Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Jernbanehistorien    

Type 106/66 ·8 Thor Bjerke 5. juni 2024 kl.1653 #396290 Vist 590 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Hva slags deksler er det vi ser ved siden av strømavtakerne på den fremste vognen, 18537? Bilder av andre motorvogner type 106/66 har ikke silke deksler, så det antas å være prøve på ett eller annet.

Lenke: Ekspresstogsett på Oslo Ø

Type 106/66 Erik W J 5. juni 2024 kl.1705 #396293 (#396290) Vist 549 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Kan dette være luftinntak til motorventilering? Det var kanskje noe som ikke var nødvendig?

Type 106/66 Hans-Ole Sveia 5. juni 2024 kl.1821* #396296 (#396290) Vist 561 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror ganske sikkert at dette var montert som prøve på motorvogn nr. 18537. Den hadde ikke dette fra da den var ny. Den hadde ikke dette utstyret da vogna ble skadet ved kollisjon 28. november 1947. Utstyret synes montert en gang mellom utgangen av 1947 og 1949.

Dekslene ser vi på motorvognsettet som ble brukt i åpningstoget for elektrisk drift fram til Kristiansand i 1949. Dersom motorvogn 18537 var den eneste med dette utstyret, må det ha vært motorvogn 18537 som ble brukt i dette toget.

Om vogna hadde dette utstyret da den ble totalskadet i 1957, vet jeg dessverre ikke.

  Type 106/66 Per H 5. juni 2024 kl.1908 #396303 (#396296) Vist 568 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det var vogn 18537 som gikk i åpningstoget til Kristiansand i 1949, spol fram til 05:40 her:

Lenke: Filmavisen 9. juni 1949 (NRK)

    Type 106/66 Hans-Ole Sveia 5. juni 2024 kl.2004 #396307 (#396303) Vist 560 ganger Lik innlegget
 

Kan det stemme at vognene var nr. 18537, 18821 og 18622?

      Type 106/66 Per H 6. juni 2024 kl.0909* #396333 (#396307) Vist 489 ganger Lik innlegget
 

Ja. Nummerne på styre- og mellomvognen kan ses der toget ankommer Oslo V. i Filmavisen jeg lenket til ovenfor (06:36).

Type 106/66 Hans-Ole Sveia 5. juni 2024 kl.2315 #396321 (#396290) Vist 431 ganger Lik innlegget
 

Legg merke til at tilsvarende deksler også er montert i motsatt ende av denne motorvogna.

  Type 106/66 Hans-Ole Sveia 5. juni 2024 kl.2336* #396323 (#396321) Vist 509 ganger Lik innlegget
 

Hovedtegning 20087 har ventilasjonsuttak på de samme plassene. Tegningen har noe som likner på tilsvarende ventilasjonsuttak på type 65 b. Det virker som at type 65 b en tid etter leveringen fikk deksler over disse ventilasjonsuttakene.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.22 sek
I dag 7256 treff på forum10, og 74050765 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13016 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.