Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Trafikknytt    

Det er neppe lurt å stoppe tunge godstog ved innkjørssignal i stigning ·22 Terje Andersen 4. juli 2024 kl.0847* #397945 Vist 496 ganger Lik innlegget
 

Et eksempel fra Agle i dag.

Gt5795 var 52 min fra Trondheim i dag pga sent avgått 5735 fra Alnabru. Kryssingen med tog 478 fra Mo i Rana ble derfor flyttet fra Grong til Agle. Og Agle er vel bortimot den perfekte kryssingstasjon for et langt godstog med 775 m netto lengde på begge spor som er horisontale og ganske rette bortsett fra en slak kurve midt på nordre halvdel. Alle tider som oppgis under er fra Balise.no

Gt5795 passerte Snåsa 11.38 og har 10 min romslig rutemessig framføringstid til Agle stasjon. Kjørelengde 9,08 km og 90 m stigning (Ca 11 promille) med stort sett god hastighetsstandard. Førventet ankomst Agle ca 11.47.

Pt478 avgikk Grong 11.29 og har 18 min rutemessig kjøretid til passering Agle. Kjørelengde 28,88 km og stram kjøring er nødvendig for å greie den kjøretida. Med nedbremsing for avvikespor på Agle må minst 19 min beregnes. Forventet ankomst Agle ca 11.48.

Virkeligheten 03.07. 2024.
Pt 478 ble tatt inn til Agle stasjon først. Ankomst 11.49.
Gt 5795 ankom sannsynligvis innkjørsignalet til Agle før Pt 478 i andre enden, men ble møtt med stoppsignal. Ankomst Agle stasjon 11.52 og passering 11.53, dvs det tok 15 min fra passering Snåsa til passering Agle, +5 min ny forsinkelse.
Pt 478 avgikk Agle også kl 11.53 etter 4 min opphold på Agle og +6 min i forsinkelse.

Kanskje ønsket toglederen å gi Pt 478 prioritet siden Gt 5795 var forsinket, men jeg mener begge tog tapte på det. Innkjørsignalet fra Trondheimsiden på Agle ligger i ca 11-12 promille stigning. og man må stå å vente med tilsatte bremser på hele toget. Det tar tid å løse ut bremser på et langt godstog med vogner for konteinere og lastebiler. Og det tar tid å aksellerere et langt og tungt godstog i stigning.

Fra Grong siden er det fall inn mot Agle stasjon og uansett er et Type 93 sett mye kjappere å løse ut bremser på og aksellerere, ikke minst i fall. Begge tog hadde med sikkerhet fått tidligere avgang fra Agle om Gt5795 var tatt inn først. Ikke minst hadde Gt5795 kunne begynt å løse togbremser straks de hadde stoppet på Agle, og om nødvendig tilsatt direktebremsen på loket om toget ikke ville stått i ro, men tog 478 ville nok ha passert før det hadde skjedd.

På kveldstid er kryssing mellom Gt5781 og Pt472 lagt til Agle. Gt5781 ankomst først kl 19.31 og avgang kl 19.34 samtidig med passering av Pt472.

Hva finnes av AI-hjelpemidler for å velge beste innkjørsprioritering av tog på de ulike stasjoner?

Terje

Det er neppe lurt å stoppe tunge godstog ved innkjørssignal i stigning Snorre Johansen 4. juli 2024 kl.0229 #397959 (#397945) Vist 415 ganger Lik innlegget
 

Fjernstyringssystemet RailManager (som brukes på Nordlandsbanen) har en støttefunksjon som stiller innkjør for det toget som beregnes å ankomme først. Jeg kjenner ikke så godt til RailManager så jeg vet ikke nøyaktig hvordan dette fungerer. Men det er nok et "dumt" system basert på beregnet kjøretid eller hvilket tog som belegger nærmeste blokkstrekning først. Uansett er det opp til toglederen på strekningen å avgjøre om funksjonen skal brukes eller ei.

"Surra" finnes ikke i fjernstyringssystemene (noen få unntak finnes). Altså vet man aldri 100% sikkert hvilket tog som faktisk kommer først. En av fordelene med ERTMS er at man alltid vet nøyaktig hvor togene er, og kan planlegge kryssinger ut i fra det.

  Det er neppe lurt å stoppe tunge godstog ved innkjørssignal i stigning Terje Andersen 4. juli 2024 kl.0901 #397965 (#397959) Vist 366 ganger Lik innlegget
 

Under kryssingen på Agle i går 03.07 mellom togene 5795 og 478 i går på Agle påløp det mellom 5 og 10 min ekstra forsinkelse i forhold til om innkjøringsrekkefølgen hadde vært byttet om.

Følger man framføringen til 5795 ser man noe lignende på Levanger. Her har også 5795 ca 4 min opphold i innkjør ved kryssing med lokaltoget fra Steinkjer. Men her kan det være at sporene på Levanger (510 m) var i korteste laget for 5795.

Når man først hadde stoppet kan det hende at lokfører benyttet oppholdet til også å tilfredsstille kroppslige behov, men det gjøres trafikkmessig mest effektivt når man står på stasjoner.

Ved omtrent samtidig ankomst mellom et tungt godstog og persontog til kryssingsstasjon vil jeg tro at i langt de fleste tilfeller vil alle tog tjene på å ta inn godstoget først.

Terje

    Det er neppe lurt å stoppe tunge godstog ved innkjørssignal i stigning Roar 4. juli 2024 kl.0905 #397966 (#397965) Vist 378 ganger Lik innlegget
 

Til siste punkt: Forutsetter at kryssingssporet er langt nok. Ved kryssing på stasjoner med korte kryssingsspor er man nødt til å ta inn persontoget først.

      Prioritering av kryssingsrekkefølge Terje Andersen 4. juli 2024 kl.0938* #397971 (#397966) Vist 386 ganger Lik innlegget
 

Helt åpenbart må man ta inn tog som får plass på stasjonen først, og eventuelt overlange tog må vente utenfor.

Slik var det ikke før på manuelt betjente stasjoner uten sikringsanlegg og kun med enkelt innkjørsignal. Der kunne lange godstog vente med halen sående langt utenfor stasjonen mens man tok inn persontog for passasjerutveksling. Erfarte det selv en gang for lenge siden som passasjer med tog 472 (evt 452) på Lønsdal.

Men det skal mye til å få overlange godstog på Agle med 775 m netto kryssingssporlengde

Terje

Det er neppe lurt å stoppe tunge godstog ved innkjørssignal i stigning Odd Joar Jansen 4. juli 2024 kl.1902 #398029 (#397945) Vist 315 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Ikke alle togledere er kjent med hvordan det faktisk ser ut der ute. En kjentmannstur i godstog har nok vært lurt å fått inn på agendaen. På spørsmål fra førere om de faktisk er kjent på en strekning kan medføre sure miner hos noen, mens andre tar det til etterretning.

Togene 5735/5795 03.07 satte kanskje rekord i rask framføring tross tapt tid på Agle Terje Andersen 4. juli 2024 kl.1958 #398033 (#397945) Vist 309 ganger Lik innlegget
 

Tog 5735 avgikk Alnabru ca 2 timer kl 00.20 og 1 times opphold i Trondheim mellom togene 5735 og 5795 ble redusert til 15 min. Avgang Trondheim for 5795 kl 08.55 dvs 52 min forsinket.

Ankomst Mo i Rana omtrent i rute og avgang Mo før spesifisert rutetid. Ankomst Rognan 55 min før rutetid kl 17.45. På Rognan var det 1 time stopp da banen videre var opptatt av andre tog. Ankomst Bodø 19.56, dvs 16 min før oppsatt rutetid.

Terje

  Gt. 5795 Hans-Ole Sveia 4. juli 2024 kl.2103 #398034 (#398033) Vist 311 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det er ikke så uvanlig at gt. 5795 ankommer Rognan og Fauske en god del før ruta og Bodø noe før ruta selv om toget skulle være atskillig forsinket fra Trondheim. På Fauske må det vente til tog 1791 har ankommet Bodø.

forstørrt253670-DSC08553B.jpg

Gt. 5795 noe før Bodø, sett fra stedet mellom holdeplassene Mellomåsen og Maskinisten på busslinje 3.
CN: BR 159 nr. 159.003
Tog nr. 5795
25. juni 2024
foto: Hans-Ole Sveia
    Gt. 5795 Svein Sando 5. juli 2024 kl.0847 #398048 (#398034) Vist 261 ganger Lik innlegget
 

Toget virker atskillig kortere enn når 5795 forlater Trondheim. Settes det av vogner underveis? I Fauske f.eks.?

      Gt. 5795 Roar 5. juli 2024 kl.0910 #398051 (#398048) Vist 255 ganger Lik innlegget
 

Ja.

      Gt. 5795 Terje Andersen 5. juli 2024 kl.1024 #398055 (#398048) Vist 237 ganger Lik innlegget
 

I Fauske settes det ut vogner fra Gt 5795, og kanskje også i Mo i Rana. Der har man også et betydelig opphold.

Terje

    Gt. 5795 Terje Andersen 5. juli 2024 kl.1058* #398060 (#398034) Vist 229 ganger Lik innlegget
 

Det er ikke uvanlig at godstog kan kjøres i god tid før ruta og det gjelder også for 5795, men Pt.471 setter begrensinger for tidlig avgang de fleste dager.

Det som var spesielt onsdag 03.07 var at 5735 var nesten 2 timer forsinket fra Alnabru og fikk avgang over midnatt. En forsinkelse som la på seg noe opp til Dombås (avgang +127 min), sikkert mange kryssinger med sørgående godstog og 5735 som forsinket tog ble sannsynligvis ikke gitt prioritet. Fra Dombås løsnet det og ankomst Trondheim for 5735 var kl 08.40 (+100 min).

Lokbytte og klargjøring for tog 5795 gikk raskt med avgang 08.55 (+52 min). Til Steinkjer er det mange kryssinger med regiontog samt godstog 5794 og forsinkelsen fra Steinkjer var omtrent som fra Trondheim. Her var det nok ikke gitt noen prioritet til forsinket godstog.

Deretter gikk framføringa raskt, med unntak av litt uheldig toglederhåndtering av kryssinga med 478 på Agle.

Tog 5790 ble holdt tilbake på Bjerka og tog 5795 var ikke så mange minutter forsinket til Mo i Rana. Ruta gir over 1 time opphold. Etter kryssing med 472 på Mo i Rana er sporet videre nordover fritt for andre tog fram til Lønsdal, og 5795 gikk en god del før tida. Tidlig rutemessig kryssing med 5784 på Lønsdal. Videre raskt ned til Rognan med ankomst 17.45.

Fra Rognan er det et lokaltog til Bodø som skal avgå 18.01, og hadde 5795 fått passere Rognan hadde de blitt 5-10 min forsinket i avgang. Å holde tilbake rutemessige persontog for å slippe fram tidlige godstog gjør man sannsynligvis ikke. Det hadde også medført 3 tog samtidig på Fauske. Jeg vet ikke om det hadde skapt problemer. Uansett måtte man ventet til 1781 var i Bodø før avgang Fauske. Oteråga er ikke betjent for 1781. Derfor ble det litt over 1 time opphold på Rognan og ankomst 16 min før tida til Bodø.

Når jeg snakket om kanskje "rekord i framføring" Oslo - Bodø var det snakk om helheten for 5735/5795.

Terje

      Gt. 5795 Bjørn Olav Jensen 5. juli 2024 kl.1433 #398078 (#398060) Vist 223 ganger Lik innlegget
 

Det hjelper mye å ikke bytte lok. Eurodual går nå normalt hele vegen Alnabru-Bodø i 5735/95, så de sparte nok hele lokbyttet og byttet bare personale. Dette blir antagelig også praksis i 5733/93 når det kommer i gang igjen.
5795 setter forøvrig ut vogner i Mo i Rana og Fauske undervegs.

Rekorden i rask framføring ble nok satt under pandemien. Da kom det jevnt og trutt tog fra både Nordland og Narvik to-tre timer før tida til Alnabru, om ikke mer, fordi godstogene fikk høyere prioritet. Det sier jo sitt om «skogstida» godstogene har til vanlig. (Hvis ni minutter opphold på Hamar for enkelte IC-avganger er nok til å klage i VG, tenker jeg at noen ikke vet hvor godt de har det.)

        Gt 5735/5795 Terje Andersen 6. juli 2024 kl.0929* #398081 (#398078) Vist 231 ganger Lik innlegget
 

Hvis man så på onsdagens framføring av 5735/5795 på strekningen Alnabru - Rognan var den ca 180 min raskere enn ruta. Så ble det 62 min stopp i Rognan for å avvente ledig spor videre. Og framføringen Alnabru - Bodø ble kun litt over 2 timer raskere enn oppsatt rute.

Men om det ikke er lokbytte i Trondheim i togene 5735/5795 burde man prøve å få avgang 5795 ca kl 07.10. Da kan 5795 kjøre uten å forsinkes av 471. Siden 5795 ikke har kommersielle stopp på strekningen til Mosjøen kan de sannsynligvis kjøre raskere enn 471. Og kan man avgå Mo i Rana rett etter ankomst 472 eller tidligere kan man kanskje få bortimot 2 timer tidligere ankomst i Bodø.

Terje

          Ruteleiet før tog 471 m.m. Hans-Ole Sveia 5. juli 2024 kl.1556* #398083 (#398081) Vist 226 ganger Lik innlegget
 

Her har vi et ruteleie fra tidligere, nemlig gt. 5793 når dette kjøres.
Det toget av godstogene på Nordlandsbanen som har det mest uhensiktsmessige ruteleiet vil jeg anta er gt. 5784.

