Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Trafikknytt    

Tog 45 fikk langt opphold på Vålåsjø i dag ·5 Terje Andersen 13. sep. 2024 kl.1538* #402749 Vist 385 ganger Lik innlegget
 

Kryssing med tog 46 og kun 1 plattform på Hjerkinn. Tog 45 holdt tilbake lenge på Vålåsjø.

Tog 45 var ca 30 min forsinket til Vålåsjø, nå ca +65 forsinket.

Hvorfor forsøker man ikke på saksing. Eller muligens taxi til/fra Kongsvoll. Det kunne spart mye tid.

Terje

Kompetanse Odd Eeg 13. sep. 2024 kl.1542 #402750 (#402749) Vist 361 ganger Lik innlegget
 

Med tanke på saksing; Har ombordpersonale kompetanse og godkjenning som signalgiver?

Mvh Odd

  Kompetanse intet hinder Halvard Hovtun 13. sep. 2024 kl.1615 #402757 (#402750) Vist 361 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Kompetanse er ikke noe problem. Alle som tjenestegjør som ombordansvarlig i loktrukne tog kan være signalgivere, og i motorvognsett kan lokføreren skifte selv.

Jeg fikk anledning til å oppleve "Terje Andersen-kryssing" i Oppdal for en knapp måned siden. Den dagen var 46 halvtimen forsinka, og 45 omtrent i rute. Jeg foreslo å flytte den ordinære kryssinga fra Drivstua til Oppdal, og at 45 kunne skifte seg over fra spor 2 til 1 etter at kryssinga var gjennomført. Dette medførte ingen økt forsinkelse på 46, og 45 ble 11 min forsinka i stedet for over en halvtime. Mitt inntrykk er at togpersonalet må foreslå denne løsningen om det skal bli noe av. Togledelsen regner normalt ikke med at (person-)tog kan skifte seg over til andre spor underveis på ferden.

forstørrt255392-hovtun_1650w.jpg

Kryssing mellom to personførende tog som begge har stopp for passasjerutveksling i Oppdal. Tog 46 (med 73.14 og uvirksom 73.06) ankommer i spor 1, stasjonens eneste spor med plattform.
SJ Norge: type 73 nr. 73-14
Tog nr. 45x46
Oppdal
23. aug. 2024
foto: Halvard Hovtun

forstørrt255393-hovtun_1653w.jpg

Tog 45 (Oslo S - Trondheim S) skiftes over fra spor 2 til spor 1 i nordenden på Oppdal stasjon, så passasjerutvekslingen kan finne sted.
SJ Norge: type 73 nr. 73-09
Tog nr. 45x46
Oppdal
23. aug. 2024
foto: Halvard Hovtun
    Kompetanse intet hinder Knut Brørvik 13. sep. 2024 kl.2114 #402781 (#402757) Vist 313 ganger Lik innlegget
 

Denne kompetansen burde være svært etterspurt på Bergensbanen hvor det er faste krysninger på Gol, Geilo og Haugastøl. Ved forsinkelser blir det ‘håpløs’ venting f eks på Bergheim siden man ikke legger kryssing til Nesbyen. Har forsøkt å få Vy til å interessere seg for disse unødige? forsinkelsene, vi får se om de tar ballen.

Utgangspunktet var bedre i går Hans-Ole Sveia 13. sep. 2024 kl.1704* #402755 (#402749) Vist 350 ganger Lik innlegget
 

Da var forsinkelsene mer hensiktsmessige slik at kryssingene gikk greiere uten for mye venting.

Tog 45 var da i utgangspunktet så forsinket at kryssing mellom tog 46 og 45 gikk utmerket uten heft på Vålåsjø.

Tog 48 og tog 47 var like mye forsinket slik at kryssingen på Dombås kunne opprettholdes uten heft.

Tog 43 tidligere på dagen var såpass forsinket at kryssing mellom tog 43 og 44 gikk utmerket uten heft på Vålåsjø. Til tross for forsinket ankomst til Trondheim for tog 43, ble forsinkelsen derfra for tog 48 mindre enn det jeg hadde antatt at den ville bli.

Svært forsinket tømmertog nordover (tog 86285) kom til Kongsvoll og krysset med tog 44 der. Tømmertoget måtte vente noe der, men dette gjorde sitt til at kryssingen mellom togene 44 og 43 på Vålåsjø kunne gå utmerket uten heft.

Godstog 5731 var nesten i rute ved passering av Kongsvoll i går. Det imponerte meg.

Nå er det vel mulig at den problemstillingen du tar opp i ditt innlegg har vært diskutert her på forumet før. Jeg tror jeg heller legger ut noen bilder fra i går ved anledning framfor å gå videre i den debatten.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 2.51 sek
I dag 893 treff på forum10, og 76266184 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13202 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.