Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Har bortfall av Randsverk bru ført til mer lastebiltransport?" i Plattformen

Hele tråden har 15 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Har bortfall av Randklev bru ført til mer lastebiltransport? Terje Andersen 3. mai 2024 kl.1324 #394416 (#394412) Vist 809 ganger Lik innlegget
 

Jeg er enig i Roars argumentasjon, men da burde det også ha vist seg i lastebilstatistikken for 4. kvartal 2023, men den viser status quo. Men da kan det være at annen lastebiltrafikk har gått ned.

Terje

    Har bortfall av Randklev bru ført til mer lastebiltransport? Ståle Ualand 3. mai 2024 kl.1604 #394418 (#394416) Vist 766 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror at godstransporten den siste tiden har gått nokså solid ned. Vi bruker enkelt og greit mindre penger nå enn for ett år og to siden.

Se bare på Narviktogene. Det er til dels mye luft i de togene. ARE III fikk svært kort levetid i denne omgang. Jeg mener å ha lest at OnRail hevder at toget har styrket konkurranseevnen nå i denne tiden og at lastebilen har tapt mer enn toget.

Han uttalte vel at han i 2025 forventer fulle godstog igjen. La oss håpe at han får rett.
Og når det gjelder Randklev, så blir det neppe full trafikk i forhold til fastsatt ruteplan. Det er en del gule streker i grafene allerede. Flere innstillinger hos CargoNet og OnRail har vel også besluttet å innstille 5935/5936 fram til over sommeren på grunn av materiellsituasjonen.

      Lastbilene har ca 5 % reduksjon i transport til og fra Norge Terje Andersen 3. mai 2024 kl.1931* #394419 (#394418) Vist 758 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror Ståle er inne på noe vesentlig for SSBs publikasjon i dag viser 5% fall i lastebiltransporten til og fra Norge i 1. kvartal 2024. Baltiske og polske lastebiler har hatt størst nedgang.

Men er det grunn til å tro transporten skal opp? Om klimagassutslippene skal ned må jo det også bety at konsum og forbruk må ned til fordel for vedlikehold og ombruk.

Terje

Lenke: Lastebiltransport til og fra Norge.

        Biltransport vogner? Bjørn Steinar Rekstad 3. mai 2024 kl.2016 #394429 (#394419) Vist 767 ganger Lik innlegget
 

De har jeg ikke sett i det hele tatt etter brua falt. Det selges kanskje ikke så mange biler heller nå. I dag var det med ei tysk boggi vogn med stål bakerst i tog 75731. Bjørn Steinar

          Vogn med stål på Rørosbanen Hans-Ole Sveia 3. mai 2024 kl.2020 #394430 (#394429) Vist 796 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror det også har forekommet noen vogner med stål også tidligere. Disse har jeg rett nok sett på en viss avstand.

          Biltransport vogner? Jon-Andreas Sognnæs 6. mai 2024 kl.1108 #394527 (#394429) Vist 524 ganger Lik innlegget
 

Biltransporten sto allerede stille etter sommerens vanlige reduksjon. Kom aldri igang igjen før Hans slo til. Nå har visst ikke Axess folk i Trondheim lenger. Så det er ingen der til å losse vognene isåfall. Bilsalget har også vært lavt og dermed ikke så stort behov annet enn transport med lastebil.

            Biltransport vogner? Bjørn Steinar Rekstad 6. mai 2024 kl.1525 #394540 (#394527) Vist 483 ganger Lik innlegget
 

Ok, da kommer nok ikke dette togparet i gang igjen. Takk for svar! Bjørn Steinar

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.33 sek
I dag 13387 treff på forum10, og 72691597 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12858 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.