Litt Bergen-trolleybuss fra i dag ·18
Roar 13. sep. 2024 kl.1818* #402769 Vist 441 ganger Likt av 6
Lik innlegget |
| Noe ferske bilder. Blant annet fra der de skifter fra batteridrift til ledning. For øvrig: Trolleybussens kjøreledning var demontert fra ovenfor jernbanen og oppover. Lenke: YouTube
|
|
Litt Bergen-trolleybuss fra i dag DCHalvorsen 13. sep. 2024 kl.1853 #402772 (#402769) Vist 421 ganger
Lik innlegget |
| Har du vært helt ute på Laksevåg? Det er ellers et busstopp jeg kjenner godt. Går ofte av der når jeg skal ned til sjøen og fotografere skip. Var der senest i går. At kontaktledningen er borte i deler av Kalfaret skyldes nok at de skal i gang med et større veiarbeid der. De skal faktisk skifte en bro knapt noen ante eksisterte fordi den ligger så skjult under veien. Da er det jo en fordel at trolleybussene kan gå på batteri. Det hender av og til at jeg ser de kjører på batteri, selv under ledningene. |
|
Litt Bergen-trolleybuss fra i dag Roar 13. sep. 2024 kl.2050* #402779 (#402772) Vist 381 ganger
Lik innlegget |
| Nei. Jeg var ikke lenger ute enn der Statsraad Lehmkull ligger i dokk. Jeg mener at brua du sikter til synes frajernbanestasjonen? |
|
O. T. Statsraad Lehmkuhl i dokk Roar 13. sep. 2024 kl.2331 #402786 (#402779) Vist 375 ganger
Lik innlegget |
| Seilskipet ligger i dokk. Det pågår intens aktivitet der.
|
|
Litt Bergen-trolleybuss fra i dag Jan Arne Rødland 13. sep. 2024 kl.2043 #402777 (#402769) Vist 387 ganger
Lik innlegget |
| Kan førren styre stengene opp og ned fra førerplass? |
|
Litt Bergen-trolleybuss fra i dag Roar 13. sep. 2024 kl.2048* #402780 (#402777) Vist 405 ganger
Lik innlegget |
|
Litt Bergen-trolleybuss i dag også Roar 14. sep. 2024 kl.1217 #402792 (#402780) Vist 382 ganger Likt av 3
Lik innlegget |
| Det er ikke bare trikk som har vendesløyfer. Og heller ikke bare jernbaner og andre skinnebaner som har penser.
Bilder fra Lyngbø på Laksevåg-siden.
Vendesløyfe på trolleybussledningen ved Lyngbø. Det brukes metallklemmer på kjøretråden for å oppnå jevne buer. Skarpe vinkler, som ved sporvei, vil føre til å trolleystengene sporer av. 14. sep. 2024 foto: Roar
Motliggende pens på trolleybussledningen ved Lyngbø. 14. sep. 2024 foto: Roar
Medpens på trolleybussledningen ved Lyngbø. foto: Roar |
|
Litt Bergen-trolleybuss i dag også Ø.K.Faye 14. sep. 2024 kl.1915 #402809 (#402792) Vist 350 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Jeg likte denne tråden spesielt godt. Kan fint ta imot flere slike gode innlegg om nærtrafikk og tilhørende systemer også i fremtiden! Variasjonen er viktig. |
|
Litt Bergen-trolleybuss i dag også Roar 14. sep. 2024 kl.1957* #402811 (#402809) Vist 378 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Takk for den! Hyggelig! Du får et med seksjonsisolatorer som bonusbilde.
Hvis du fulgte med i nyhetene da Laksevåg-linja var ny, vet du at det oppstod mange oppstart-problemer. Firmaet som hengte opp ledningsnettet var uerfarne. Resultatet var bl.a. mange avsporinger. Ved enkelte av seksjonsskillene smalt og blinket det da bussene passerte. Årsaken var at ledningene på hver side av skillet hadde motsatt, dvs. forbyttet polaritet. Dermed et øyeblikk full kortslutning hver gang når en buss passerte. Lenke: Dagsavisen 2023
Trolleybussnett med seksjonsskille. Damsgård, Bergen. foto: Roar |
|
Litt Bergen-trolleybuss i dag også DCHalvorsen 14. sep. 2024 kl.1953* #402813 (#402811) Vist 364 ganger
Lik innlegget |
| Det er fine og interessante bilder du har her, Roar - og med et utsøkt blikk for detaljer. Det må gjerne utenbys besøkende til for nettopp å få fram dette. Vi som bor her i byen og. som jeg, tidvis reiser med trolleybussene kommer jo ikke på å ta bilder som dette. Det er jo noe vi har rundt oss hele tiden. Det er forresten Bybanen som vedlikeholder anlegget, og linjen utover Laksevåg har vært omtalt som den bydelens bybane. De som bor ute ved endestoppet i Lyngbø bruker imidlertid ikke trolleybussen når det skal til sentrum. For dem er bussene fra Sotra og Askøy gjennom Lyderhorntunnelen absolutt raskest. |
|
Litt Bergen-trolleybuss i dag også Ø.K.Faye 14. sep. 2024 kl.2041* #402817 (#402811) Vist 370 ganger
Lik innlegget |
|
Takker for bonusbilde.
