Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Bussen    

Litt Bergen-trolleybuss fra i dag ·18 Roar 13. sep. 2024 kl.1818* #402769 Vist 441 ganger Likt av 6 Lik innlegget
 

Noe ferske bilder. Blant annet fra der de skifter fra batteridrift til ledning.

For øvrig: Trolleybussens kjøreledning var demontert fra ovenfor jernbanen og oppover.

Lenke: YouTube

forstørrt255396-20240913_125808.jpg

13. sep. 2024
foto: Roar

forstørrt255397-20240913_131212.jpg

13. sep. 2024
foto: Roar

forstørrt255398-20240913_131222.jpg

13. sep. 2024
foto: Roar

forstørrt255399-20240913_131228.jpg

13. sep. 2024
foto: Roar

forstørrt255400-20240913_131233.jpg

13. sep. 2024
foto: Roar
Litt Bergen-trolleybuss fra i dag DCHalvorsen 13. sep. 2024 kl.1853 #402772 (#402769) Vist 421 ganger Lik innlegget
 

Har du vært helt ute på Laksevåg? Det er ellers et busstopp jeg kjenner godt. Går ofte av der når jeg skal ned til sjøen og fotografere skip. Var der senest i går.

At kontaktledningen er borte i deler av Kalfaret skyldes nok at de skal i gang med et større veiarbeid der. De skal faktisk skifte en bro knapt noen ante eksisterte fordi den ligger så skjult under veien.

Da er det jo en fordel at trolleybussene kan gå på batteri. Det hender av og til at jeg ser de kjører på batteri, selv under ledningene.

  Litt Bergen-trolleybuss fra i dag Roar 13. sep. 2024 kl.2050* #402779 (#402772) Vist 381 ganger Lik innlegget
 

Nei. Jeg var ikke lenger ute enn der Statsraad Lehmkull ligger i dokk.

Jeg mener at brua du sikter til synes frajernbanestasjonen?

    O. T. Statsraad Lehmkuhl i dokk Roar 13. sep. 2024 kl.2331 #402786 (#402779) Vist 375 ganger Lik innlegget
 

Seilskipet ligger i dokk. Det pågår intens aktivitet der.

forstørrt255407-20240913_124451.jpg

13. sep. 2024
foto: Roar

forstørrt255408-20240913_124934.jpg

foto: Roar
Litt Bergen-trolleybuss fra i dag Jan Arne Rødland 13. sep. 2024 kl.2043 #402777 (#402769) Vist 387 ganger Lik innlegget
 

Kan førren styre stengene opp og ned fra førerplass?

  Litt Bergen-trolleybuss fra i dag Roar 13. sep. 2024 kl.2048* #402780 (#402777) Vist 405 ganger Lik innlegget
 

Ja.

    Litt Bergen-trolleybuss i dag også Roar 14. sep. 2024 kl.1217 #402792 (#402780) Vist 382 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Det er ikke bare trikk som har vendesløyfer. Og heller ikke bare jernbaner og andre skinnebaner som har penser.

Bilder fra Lyngbø på Laksevåg-siden.

forstørrt255409-20240914_111126.jpg

14. sep. 2024
foto: Roar

forstørrt255410-20240914_111134.jpg

14. sep. 2024
foto: Roar

forstørrt255411-20240914_110804.jpg

Vendesløyfe på trolleybussledningen ved Lyngbø. Det brukes metallklemmer på kjøretråden for å oppnå jevne buer. Skarpe vinkler, som ved sporvei, vil føre til å trolleystengene sporer av.
14. sep. 2024
foto: Roar

forstørrt255412-20240914_110830.jpg

Motliggende pens på trolleybussledningen ved Lyngbø.
14. sep. 2024
foto: Roar

forstørrt255413-20240914_110918.jpg

Medpens på trolleybussledningen ved Lyngbø.
foto: Roar
      Litt Bergen-trolleybuss i dag også Ø.K.Faye 14. sep. 2024 kl.1915 #402809 (#402792) Vist 350 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Jeg likte denne tråden spesielt godt. Kan fint ta imot flere slike gode innlegg om nærtrafikk og tilhørende systemer også i fremtiden! Variasjonen er viktig.

        Litt Bergen-trolleybuss i dag også Roar 14. sep. 2024 kl.1957* #402811 (#402809) Vist 378 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Takk for den! Hyggelig!
Du får et med seksjonsisolatorer som bonusbilde.

Hvis du fulgte med i nyhetene da Laksevåg-linja var ny, vet du at det oppstod mange oppstart-problemer. Firmaet som hengte opp ledningsnettet var uerfarne. Resultatet var bl.a. mange avsporinger.
Ved enkelte av seksjonsskillene smalt og blinket det da bussene passerte. Årsaken var at ledningene på hver side av skillet hadde motsatt, dvs. forbyttet polaritet. Dermed et øyeblikk full kortslutning hver gang når en buss passerte.

Lenke: Dagsavisen 2023

forstørrt255415-20240913_130427.jpg

Trolleybussnett med seksjonsskille. Damsgård, Bergen.
foto: Roar
          Litt Bergen-trolleybuss i dag også DCHalvorsen 14. sep. 2024 kl.1953* #402813 (#402811) Vist 364 ganger Lik innlegget
 

Det er fine og interessante bilder du har her, Roar - og med et utsøkt blikk for detaljer. Det må gjerne utenbys besøkende til for nettopp å få fram dette. Vi som bor her i byen og. som jeg, tidvis reiser med trolleybussene kommer jo ikke på å ta bilder som dette. Det er jo noe vi har rundt oss hele tiden.

