Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Jernbanehistorien    

Tekniske tegninger av NSB Type 49c Dovregubben ·20 Gustav Schrader 10. juli 2024 kl.1846 #398363 Vist 897 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Jeg søker etter tekniske tegninger av NSB type 49c Dovregubben, som står på Hamar, til et prosjekt. Jeg har vært i kontakt med Norsk Jernbanemuseum, som har sendt meg følgende digitalt tilgjengelige tegninger fra Krupp:
Lokomotiv:
Gesamtanordnung Längsschnitt Lg 38720, 1.04 Gesamtanordnung Querschnitt Lg 39264, 1.05 Tender:
Gesamtanordnung Längsschnitt Lg 39265, 31.03 Gesamtanordnung Querschnitt Lg 39522, 31.04
Når det gjelder tegninger som ikke er digitalisert, har ikke NJM full oversikt og har begrenset mulighet til å lete. Derfor lurer jeg på om noen her vet hvor slike tegninger kan befinne seg?
Jeg har også funnet andre tegninger på nettet gjennom det østerrikske Nasjonalbiblioteket i bladet Die Lokomotive fra 1941, men her er det stort sett de samme tegningene med noen detaljerte tegninger av boggier. Jeg har også undersøkt Thunes tegningssamling hos Riksarkivet uten hell.
Hvis noen har informasjon om hvor jeg kan finne disse tegningene, ville det være til stor hjelp. Takk på forhånd!

Tekniske tegninger av NSB Type 49c Dovregubben Nils Olav Glein 11. juli 2024 kl.1006 #398400 (#398363) Vist 846 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

I fritidshuset mitt har jeg tegninger av "Dovregubben ",type 49 A et eller annet sted blant andre tegninger som jeg i sin tid fikk av Kåre Rydland på Thunes Mek. Verksted.

Du er velkommen til å ta kontakt med meg da jeg jo svært gjerne vil at tegningene fortsatt kan være til nytte utover å være samlerobjekter.

For noen år siden gjennomførte jeg et kurs i teknisk tegning og hadde vell store planer en gang om at jeg fikk kopiert/ tegnet av "glemte tegninger ", men tiden ble for knapp til et såpass stort prosjekt.

MVH. Nils Olav .

  Tekniske tegninger av NSB Type 49c Dovregubben Gustav Schrader 11. juli 2024 kl.1157 #398412 (#398400) Vist 885 ganger Lik innlegget
 

Hvis du har mulighet til å sende bilde av tegningene hadde det vært supert! Har sett noe av original tegningene til 49A da jeg så etter 49c tegninger på Riksarkivet.
Hadde vært supert hvis du kunne sendt bildene på mail til meg: gustav.schrader.2006@gmail.com

    Tekniske tegninger av NSB Type 49c Dovregubben Nils Olav Glein 11. juli 2024 kl.1235 #398416 (#398412) Vist 848 ganger Lik innlegget
 

Fotograferer dem så snart jeg kommer meg opp til fritidshuset, sannsynligvis ganske snart og da sender jeg dem til deg !

MVH. Nils Olav

Tekniske tegninger av NSB Type 49c Dovregubben Svein Sando 11. juli 2024 kl.1244 #398417 (#398363) Vist 829 ganger Lik innlegget
 

Jeg arbeidet med NJMs tegningsarkiv i 1983 og mener bestemt at museet har tilnærmet fullstendig tegningsett til en av type 49-ene, antagelig nettopp 49c. Den gangen var det ikke snakk om å digialisere tegninger, men de ble katalogisert. Muligens gjaldt det ikke enkelttegninger til type 49(c?), men de burde være katalogisert som tegningssett til typen. Det var snakk om flere kartonger, mener jeg å huske.

Det slo meg i hvert fall den gangen at tegninssettet for type 7 (Ulka) var mikroskopisk i mengde sammenlignet med settet for type 49.

Antagelig er de digitaliserte kopiene du har fått fra denne typen, de antatt viktigste (mest oversiktlige) tegningene fra denne serien.

Kanskje Thor Bjerke vet noe mer om dette?

  Tekniske tegninger av NSB Type 49c Dovregubben Gustav Schrader 11. juli 2024 kl.1259 #398419 (#398417) Vist 852 ganger Lik innlegget
 

Ja, dette er de mest oversiktlige tegningene jeg har. De ble også brukt i Dovregubben-boken, så jeg antar at det er grunnen til at noen av dem ble digitalisert.
Vet du hvor disse tegningene befinner seg fysisk? NJM har hatt problemer med å finne ut hvor de tegningene som ikke er digitalisert er, og det er den største utfordringen.

    Tekniske tegninger av NSB Type 49c Dovregubben Erik W J 11. juli 2024 kl.1310 #398420 (#398419) Vist 864 ganger Lik innlegget
 

Ved søk på 49c og tegning kommer det opp at NJM har Thunes tegninger.

Digitaliseringen som ble gjort til Dovregubbe-boken i 1991 ble gjort hos trykkeriet - for øvrig av den eneste reproteknikkeren som Kjell Aukrust lot digitalisere tegningene sine.

