Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Jernbanehistorien    

Et lite minne fra 1960 og noen spørsmål rundt sikkerhet dengang. ·5 Terje Andersen 14. juni 2024 kl.1716* #396831 Vist 513 ganger Lik innlegget
 

Senvinteren 1960 var jeg med min far en kveld på jobb i et lokaltog til Stjørdal. På Hommelvik ble vi stående og vente på kryssing med godstoget fra Storlien, tog 5760, og det var mørkt ute. Vinteren 1960 var hard i Bottenhavet, og det var en del transitt fra Sverige og godstogene var ofte lange.

Godstoget ble trukket av lok av Type 63 og det var langt. Vårt tog var enkelsett Type 86. Jeg satt på venstresiden i kjøreretning hvor godstoget kjørte i nabospor og jeg var opptatt av å telle vogner. Etter at godstoget stoppet fikk vi kjøretillatelse (avgangsordre) av txp på stasjonen og far begynte å kjøre. Etter at han hadde kjørt en stund satte han til bremsene og ropte til meg at jeg måtte gå vekk fra vinduet.

Han hadde oppdaget at godstoget sto helt tilbake til sporvekselen og det var ikke middel for vårt tog fram til sporvekselen. Det gikk bra, men når vi stoppet var det bare ca 10 cm mellom togene, og jeg hadde forlatt den utsatte plassen. Etter hvert kom det ny bevegelse i godstoget. Utkjørstogveien ble klar og vi fortsatte mot Stjørdal. Detaljene i hva som skjedde i mellomtiden kjenner jeg ikke.

Denne hendelsen skjedde under en periode hvor jeg tror noen normale sikringstiltak ved Hommelvik stasjon var satt ut av drift. Det var omtalt i et S-sirkulære, men jeg husker ikke i dag hva som sto der. Nytt sikringsanlegg ved stasjonen ble tatt i bruk 30.4.1960 iflg. Banedata 2013.

Både min far, lokføreren, og konduktøren som hadde mottatt ordre fra txp mente i ettertid det var en feilaktig avgangsordre. For det første var togveien ikke klar, og for det andre sa han at det var "klart for vårt tog når det kryssende godstog hadde kommet inn". Betinget avgangsordre skal visstnok ikke ha vært vært tillatt, i alle fall ikke i dag. Var reglementet et annet i 1960?

Men å se i mørket hvor langt godstoget var kommet inn var ganske vanskelig, for ikke å i umulig å se for alle involverte når ordren ble gitt. Utkjørstogveien mot øst på Hommelvik stasjon ligger rett etter plattform i en venstresving og sikten til sporvekselen var skjult av godstoget.

Siden txp ga en form for avgangsordre må han jo ha fått lagt over den aktuelle sporvekselen i østre ende av stasjonen, men der kan det neppe ha vært et sporfelt som indikerte at sporvekselpartiet var fritt for tog. På dagens stasjoner med enkelt signalanlegg synes jeg å ha sett at txp må være fysisk til stede ved sporvekselen for å legge den over, eller ha hjelp av stasjonsbetjent. Hva sa reglementet i 1960?

Terje

Et lite minne fra 1960 og noen spørsmål rundt sikkerhet dengang. Roar 14. juni 2024 kl.1732* #396834 (#396831) Vist 521 ganger Lik innlegget
 

Sånt som dette er fortsatt mulig på strekningen uten lonjenlokk/fjernstyring og stasjoner uten sikringsanlegg. Ikke mer enn et par års tid siden en lignende hendelse på Bolna. Nordgående tog med tp. 93 klarte å stoppe i tide.
Normalt er dette txp-feil.

  Hendelsen på Bolna Terje Andersen 14. juni 2024 kl.1710 #396835 (#396834) Vist 504 ganger Lik innlegget
 

Lenke: Her er rapport om hendelsen på Bolna.

Et lite minne fra 1960 og noen spørsmål rundt sikkerhet dengang. H. Lindholm 14. juni 2024 kl.1753 #396837 (#396831) Vist 510 ganger Lik innlegget
 

Den siste utgaven av Tjenestereglementet ble trykket i 1944 og var gyldig frem til det ble erstattet av Trykk 401 i 1964.

I 1944-utgaven står det helt klart i § 107 pkt. 1:
Når stasjonsmesteren har forvisset seg om at alt er i orden for togets avgang, gir han togføreren muntlig avgangsordre: "Klart for tog N.N."
Det står ikke noe konkret om at stasjonsmesteren skal forvisse seg om at utkjørtogveien er klar, men at den må være klar er jo en selvfølge for at alt skal være klart for togets avgang.

I Trykk 401 fra 1964 § 120 ble dette presisert tydeligere i § 120 (Hva som må iakttas før tog sendes).
Paragrafen innledes med:
"Togekspeditøren må ikke la tog kjøre fra eller passere stasjonen før han har forvisset seg om:"
som følges av en del underpunkter, hvor punkt c) lyder:
"c) at utkjørtogveien er lagt ferdig og at sporvekslene ligger i riktig stilling og i tilfelle er sikret,

Denne formuleringen fra 1964 viser at det har vært nødvendig å presisere sånt.

