Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Bergensbanen på "Norge Rundt" i kveld." i Plattformen

Hele tråden har 18 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Godstogbremser - en tilleggskommentar Terje Andersen 29. apr. 2024 kl.1804 #394246 (#394238) Vist 757 ganger Lik innlegget
 

Jeg omtalte i liten grad friksjonen mellom kloss og hjul. Den er selvfølgelig også viktig.

Hvis togsett blir stående i lengre tid, spesielt i fuktig og marin atmosfære vil det dannes irr både på klosser og hjulets løpebane. Det vil redusere friksjonen ved første tilsetning, og kan nok være en årsak til at bremsene skjerpes for hver aktivering.

Også når man skifter bremseklosser pga slitasje skal det jo litt bremsing til før bremseflaten er blitt blank og rein om man ikke sliper av rust før de nye klossene settes inn.

Og med moderne togframføring brukes trykkluftbremsene mye mindre enn de ble brukt før. Dette er jo relativt marginale effekter, men om en par slike bygger seg på hverandre kan det ha betydning.

Terje

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.11 sek
I dag 12092 treff på forum10, og 72643585 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12854 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.