Jernbanefremtid Finn Halling 4. mai 2024 kl.2216* #394463 (#394462) Vist 1108 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| "Mer gods fra vei til bane" er et gammelt, politisk munnhell uten nevneverdig innhold. Politikerne sier f.eks. ikke hvilket gods eller hvilke transportører som bare må vær-så-god-og-overfør-godset-ditt til tog. Jeg har ikke tallene foran meg, men på relasjoner som Oslo-Bodø-Oslo er vel togets markedsandel over 80 % om jeg ikke husker feil. Industrisporenes tid er mer eller mindre over, og det betyr at godset må kjøres på bil i begge ender. Ingen vil finne på å sende gods fra Hamar til Steinkjer med tog. Selvsagt er det et potensial for å øke trafikken - vi forbrukere kan gjøre noe f.eks. ved å stille krav om miljøvennlig jernbanetransport når vi bestiller varer på nett. Men gjør vi det - nei. Infrastrukturforbedringer må også til, men når BaneNOR bruker nesten ti år på å f o r l e n g e tre kryssingsspor på Bergensbanen, kan det knapt tenkes et tydeligere signal om at dette gidder vi ikke. |
|
Bompenger Herman 4. mai 2024 kl.2351 #394469 (#394463) Vist 1104 ganger
Lik innlegget |
| Blir det dyrt nok å sende godset på vei vil jernbanen bli mer attraktiv. Bygg firefelts motorvei og dobbeltsporet jernbane fra Oslo til Stavanger, Bergen, og Tromsø, finansiert med bompenger. Og gjerne rundt kysten, også. Finansier hele kalaset med bompenger, og ta ekstra høye bompenger av trailere, for eksempel øke prisen tilsvarende personbilavgift pr. 10 tonn totalvekt. |
|
Norsk bane Jan Erik Hole 5. mai 2024 kl.1000* #394470 (#394469) Vist 997 ganger Likt av 2
Lik innlegget |
| ja, hvem har ikke hørt om norsk bane som vil bygge høyhastighetbaner
den mest kjente er vel haukelibanen, noen som har kjøpt billetter til dette toget over haukelifjellet blir vel de samme som og si på en eller annen planet langt ute i verdensrommet finnes de også noen jernbaner og noen skapninger som reise med dette men vi andre få vel holde oss på bakken og ikke drømme oss bort jan erik |
|
Norsk bane Finn Halling 5. mai 2024 kl.1226 #394479 (#394470) Vist 1002 ganger
Lik innlegget |
| Mitt inntrykk er at der er flere politikere liker Norsk Bane. Prosjektene deres gjør det jo mulig for politikerne å sette i gang liksom-utredninger, der man selvfølgelig vet konklusjonen på forhånd. Ved å sette i gang slike utredninger, viser man jo handlekraft. Men i praksis er det bare en avledningsmanøver. Og i Norsk Bane kan man le hele veien til banken. |
|
Bompenger Svein Julton 7. mai 2024 kl.1727 #394567 (#394469) Vist 615 ganger
Lik innlegget |
| …og hvem er det som til sjuende og sist betaler for økte produktkostnader pga bompenger og slikt. Jo du og jeg gjennom høyere priser på det man kjøper.
Dessuten kommer det ikke til å bli sendt noe gods på Tinnosbanen eller Rjukanbanen, når ørretproduksjonen tar seg opp på Rjukan og må sendes landeveien til Oslo for videre bearbeiding. |
|
Jernbanefremtid Bjørn Olav Jensen 5. mai 2024 kl.1036 #394472 (#394463) Vist 977 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Hvor mange politikere tror du vet hvordan man overfører gods fra veg til jernbane i praksis? Retorisk spørsmål, så jeg svarer meg selv; det er svært få. Industrispor er et viktig virkemiddel, fordi det er eneste måte å kutte de store ekstra kostnadene tilknyttet bilkjøringen i hver ende av transporten, og omlastingen underveis for den del. Det er også derfor industrispor fortsatt er ganske så utbredt spesielt i Sverige og tysktalende land på kontinentet, og jernbanen i Sverige har mye høyere markedsandeler enn i Norge - 25% mot våre 8-10%. Dette skyldes selvsagt også at Sverige har en høyere andel fastlandsindustri enn oss, men også industrisporene er av vesentlig betydning. Kryssingssporene du trekker fram er heller ikke absolutte krav for å kjøre lengre tog. Flere av dagens ruter tillater tog på 640 meter, og det er ganske sannsynlig at disse kryssingssporene ikke prioriteres høyere, fordi de ikke er tvingende nødvendige. Jeg er usikker på hvorfor rutene som tillater lange tog, ikke utnyttes fullt ut, men så lenge det ikke gjøres, antar jeg at Bane NOR ikke stresser med å øke kapasiteten før dagens kapasitet er fullt utnyttet. De har antagelig prognoser på dette som tilsier at behovet ikke er til stede før i 2030. Dessverre er ikke logistikkmiljøet i Norge bedre stelt enn at en mann med svært lang fartstid i logistikkbransjen mener det samme som mange andre, at industrispor er gammeldags. Jeg er helt uenig i den påstanden, og har tallmateriale for å underbygge mitt syn på saken. Hvis en skal sende jevnlige og store forsendelser fra Hamar til Steinkjer, store nok til å fylle et halvt eller helt godstog selv, hadde selvfølgelig jernbanen vært det opplagte transportmiddel, og en kunne anlagt et industrispor i hver ende. Kunden hadde spart enormt på å bruke tog fra dør til dør. Det går (normalt) tømmer fra Sørli til Skogn, fordi infrastrukturen er til stede og volumet er stort nok, og andre større godsmengder ville selvsagt kunne gjort det samme.
Men om det er små volumer det er snakk om, og lastebilnæringen skal ha sin del av kaka, blir det umiddelbart mindre aktuelt, for da kommer et vesentlig påslag på transportkostnaden tilknyttet bilkjøring og omlasting. Følgelig blir det mindre interessant for kunden å bruke tog, samtidig som godsmengden en overfører er marginal i det store bildet. Slikt må også politikere lære, om de skal jobbe for godsoverføring. Et ganske enkelt industrispor, finansiert av industri, kommune og fylkeskommune i et spleiselag og plassert på rett sted, kan overføre mer gods fra veg til jernbane enn hele InterCity-prosjektet. |
|
Jernbanefremtid Jan Erik Hole 5. mai 2024 kl.1059 #394475 (#394472) Vist 973 ganger
Lik innlegget |
| Hvorfor tro dere man har bygdt ut større industriområder rett ved motorveien jo, ikke få og frakte godset med jernbanen, men derimot med lastebiler
tro dere dette er tilfeldig, neppe, de ligge nok noe bak dette jan erik |
|
Industrispor. Hvem har skylda? Knut Andvord 5. mai 2024 kl.1311* #394481 (#394475) Vist 1013 ganger
Lik innlegget |
| *Hvorfor tro dere man har bygdt ut større industriområder rett ved motorveien jo, ikke få og frakte godset med jernbanen, men derimot med lastebiler tro dere dette er tilfeldig, neppe, de ligge nok noe bak dette* Ja, disse bygges ved motorveg fordi det er umulig få sidespor ved norske jernbane.
ASKO har et ganske stort anlegg i Vestby, rett ved både motorveg og jernbane. ASKO har tilrettelagt slik at det kan lages laste/lasseplass for jernbanen nede på anlegget. Dette ønsker IKKE BaneNor å tilrettelegge for. Tar visstnok kapsitet fra Østfoldbanens fremføring om det skal skiftes inne på dette anlegget.
Så det medfører ikke helt riktighet å bare skylde på bygging av lager ved motorveg. Logistikkperken ved Gardermoen kunne fint hatt forbindelse til Hovedbanen om myndighetene ønsker. Det er også flere andre logistikkparker som kan få sportilknytning om dette skulle være ønsket.
Glava benyttet tog tidligere. Men prisen på tog ble for høy. Senere er sidesporet kuttet. Vet ikke hvor mye aktivitet det er hos Glava nå, men dette var jo volumtransport og lav vekt. Så burde være enkelt å frakte med tog i forhold til sporkvalitet |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |