Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Bergensbanen på "Norge Rundt" i kveld." i Plattformen

Hele tråden har 18 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Bremseprosent, det virkelig spennende Roar 29. apr. 2024 kl.1817 #394248 (#394236) Vist 716 ganger Lik innlegget
 

Her kan det legges til at det var mye mer vanlig tidligere at godstogene hadde med vogner enten uten bremser eller med avstengte bremser pga. feil. Likeledes hadde lokomotivene til dels ganske lav bremseprosent. F.eks. slike som El8. Dermed kunne man ende opp med ganske lave bremseprosenter sammenlignet med hva togene generelt har i våre dager.

            Bremseprosent, det virkelig spennende Terje Andersen 29. apr. 2024 kl.1952 #394253 (#394248) Vist 675 ganger Lik innlegget
 

Forsåvidt enig i det Roar sier, men når det gjaldt de kontenertogene som vi målte retardasjonsevne på etter Lillestrømulykka så holdt ikke retardasjonen det bremseprosenten indikerte. Der manglet det absolutt noe.

Og jeg mener det kom skriv om at man skulle beregne ned bremseprosenten på godstog med en viss reduksjonsfaktor for håpentligvis å være på en sikre sida.

Terje

              Bremseprosent, det virkelig spennende Jan Arne Rødland 29. apr. 2024 kl.2031 #394258 (#394253) Vist 670 ganger Lik innlegget
 

For Lillestrømulykken var det ikke spekulasjon om at det hadde kommet sne inn i en tilkobling i en bremseslange.
Det bakre toget ble koblet sammen på Alnabru før avgang så i teorien kunne det ha vært slik. Ved senere kontroll
på Lillestrøm lot det seg, naturlig nok, ikke påvise.

                Bremseprosent, det virkelig spennende Hans-Ole Sveia 29. apr. 2024 kl.2044* #394261 (#394258) Vist 687 ganger Lik innlegget
 

Om denne hendelsen, se NOU (Norges offentlige utredninger) 2001:9 Lillestrømulykken 5. april 2000.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.29 sek
I dag 15088 treff på forum10, og 72646581 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12854 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.