Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Materiell- og stasjonsdatabase»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Materiell- og stasjonsdatabase    

Verkstedene i steds- og stasjonsdatabasen ·18 Erik W J 8. aug. 2024 kl.1229 #400232 Vist 526 ganger Lik innlegget
 

I listen over stasjoner og steder i databasene finner jeg ingen lenke til jernbaneverkstedene. Eksempelvis finner jeg "Sundland lokstall og driftsbanegård Lokstall mm", men ikke verkstedet.

Verkstedene i steds- og stasjonsdatabasen Svein Sando 8. aug. 2024 kl.1407 #400239 (#400232) Vist 545 ganger Lik innlegget
 

Du finner det ikke på listene banevis, men hvis du går inn på Stedsdatbasen og så "Utvalg og søk" så vil det der opplistes alle mulige varianter av hva stedsnumrene brukes til. Oppslagene derfra er ikke så "fyldige" mht opplysninger og slikt, men du finner i hvert fall hva slags bilder som måtte være knyttet til stedet, og hvilket "steder" som finnes i databasen. Nedenfor er lenka til verksteder angitt direkte.

Lenke: Verstedene

  Verkstedene i steds- og stasjonsdatabasen Erik W J 8. aug. 2024 kl.1412 #400241 (#400239) Vist 546 ganger Lik innlegget
 

I og med at verkstedene er definerte steder på jernbanenettet bør de vel bli lenket til? Det er jo gjort for forstadsbanenes verksteder.

    Verkstedene i steds- og stasjonsdatabasen Svein Sando 11. aug. 2024 kl.2342 #400449 (#400241) Vist 495 ganger Lik innlegget
 

Jeg har gjort et forsøk nå på å synliggjøre verkstedene. Jeg vet ikke om det var slik du tenkte deg det? Dette bør jo viderutvikles til et eget databaseoppslag slik som for broer o.l. for å synliggjøre bildene lagt til verkstedene (ganske mange faktisk) og kanskje litt mer om verkstedene.

Slik ser lista for Hovedbanen fram til Strømmen ut – eneste strekning med hele tre verksteder innenfor "synsvidden":

Lenke: Lenke til skjermdumpen av Hovedbanen fram til Strømmen.

t254433-verksteder-hovedb.jpg

Stedsdatbasen for Hovedbanen fram til Strømmen.
      Verkstedene i steds- og stasjonsdatabasen Henrik B. Backer 12. aug. 2024 kl.0900 #400455 (#400449) Vist 473 ganger Lik innlegget
 

Enig med Erik her!

Når man legger ut bilder fra Kløftefoss verksted, blir dette knyttet til ekspedisjonsstedet. Jeg synes av jernbaneverksteder og driftsbaser også er viktige steder på en jernbanestrekning, uavhengig av når de er opprettet


Beste hilsen Henrik B

        Verkstedene i steds- og stasjonsdatabasen Svein Sando 12. aug. 2024 kl.1202 #400469 (#400455) Vist 495 ganger Lik innlegget
 

Spørsmålet mitt er om Eriks ønske er etterkommet i den løsningen jeg har fikset?

Så nevner du Kløftefoss verksted som et sted. Det ligger så langt ikke inne, men kan selvsagt legges inn. Lista over de som er der nå er vises ved å klikke på lenka nedenfor. Si i fra hvis noen mangler.

Lenke: Verksteder i Stesdatbasen så langt

          Verkstedene i steds- og stasjonsdatabasen Hans-Ole Sveia 12. aug. 2024 kl.1215 #400471 (#400469) Vist 481 ganger Lik innlegget
 

Det nye Støren verksted bør vel være med.

Bane NOR har en oversikt over sine verksteder på sin nettside. Der er blant annet nevnt Flåm og Kongsvinger.

På Støren vil Bane NOR også bygge verksted for sitt eget formål.

          Verkstedene i steds- og stasjonsdatabasen Erik W J 12. aug. 2024 kl.1216 #400472 (#400469) Vist 501 ganger Lik innlegget
 

Nå håper jeg at mitt ønske også er sammenfallende med flere andre brukeres?

Mitt ønske er at det fra en meny er lenket til bilder fra de ulike verkstedene, og for meg ser dette helt greit ut.

            Verkstedene i steds- og stasjonsdatabasen Svein Sando 12. aug. 2024 kl.1230 #400473 (#400472) Vist 538 ganger Lik innlegget
 

Mitt ønske er at det fra en meny er lenket til bilder fra de ulike verkstedene,

Tenker du deg noe tilsvarende som for broer, strekninger og stasjoner?

              Verkstedene i steds- og stasjonsdatabasen Erik W J 12. aug. 2024 kl.1306 #400477 (#400473) Vist 561 ganger Lik innlegget
 

Utformingen har jeg ikke så mye synspunkt på utover at det skal være enkelt og noenlunde logisk.

                Verkstedene i steds- og stasjonsdatabasen Ø.K.Faye 12. aug. 2024 kl.1350 #400480 (#400477) Vist 580 ganger Lik innlegget
 

I mitt hode oppstår også spørsmålet om det skal gjøres så nøysommelig at det skal skilles mellom hva som er verksted, og hva som er lokomotivstall. I dag blir alt betraktet som ett, men slik var det ikke før.

Verksted ble regnet som der de foretok revisjoner, ombygginger, større reparasjoner, og produksjon av deler. Der arbeidet det fagarbeidere som elektrikere, mekanikere, maskinarbeidere, platearbeidere, salmakere, malere, smeder, snekkere, viklere, ingeniører, og formenn. Slik som ved Sundland hvor det også var smie som produserte bl.a. fjærer og kobbel.

Lokomotivstaller var noe som i tidligere tider ble betraktet som noe annet, og var mye nærmere selve trafikken og driften enn verkstedene. Den største forskjellen var også at der jobbet få fagarbeidere, men medarbeidere som hadde opplæring i form av prøver slik som lokstallbetjenter og pussere. Det som ble utført var kontroller slik som K1, K2, T1, T2, puss, vask, klossbytte, sandfylling, etterfylling av foråd etc. For Sundland sin del lå det lokstall for elektrolok inne på selve Sundland, men dette ble ikke betraktet som en del av verksted Sundland, siden det tross alt var en lokstall. Riktignok hadde lokstallen en liten verkstedgruppe for enklere reparasjoner på lokomotiver og motorvogner, men de byttet også bl.a. traksjonsmotorer. Dette ble regnet som en slags 'utpost' etter hva som har blitt meg fortalt. Når det som i dag heter bygg J ble tatt i bruk (93-94), så var det klart for mange at det var en utvidelse av verkstedet, og hadde lite med lokstallen som lå rett ved siden av å gjøre. I dag blir alt bare betraktet som haller (verkstedhaller). I forhold til organisering var det også forskjeller, og lokstallbetjeningen var organisert på eget vis. Fra min tid i styret i Vestbanenes verkstedarbeiderforening (VVF) husker jeg en av sakene var hvor arkivet etter '1.linje foreningen' skulle plasseres, og som VVF hadde overtatt etter sammenslåing.

Men dette har jeg for det meste bare blitt fortalt gjennom muntlige kilder, mulig noen kan utfylle, også for Oslo og andre deler slik som Kristiansand, Arendal, Kvalaberg og flere?

                  Verkstedene i steds- og stasjonsdatabasen Hans-Ole Sveia 12. aug. 2024 kl.1421 #400482 (#400480) Vist 587 ganger Lik innlegget
 

Tilsvarende var det også på Marienborg.

Men Forbrenningsmotorvognverkstedet på Sundland utførte både enklere og tyngre vedlikehold, og må vel ha vært en mellomting. Større revisjoner var det blant annet på skiftetraktorene av type Skd 220c,som 220.143 og 220.166.

                    Verkstedene i steds- og stasjonsdatabasen Svein Sando 12. aug. 2024 kl.1425 #400484 (#400482) Vist 622 ganger Lik innlegget
 

Det er vel bare å kalle det det som faktisk ble gjort der. Da blir det vel omtrent bare verksteder i dag, mens det tidligere også fantes en rekke lokstaller/lokomotivstasjoner som var formelt noe annet enn et jernbaneverksted. I STDB legges inn dato for start og slutt på virksomheten der disse tidspunkter er kjent.

Lokstall/lokomotivstasjon er så langt ikke opprettet i det hele tatt som et "sted" i Stedsdabasen (det bør det gjøres noe med).

      Verkstedene i steds- og stasjonsdatabasen Thor Bjerke 12. aug. 2024 kl.1415 #400481 (#400449) Vist 456 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Fint å få dette inn. Noen kommentarer:
Navngivingen av verkstedene virker noe tilfeldig, for eksempel Marienborg verksted", "Vst. Hamar", "Sundland jernbaneverksted". Var ikke "Verkstedet ....." det vanlige i dagligtale? Se også BD 2013 s. 410. Kvalaberget er feil, Kvaleberg er korrekt.

Strømmen er tatt med, men de andre produsentene av jernbanemateriell mangler:
Skabo (BD s 239)
HØKA (BD s. 199)
Eidsfos Verk (BD s. 361)
Hamar Jernstøberi, senere Hamjern (BD s. 103)

        Verkstedene i steds- og stasjonsdatabasen Svein Sando 12. aug. 2024 kl.1422 #400483 (#400481) Vist 485 ganger Lik innlegget
 

Thune mangler også så langt.

Når det gjelder navngivingen så bør det gjøres likt, ja. Flere muligheter:

  1. Vst. Hamar
  2. Hamar verksted
  3. Verkstedet Hamar
  4. Hamar vst.
  5. Jernbaneverkstedet i Hamar
Kanskje flere og.

Samtidig er vel "Verkstedet Oslogate 3" og "Verkstedet Bispegaten" veletablert? I tilfelle normerer vel det at valg 3 er det mest riktige. Hva er best?

          Verkstedene i steds- og stasjonsdatabasen Thor Bjerke 12. aug. 2024 kl.1446 #400488 (#400483) Vist 470 ganger Lik innlegget
 

Jeg holder også en knapp på alt 3, men se også her:

Lenke: Fabrikkskilt fra verksteder

        Verkstedene i steds- og stasjonsdatabasen Hans-Ole Sveia 12. aug. 2024 kl.1428 #400486 (#400481) Vist 462 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Jeg mener også at Verkstedet + Sted var det vanlige. Vst. + Sted dersom forkortelse.

          Verkstedene i steds- og stasjonsdatabasen Bjørn Halling 28. aug. 2024 kl.1355 #401677 (#400486) Vist 289 ganger Lik innlegget
 

Enig med Sveia.

"Verkstedet...." ble brukt internt på jernbanen.

At det er brukt andre betegnelser for eksempel på Digitalt museum, skyldes naturligvis at det ikke var jernbanefolk som registrerte bildene.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Materiell- og stasjonsdatabase»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.32 sek
I dag 4842 treff på forum10, og 76308874 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13204 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.