
Automatisk linjeblokk Snorre Johansen 19. apr. 2024 kl.1942 #393753 (#393696) Vist 1033 ganger
Lik innlegget |
| Det finnes ingen steder der sidesporet ligger mellom to blokkposter. Derimot er det flere steder hvor sidesporet ligger mellom en stasjon og en blokkpost. Da er regelen slik at dersom blokkposten passeres må man fortsette videre i samme retning, dvs til neste stasjon. Hvis toget snur etter å ha passert blokkposten må denne passeres i stopp. Det er også en risiko for at linjeblokken "henger" seg opp ved slik kjøring. Flere enn en blokkpost på strekning med relelinjeblokk er uvanlig. Dette finnes mellom Brakerøya og Eriksrud, samt Ski- Ås. Øvrige strekninger med flere blokkposter etter hverandre har elektronisk blokk. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |