Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Trafikknytt    

Vy satte inn defekt lokomotiv på Bergensbanen ·11 Roar 25. juli 2024 kl.0959* #399287 Vist 729 ganger Lik innlegget
 

Her trengs det to linker. Derfor to innlegg.
Saken handler om dagtogene 80601 og 80602 sist onsdag.
80601 mot Bergen fikk trøbbel med lokomotivet. 18.2255. Ved Gol ble det bestemt å bytte lokomotiv med tog 80602, som hadde 18.2262, for å få 2255 tilbake til Oslo for reparasjon. Dette ble også gjort. 80601 kunne etter hvert fortsette mot Bergen, ca. 90 minutter forsinket ut fra Gol.
80602 gikk det verre med. I utgangspunktet bare litt over 40 minutter forsinket fra Gol mot Oslo. Men etter hvert ble det nye problemer.
Til slutt måtte 18.2248 rykke ut og hente toget på Jevnaker.
Ankomst Oslo først kl 23.10. Nesten fire timer forsinket.
Se lenke:

Lenke: Balise.no

Vy satte inn defekt lokomotiv på Bergensbanen * Endret Roar 25. juli 2024 kl.1030* #399288 (#399287) Vist 743 ganger Lik innlegget
 

I dag har Aftrnposten en sak om hendelsen. Se lenke.
Tilføyelse: Nattog 80605 gikk fra Oslo først kl. 01.06 den natta, to timer og 14 minutter etter ruta. Dette fordi det hadde med flere vogner fra 80602.

Lenke: Aftenposten

  Vy satte inn defekt lokomotiv på Bergensbanen Bjørn Halling 25. juli 2024 kl.1135 #399298 (#399288) Vist 652 ganger Lik innlegget
 

Det som ble gjort, høres jo ut som en fornuftig prioritering, men som av media kan lages om til noe annet.
Jeg vet ikke hvordan tekniske løsninger og feilsøkningsprosedyrer er i dag, men jeg husker jo godt en lokfører som kjørte en 65 - eller 67 - motorvogn for NJK, og som koblet ut en banemotor midt inne i Liertunnelen. Opp med et deksel i gulvet innvendig, løsnet en kabelsko, og kjørte videre!

    Vy satte inn defekt lokomotiv på Bergensbanen Roar 25. juli 2024 kl.1140 #399302 (#399298) Vist 735 ganger Lik innlegget
 

Hadde nok ikke vært så mye bedre å sende det ikke friske lokomotivet videre i 80601. Opp en lang stigning mot høyfjellet og ellers mye mer utfordrende om man skulle bli stående i vei- og telefondekning-løse områder til fjells.

      Vy satte inn defekt lokomotiv på Bergensbanen Terje Andersen 25. juli 2024 kl.1411 #399314 (#399302) Vist 750 ganger Lik innlegget
 

Nei hvilke alternativer man hadde for å få togene fram er nok ikke media opptatt av, men all den stund toget skulle kjøre over Hønefoss - Roa - Gjøvikbanen som er en krevende strekning, om kanskje ikke i stil med Bergensbanens høyfjell, hadde det nok vært fornuftig å sende assistanselok til Hønefoss.

Men selvfølgelig med markedsinndelingen av fjerntogstrekningene på ulike operatører går det heller ikke an å bruke det tilgjengelige materiellet like effektivt som med en operatør.

Terje

        Vy satte inn defekt lokomotiv på Bergensbanen Finn Halling 27. juli 2024 kl.1945* #399403 (#399314) Vist 602 ganger Lik innlegget
 

Tidligere hadde NSB Di 3 642 i reserve på Ål stasjon, og dette var nyttig flere ganger, jeg har bl.a. sett 606 ankomme Oslo S med Di 3 642 som ekstra forspannlokomotiv med en "død" El 18 bak. NSB / Vy har senere selv valgt å ta en kalkulert risiko ved å droppe å ha en slik reserve.

forstørrt254155-Juli-august2008464.jpg

Di 3 642 i tog 610 på Haugastøl, med en død El 18 bak
NSB BBJ: Di 3b nr. 642
Tog nr. 610
Haugastøl
9. aug. 2008
foto: Finn Halling
          Vy satte inn defekt lokomotiv på Bergensbanen Knut Brørvik 26. juli 2024 kl.2258 #399406 (#399403) Vist 607 ganger Lik innlegget
 

Riktig. Men både SJ Nord og GAN tar den samme kalkulerte risiko. Di 3 eller dens erstatter kommer nok ikke tilbake. Men er det ikke planlagt en nødmotor for de nye fjerntogene ?

            Vy satte inn defekt lokomotiv på Bergensbanen Lars Byman 29. juli 2024 kl.1646 #399525 (#399406) Vist 466 ganger Lik innlegget
 

i England har man diesel lok stående, class 57 med kobbel for å trekke motorvonsgtog. Det finnes også engene selskaper som henter inn havarerte tog, eller trekker disse mellom verkstedene. Men så er også trafikken der bort større.

Med litte reserve, må man ha en løsning på dette her til lands også. Er vell ikke bare å sende ut et N10 sett for å hente inn et havarert sett. Hvis det er dårlig med reserve .

              Vy satte inn defekt lokomotiv på Bergensbanen Ståle Ualand 29. juli 2024 kl.2258* #399539 (#399525) Vist 430 ganger Lik innlegget
 

I Norge har vi Berging og Beredskap som nå sies og drives av Bane NOR. Men etter hva jeg kan lese så er de ute av drift til i morgen. Det skrives på sosiale medier at den avsporede Eurodual som står på Hønefoss ikke kunne hentes av dem før 30.juli.

                Vy satte inn defekt lokomotiv på Bergensbanen Lars Byman 31. juli 2024 kl.1759 #399687 (#399539) Vist 393 ganger Lik innlegget
 

Berging og Beredskap har ikke akkurat flus av lok til å hente inn tog som sperrer linja. Her har man vært avhengig av andre tog som har vært i omerådet til å trekke havaristen.

i Trondheim har Di4 vært redning ved strømproblemer, for SJ.

                  Strømproblemer Hans-Ole Sveia 31. juli 2024 kl.1902 #399692 (#399687) Vist 396 ganger Lik innlegget
 

Til det siste: Både lok Di 3.642 og motorvognsett type 93 har vært brukt til dette - for noe over 10 år siden på Størenbanen i NSB sin tid.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.27 sek
I dag 19584 treff på forum10, og 76056082 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13187 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.