Jeg vil tro det ikke er så altfor mange foretak som har erfaring med oppheng av ledningsnett til trolleybuss her i landet. Men i avisoppslaget du linket til var det voldsomt så negative bergenserne var til dette svært miljøvennlige transportmiddel. Man hører jo ofte om folk som mer enn gjerne drar på en weekendtur til Riga og storkoser seg i byen. Svært sjeldent, eller faktisk aldri, har jeg hørt at ledningene til trolleybussene ødela reiseopplevelsen.
Det blir litt uheldig når kontaktstykkene i enden av trolleystengene, får lov til å direkte kortslutte mellom potensialene i ledningsopplegget over en slik isolator. For andre som ikke kjenner til slikt, kan vi sammenligne med noe tilsvarende som kan skje innen jernbane, hvor toppstykket på en strømavtager får passere en seksjonsisolator hvor kontaktledningen er spenningssatt på den ene siden, og jordet på den andre siden, og derav lager kortsluttning.
Hvordan kan så bussene ha kjørt videre når polariteten plutselig var ombyttet etter seksjonsskillene? Dette er jo moderne busser med garantert moderne kraftelektronikk og vekselretterteknikk. Noen ganger spør jeg for artighet andre: "Har du hørt om å likerette likespenning eller likestrøm?", ofte får man til svar at nei det er bare noe tull og ingen vits, men det er egentlig en mye anvendt teknikk. For det medfører at det ikke vil skje noe om polariteten på tilførselen blir byttet om, likespenningen går over en likeretterbru og pluss og minus havner der de skal uansett. Men om dette er tilfellet også for moderne trolleybusser vet jeg dessverre ikke. Mulig noen med detaljkunnskap om bussene kan utfylle? |
|
Litt Bergen-trolleybuss i dag også Erik W J 14. sep. 2024 kl.2209* #402827 (#402817) Vist 380 ganger
Lik innlegget |
| Leverandøren av kontaktledningsanlegget som ikke hadde erfaring med trolleybuss var ikke norsk. Noe av problemet skal visstnok også ha vært at de fikk utlevert noe grunnlagsdokumentasjon som ikke var helt i samsvar med virkeligheten. |
|
Litt Bergen-trolleybuss fra i dag Hans-Ole Sveia 14. sep. 2024 kl.2031 #402815 (#402769) Vist 293 ganger
Lik innlegget |
| Er trolleybussene av type Solaris Trollino 18? Har det vært noe samarbeid eller eventuelt noe sammenslåing mellom Solaris og Skoda? |
|
Litt Bergen-trolleybuss fra i dag Erik W J 14. sep. 2024 kl.2221 #402829 (#402815) Vist 345 ganger
Lik innlegget |
| Det er nok lite sannsynlig med samarbeid mellom Solaris og Skoda i og med at Solaris er eid av CAF. Polsk-tsjekkisk samarbeid tror jeg også er nokså sjeldent. |
|
Litt Bergen-trolleybuss fra i dag Hans-Ole Sveia 14. sep. 2024 kl.2239* #402831 (#402829) Vist 348 ganger
Lik innlegget |
| Grunnen til spørsmålet er at Skoda 26 TR og Skoda 27 TR opplyses å ha karosseri fra Solaris og at det visstnok i fjor ble presentert en Skoda-Solaris buss med 24 m. lengde. Sistnevnte kalles for Skoda Solaris Trollino 24 eller muligens også Skoda 38 TR. |
|
Litt Bergen-trolleybuss fra i dag Erik W J 14. sep. 2024 kl.2253 #402833 (#402831) Vist 355 ganger
Lik innlegget |
| Det er i så fall interessant at Skoda Transportation og CAF har valgt å samarbeide. Skoda Transportation er fortsatt et tsjekkisk firma som ikke lenger har noe å gjøre med bilfabrikken Skoda. |
|
Solaris og Skoda samarbeider Knut Andvord 15. sep. 2024 kl.0103 #402838 (#402833) Vist 355 ganger
Lik innlegget |
| Om man leser spekken på trolleybusser så er det ofte Skoda som står bak teknologien. Slik er det også for Solaris.
At Solaris er eier at CAF har neppe noe å si på hvem de samrbeider med når det gjelder busser produsert i Polen.
Er ikke så mange mnd siden Solaris stod på egne ben og var et familie eiet lite selskap |
|
Solaris og Skoda samarbeider Erik W J 15. sep. 2024 kl.0808 #402842 (#402838) Vist 347 ganger
Lik innlegget |
| Hvilke andre fabrikater er det som bruker Skoda-teknologi? |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |