Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Jernbanehistorien Plattformen Materiell- og stasjonsdatabase    

Geithus i Stasjonsdatabasen ·3 Erik W J 22. jan. 2024 kl.1547* #387624 Vist 802 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

I Stasjonsdatabasen står det under Geithus stasjon og Ekspedisjonsbygningen:


"Bygningen som har stått der i senere er høyst sannsynlig ikke fra 1875. Dertil viser bygningen for lite spor av eldre bygningers elementer. Dermed postuleres en bygning på stasjonen fra 1875 siden stasjonen ble Stasjon det året."


Det fikk meg til å reagere, for bygningen har svært lite preg av å være et nybygg. I NSBs bygningsregistrering finner vi at bygningen er bygget om etter tegninger fra NSBs arkitektkontor ved Bjarne F. Baastad. Disse er datert 1913, og endringen er datert 1914.

forstørrt250513-Geithus-Baastad-1913.jpg

Geithus opprinnelig og slik bygningen skal bygges om.
Gjeithus
11. sep. 1913
foto: NSB Arkitektkontor - Bjarne F Baastad


Det står også at den opprinnelige stasjonen etter "Høvik-typen" hadde gavlen mot sporet, men at den senere ble snudd. I bygningsregistreringen står det også at bygningen er laftet, men at den er forlenget mot sør og nord med bindingsverk. Forlengelsen mot sør ser ut til å ha skjedd først. Det står også byggeår 1866 i bygningsregistreringen, men det er feil - her har de nok bare satt inn åpningsåret. Driftsberetningene for Drammmen-Randsfjordbanen forteller at bygningen ble påbegynt oppført i 1874 og ferdig i 1875.


Wilse-bildet fra 1903 viser stasjonen etter at den ble snudd.

forstørrt250514-Geithus-Wilse-1903.jpg

Geithus etter at bygningen ble snudd og forlenget mot sør.
Gjeithus
 1903
foto: Wilse


Et bilde fra den siste tiden:


forstørrt250515-Geithus-1989-05-01_2560-fotoEWJohansson.jpg

Den opprinnelige delen av bygningen er den som omfatter vinduene på hver side av stasjonsskiltet. Denne laftede delen stod opprinnelig med gavlen mot sporet. Etter at den ble snudd ble den forlenget mot sør - der døren er. Ved ombyggingen i 1914 ble den forlenget mot nord.
Geithus
1. mai 1989
foto: Erik W. Johansson


Geithus i Stasjonsdatabasen Svein Sando 22. jan. 2024 kl.1603 #387641 (#387624) Vist 682 ganger Lik innlegget
 

Du har uten tvil rett, også uten å ha Bygningsregistreringen å støtte deg til. Jeg skal fjerne "postulatet". smiler

Tegningen i Bygningsregistreringen, betyr det at det opprinnelige utseende var som Krekling og Burud?

  Geithus i Stasjonsdatabasen Erik W J 22. jan. 2024 kl.1650 #387643 (#387641) Vist 709 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Høvik-typen ble benyttet på seks stasjoner:

Høvik
Heggedal
Krekling
Burud
Geithus
Nakkerud

Den blir beskrevet som kostbar og lite fleksibel med gavlen mot sporet. Det var kanskje derfor alle unntatt Krekling og Burud ble snudd. I følge "Neste stasjon" var det også derfor Hvalstad-typen ble utviklet.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.21 sek
I dag 45778 treff på forum10, og 74267711 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13051 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.