Jeg vet ikke hva slags sikringsanlegg det var i Hommelvik i 1960, men hvis det ikke var sentralstilte sporveksler må det ha vært en sporskifter ute ved sporvekselen. Den eldste bestemmelsen om sporskifters ansvar i forbindelse med inn- og utkjøring av tog jeg har funnet er i Trykk 405.2 fra 1961, hvor det i Art. 16 pkt 4 står om betjening av sporveksler:
"4. at motliggende sporveksel ikke blir lagt om før tog eller skift har kjørt over sporveskselen og er kommet forbi middelmerket"

Jeg har ikke funnet noen bestemmelse som klart uttrykker et forbud mot å gi betinget avgangsmelding, men at det ikke kunne være tillatt er en følge av bestemmelsene som både beskriver nøyaktig hvordan avgangmeldingen skal gis, og at togekspeditøren skal forvisse seg om at alt er klart for togets avgang før avgangsmelding gis.
En interessant sak er at bestemmelsene så vidt jeg kan se ikke sier noe om hvordan kommunikasjon skal foregå mellom togekspeditøren og den sporskifteren som befinner seg ute ved sporvekselen for å slippe inn kryssende tog og deretter legge om sporvekslen for det utkjørende toget. Dette måtte tydeligvis avtales mellom togeksepditøren og sporskifteren avhengig av de lokale forhold. Sporskifteren skal imidlertid alltid ha nødvendige signalmidler for hånden, slik at et et utkjørende tog skal kunne stoppes hvis det allikevel ikke er klart.

For en del år siden overtok jeg en del gammelt undervisningsmateriell fra NSB Oslo distrikt fra 1970- og 1980-tallet. Der var det en overhead-transparent hvor det stod klart hvordan avgangsordren skulle formuleres, og en del eksempler på hvordan den ikke skulle gis. Ett av disse gale eksemplene var "Klart for tog N.N. når "de" er kommet".
Det var vel nettopp en slik avgangsordre som ble gitt denne dagen i 1960. At det i undervisningsmateriell var tatt med som et eksempel på hvordan det ikke skulle gjøres tyder på at det ikke var et engangstilfelle.

  Sikringsanlegg i Hommelvik før 1960 Terje Andersen 15. juni 2024 kl.1252* #396861 (#396837) Vist 482 ganger Lik innlegget
 

Jeg vet ikke med sikkerhet hva slags sikringsanlegg det var på Hommelvik stasjon før 1960.

Jeg satt ofte på tog med min far mellom Trondheim og Stjørdal på slutten av 1950-tallet og i følge Banedata 2013 hadde de andre stasjoner på strekningen sikringsanlegg med følgende datoer for idriftsettelse:
- Leangen: 10.09.1926
- Ranheim: 12.12.1938
- Vikhamar: 22.10.1943
- Malvik: 07.09.1926 (erstattet av stasjonen Vikhamar og Midtsandan 01.05.1942)
- Hommelvik: 01.04.1960 (hva hadde den før 1960?)
- Hell: 29.12.1955
- Stjørdal: 20.03.1959

Jeg kan ikke huske at Hommelvik var forskjellig fra de andre stasjoner på slutten av 1950-tallet og det var jo den største og viktigste stasjonen på strekningen, kanskje med unntak av Leangen. Jeg kan ikke huske noen sporskifter ved inn og utkjørsporvekslene, verken ved Hommelvik eller andre stasjoner på strekningen. Stasjonen hadde egen skiftemaskin til langt utpå 1960-tallet. Og med den lange blokkstrekninga Hommelvik - Hell var Hommelvik sannsynligvis stasjonen med flest kryssinger.

Den beskrevne hendelsen tror jeg skjedde omtrent samtidig med idriftsettelsen av sikringsanlegget 01.04.1960, og det var et S-sirkulære om drift av stasjonen i den perioden. Hommelvik fikk forøvrig ny stasjonsbygning like før. I stasjonsdatabasen står det at gammel stasjonsbygning ble revet i 1958 og ny stasjonsbygning bygget, eller tatt i bruk i 1958.

Vedlagt en Wikipedia-artikkel om Hommelvik stasjon. Der finnes bilder av både gammel og ny stasjonsbygning, og bildene viser vel at ny og gammel stasjonsbygning ikke kunne ha eksistert samtidig.

Jeg konsulterte også NSBs Arkitektkontor sin bygningsregistrering for Meråkerbanen. Se referanse i Wikipedia-artikkel. Der står også 1958 som byggeår for den nye bygningen, men jeg er litt i tvil om den ble helt ferdig i 1958.

Terje

Lenke: Wikipedia-artikkel om Hommelvik stasjon

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.21 sek
I dag 7016 treff på forum10, og 74050525 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13016 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.