Det er forresten Bybanen som vedlikeholder anlegget, og linjen utover Laksevåg har vært omtalt som den bydelens bybane. De som bor ute ved endestoppet i Lyngbø bruker imidlertid ikke trolleybussen når det skal til sentrum. For dem er bussene fra Sotra og Askøy gjennom Lyderhorntunnelen absolutt raskest.

          Litt Bergen-trolleybuss i dag også Ø.K.Faye 14. sep. 2024 kl.2041* #402817 (#402811) Vist 370 ganger Lik innlegget
 

Takker for bonusbilde.

Jeg vil tro det ikke er så altfor mange foretak som har erfaring med oppheng av ledningsnett til trolleybuss her i landet. Men i avisoppslaget du linket til var det voldsomt så negative bergenserne var til dette svært miljøvennlige transportmiddel. Man hører jo ofte om folk som mer enn gjerne drar på en weekendtur til Riga og storkoser seg i byen. Svært sjeldent, eller faktisk aldri, har jeg hørt at ledningene til trolleybussene ødela reiseopplevelsen. 

 

Det blir litt uheldig når kontaktstykkene i enden av trolleystengene, får lov til å direkte kortslutte mellom potensialene i ledningsopplegget over en slik isolator. For andre som ikke kjenner til slikt, kan vi sammenligne med noe tilsvarende som kan skje innen jernbane, hvor toppstykket på en strømavtager får passere en seksjonsisolator hvor kontaktledningen er spenningssatt på den ene siden, og jordet på den andre siden, og derav lager kortsluttning.

Hvordan kan så bussene ha kjørt videre når polariteten plutselig var ombyttet etter seksjonsskillene? Dette er jo moderne busser med garantert moderne kraftelektronikk og vekselretterteknikk. Noen ganger spør jeg for artighet andre: "Har du hørt om å likerette likespenning eller likestrøm?", ofte får man til svar at nei det er bare noe tull og ingen vits, men det er egentlig en mye anvendt teknikk. For det medfører at det ikke vil skje noe om polariteten på tilførselen blir byttet om, likespenningen går over en likeretterbru og pluss og minus havner der de skal uansett. Men om dette er tilfellet også for moderne trolleybusser vet jeg dessverre ikke. Mulig noen med detaljkunnskap om bussene kan utfylle?

            Litt Bergen-trolleybuss i dag også Erik W J 14. sep. 2024 kl.2209* #402827 (#402817) Vist 380 ganger Lik innlegget
 

Leverandøren av kontaktledningsanlegget som ikke hadde erfaring med trolleybuss var ikke norsk. Noe av problemet skal visstnok også ha vært at de fikk utlevert noe grunnlagsdokumentasjon som ikke var helt i samsvar med virkeligheten.

Litt Bergen-trolleybuss fra i dag Hans-Ole Sveia 14. sep. 2024 kl.2031 #402815 (#402769) Vist 293 ganger Lik innlegget
 

Er trolleybussene av type Solaris Trollino 18?

Har det vært noe samarbeid eller eventuelt noe sammenslåing mellom Solaris og Skoda?

  Litt Bergen-trolleybuss fra i dag Erik W J 14. sep. 2024 kl.2221 #402829 (#402815) Vist 345 ganger Lik innlegget
 

Det er nok lite sannsynlig med samarbeid mellom Solaris og Skoda i og med at Solaris er eid av CAF. Polsk-tsjekkisk samarbeid tror jeg også er nokså sjeldent.

    Litt Bergen-trolleybuss fra i dag Hans-Ole Sveia 14. sep. 2024 kl.2239* #402831 (#402829) Vist 348 ganger Lik innlegget
 

Grunnen til spørsmålet er at Skoda 26 TR og Skoda 27 TR opplyses å ha karosseri fra Solaris og at det visstnok i fjor ble presentert en Skoda-Solaris buss med 24 m. lengde. Sistnevnte kalles for Skoda Solaris Trollino 24 eller muligens også Skoda 38 TR.

      Litt Bergen-trolleybuss fra i dag Erik W J 14. sep. 2024 kl.2253 #402833 (#402831) Vist 355 ganger Lik innlegget
 

Det er i så fall interessant at Skoda Transportation og CAF har valgt å samarbeide. Skoda Transportation er fortsatt et tsjekkisk firma som ikke lenger har noe å gjøre med bilfabrikken Skoda.

        Solaris og Skoda samarbeider Knut Andvord 15. sep. 2024 kl.0103 #402838 (#402833) Vist 355 ganger Lik innlegget
 

Om man leser spekken på trolleybusser så er det ofte Skoda som står bak teknologien. Slik er det også for Solaris. At Solaris er eier at CAF har neppe noe å si på hvem de samrbeider med når det gjelder busser produsert i Polen. Er ikke så mange mnd siden Solaris stod på egne ben og var et familie eiet lite selskap

          Solaris og Skoda samarbeider Erik W J 15. sep. 2024 kl.0808 #402842 (#402838) Vist 347 ganger Lik innlegget
 

Hvilke andre fabrikater er det som bruker Skoda-teknologi?

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.18 sek
I dag 175 treff på forum10, og 76405399 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13208 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.