Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 7. nivå av toppinnlegget "Splitte et fungerende jernbanesystem" i Plattformen

Hele tråden har 63 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

            Uavhengighet i teori og praksis - DB DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.1826 #393959 (#393944) Vist 1126 ganger Lik innlegget
 

Da DB-Netz og jernbanereformen i Tyskland var rimelig ny, fryktet også DB konkurranse på fjerntogstrekningene. Det var det åpnet for gjennom såkalt open access. Og for de som husker det, var transportselskapet Connex på den tiden høyt og lavt i mange land.

DB-Netz ble da spurt av tysk jernbanepresse om de også ville gi ruteleier til DBs eventuelle konkurrenter i fjerntrafikken. DB-Netz svart at det var de selvsagt forpliktet til, men de kunne ikke garantere at det omtrent i samme ruteleier også ville være noen saktegående godstog på de samme strekningene.

              Uavhengighet i teori og praksis - DB Ole P. Ingebrigtsen 23. apr. 2024 kl.2007 #393964 (#393959) Vist 1105 ganger Lik innlegget
 

Dette sies jo også å være grunnen til at DB lot store mengder eldre ellok, bl.a. BR143, gå rett til skroting - de ville ikke at lokene skulle kjøpes av (potensielle) konkurrenter.

                Uavhengighet i teori og praksis - DB DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.2040 #393969 (#393964) Vist 1097 ganger Lik innlegget
 

Det var før. Nå selger de unna bruktlok og driver sågar i utleiebransjen.

                Redsel for konkurranse H. Lindholm 23. apr. 2024 kl.2122 #393973 (#393964) Vist 1134 ganger Lik innlegget
 

"...de ville ikke at lokene skulle kjøpes av (potensielle) konkurrenter."

En stund var det samme hysteri i Norge. Det var til og med umulig for museumsbanene å overta materiell i en periode, fordi "noen" var livredde for at man etter et par år skulle selge det videre til konkurrenter. I et par tilfeller ble det løst ved at Norsk Jernbanemuseum overtok enhetene og deretter lånte dem ut til de aktuelle museumsbanene.

Det ga seg også andre utslag. Når Norsk Jernbanemuseum etterspurte vedlikeholdsdata for ett av de El 11-lokene de hadde overtatt fikk de beskjed om at absolutt alt var slettet/makulert. Det skjedde på tross av at NSB visste utmerket godt at loket skulle brukes i museumstrafikk.

                  Redsel for konkurranse Finn Halling 24. apr. 2024 kl.1259 #394007 (#393973) Vist 1007 ganger Lik innlegget
 

"En stund var det samme hysteri i Norge."

Det mest spektakulære hysteriet i så måte må da være da NSB masse-utrangerte fullt brukbare personvogner i forkant av konkurranseutsettingen.

                    Redsel for konkurranse Jan Erik Hole 24. apr. 2024 kl.1303 #394008 (#394007) Vist 1019 ganger Lik innlegget
 

og nå SJ nord vant andbudet Oslo-Trondheim satte vy inn ekspressbusser Lillehammer-Trondheim

jan erik

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.21 sek
I dag 15288 treff på forum10, og 72524911 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12846 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.