          Gt 5735/5797 06.07.2024 Terje Andersen 6. juli 2024 kl.0938 #398133 (#398081) Vist 135 ganger Lik innlegget
 

I dag 06.07 utprøves mitt ønske om tidlig avgang av 5797 (lørdagsversjonen av 5795) i et togleie før 471.
Tog 5735 hadde ankomst Trondheim kl 06.29 ifølge balise.no. Avgang for 5797 ble 07.12, dvs 37 min før 471, og ved passering Steinkjer kl 08.59 var 5797 52 min foran rutemessig avgang fra Steinkjer for 471.

Jeg vil tro gt 5797 får kryssing med 478 på Lassemoen og kan fortsette foran 471 til Mosjøen, men for strekningen Eiterstraum - Mosjøen må de vel ha ruteordre om endret togrekkefølge.

Terje

            Gt 5735/5797 06.07.2024 Terje Andersen 6. juli 2024 kl.1053* #398135 (#398133) Vist 115 ganger Lik innlegget
 

Gt 5797 ankom Lassemoen 10.37 (- 81 min) og blir nok stående på Lassemoen til ca kl 11.00 pga kryssing med Pt 478.

Terje

              5797 lørdag 06.07. Terje Andersen 6. juli 2024 kl.1742 #398145 (#398135) Vist 86 ganger Lik innlegget
 

Det ble over 1 times opphold på Lassemoen for dagens tog 5797, først for venting på tog 478. Deretter for å bli forbikjørt av tog 471.

Hvorfor vet jeg ikke. Kanskje fordi lokføreren i 5797 ønsket det, eller fordi togleder fant det mest hensiktsmessig. For den videre framføring etter Mosjøen hadde det sannsynligvis ingen betydning. Det var nok ikke tilstrekkelig betjente stasjoner nord for Mosjøen for å framføre 5797 videre fra Mosjøen foran 471.

På dagens framføringa av togene på NB mellom Trofors og Mosjøen kan det virke som det er noe banearbeid på gang. Dagens 478 fikk ca 6 min forsinkelse på strekningen, og man kunne se indikasjoner på det samme i 471.

Terje

                5797 lørdag 06.07. Hans-Ole Sveia 6. juli 2024 kl.1806* #398146 (#398145) Vist 79 ganger Lik innlegget
 

Jeg antar at både gt. 5797 på lørdager og gt. 5799 på søndager ikke får avgang fra Mosjøen før tog 471 har ankommet Mo i Rana, og at disse togene ikke får avgang fra Mo i Rana før tog 472 har ankommet Mo i Rana. Det er vel ikke så uvanlig at tog 472 krysser med et tomt malmtog på Skonseng. Gt. 5797 får siden en kryssing med gt. 5798.

                  5797 lørdag 06.07. Terje Andersen 6. juli 2024 kl.1812 #398147 (#398146) Vist 71 ganger Lik innlegget
 

Ja, jeg kjenner ikke detaljene, men det kan nok være som Hans-Ole spesifiserer. Å framføre 5797 eller 5799 foran 471 nord for Mosjøen ligger nok ikke i bemanningsplanene for stasjonene nord for Mosjøen i helgen.

Terje

      Gt. 5795 Hans-Ole Sveia 5. juli 2024 kl.1651* #398086 (#398060) Vist 217 ganger Lik innlegget
 

Jeg antar du mener tog 1791 når du nevner tog 1781. Rent helhetlig har jeg vansker med å se nytten av å skulle holde dette tilbake for å slippe forbi tidlige godstog, når jeg kjenner toggangen på strekningen Fauske-Bodø. Derimot forstår jeg godt at dette toget innstilles når tog 471 forsinkes såpass mye at tog 471 må kjøres i omtrent samme rute som tog 1791, slik som var tilfelle noen ganger i uke 26 i år.

        Ja jeg mener 1791 Terje Andersen 5. juli 2024 kl.1720* #398095 (#398086) Vist 215 ganger Lik innlegget
 

Nei, jeg ser heller ikke hvorfor dem skal holdes tilbake for å slippe fram et for tidlig 5795.

Jeg bare nevnte hvordan situasjonen var når et tidlig 5795 kom til Rognan kl 17.45. Hadde de vært der 17.40 eller tidligere kunne man vurdert anderledes om det ikke skaper problemer for kryssingen mellom 1791 og 474 at 5795 er tilstede. Men uansett kan ikke 5795 kjøre videre fra Fauske før 1791 er ankommet Bodø. Oteråga går av tjeneste etter tog 474.

Terje

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.14 sek
I dag 17807 treff på forum10, og 74583847 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13078 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.