    Tekniske tegninger av NSB Type 49c Dovregubben Svein Sando 11. juli 2024 kl.1406 #398424 (#398419) Vist 877 ganger Lik innlegget
 

Vet du hvor disse tegningene befinner seg fysisk? NJM har hatt problemer med å finne ut hvor de tegningene som ikke er digitalisert er, og det er den største utfordringen.

La oss håpe Thor Bjeke kan kaste noe lys over dette. Den gang jeg drev med det arkivet, var ikke nybygget på museet bygget. Og hvor de befant seg fysisk (rom o.l.), utover på museet, husker jeg ikke i dag 42 år senere.

      Tekniske tegninger av NSB Type 49c Dovregubben Thor Bjerke 11. juli 2024 kl.1417 #398427 (#398424) Vist 889 ganger Lik innlegget
 

Jeg mener å huske at alle tegningene til 49a/b er digitalisert. Når det gjelder Thunes tegninger til 49c viser jeg til Eriks innlegg.

        Tekniske tegninger av NSB Type 49c Dovregubben Gustav Schrader 11. juli 2024 kl.1706* #398440 (#398427) Vist 835 ganger Lik innlegget
 

Så de tekniske tegningene til Type 49c ligger et sted på NJM sine lokaler men hele samling er altså ikke digitalisert?

      Tekniske tegninger av NSB Type 49c Dovregubben Carl Frederik Thorsager 11. juli 2024 kl.1445 #398431 (#398424) Vist 935 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

I sin tid fikk jeg gjort en avtale med Thune om å sikre disse tegningene. Per Henrik Nilsen hentet dem i Lier og kjørte dem hjem til min kjeller på Bestum. Der hadde jeg fra før samlet alle Skabo-tegningene som jeg tidligere hadde hentet i Nils Juels gt. der Skabo hadde sine siste kontorer. Jeg hadde Svein Sando på besøk en gang og viste ham innholdet, "hva gjør vi..."

Den gang var ikke museet interessert i tegningene fordi de hadde lært at tegninger var arkivvesenets ansvar. Men når ingen viser ansvar, så havnet de altså i min kjeller. Derfra gikk Thune-tegningene i sin tid til NJM, mens Skabo-tegningene gikk til Setesdalsbanen hvor vi satte en sivilarbeider til å gjennomgå materiale opp mot tegningsprotokollen. Til slutt fant NJM ut at "prokollen" nå tilsa at museet allikevel kunne ta dem imot, så da ble det med det...

Men at museet ikke lenger kan gi svar på enkleste tradisjonelle spørsmål, er intet nytt. Museet har ikke lenger noen Thor Bjerke :-) Mer er det ikke å si, p.t.

        Tekniske tegninger av NSB Type 49c Dovregubben Svein Sando 11. juli 2024 kl.1505 #398432 (#398431) Vist 937 ganger Lik innlegget
 

Derfra gikk Thune-tegningene i sin tid til NJM,

Når kan det ha vært? Var det f.eks. før eller etter 1982 da jeg så et fullt tegningssettet til type 49? Det jeg så var kopier, ikke originaler.

          Tekniske tegninger av NSB Type 49c Dovregubben Carl Frederik Thorsager 11. juli 2024 kl.1627 #398437 (#398432) Vist 914 ganger Lik innlegget
 

Det skal jeg forsøke å finne ut av. Uansett var det nok efter 1981, da jeg ble ansatt som daglig leder ved Setesdalsbanen.

    Tegninger av lokomotiver Knut Grønlund 14. juli 2024 kl.1244 #398571 (#398419) Vist 737 ganger Lik innlegget
 

Da jeg sjøl driver med tegning av lokomotiver er jeg ofte, akkurat som Gustav, på jakt etter tegning(er), men det mest avgjørende for meg er å ha en nøyaktig, detaljert tegning av loket sett eksteriørmessig ("seitenansicht") på tysk (sideview") på engelsk.Er det "sideriss" det heter på norsk tru?

Dette har ofte vært utfordrende å få tak i, enda jeg søker gjennom alt jeg finner på Digitalmuseum.no.

Når det er sagt så er jo internettet et skattkammer så det er utrulig hva man finner der!

 

Mvh. Knut😊

      Tegninger av lokomotiver Gustav Schrader 15. juli 2024 kl.2021* #398639 (#398571) Vist 684 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Ja, det er bare tverrsnitt tegninger jeg har som viser alt innmaten til loket, interessant å see på når det skal sammenlignes med for eks 49a og b, men til modellbygging blir det rommet fyllt med elektronikk. Fungerer til å begynne med men plassering av komponenter utvendig blir vanskelig.
Mulig å finne mye på nett, men NJM holder mye på sin egen database, spurte de om tegninger av Type 31b for et år siden, det skulle de ha 11 000kr for så det var ikke aktuelt.
(Merkelig at mine innlegg legges ut dobbelt)

        Tegning av type 31b Knut Grønlund 16. juli 2024 kl.1016* #398665 (#398639) Vist 712 ganger Lik innlegget
 

11 000kr for tegninger av 31b!!😲 Det er det villeste jeg har hørt! Jeg regnet med at det fint gikk an å få tilsendt (i hvertfall) 1 tegning som nedlastbar ,høyoppløst fil til sin e-post. Jeg fikk i hvertfall et tilbud om dette en gang, da av type 21b.

Har du f.eks vært i kontakt med Norsk Modelljernbane ,Gustav? De produserte jo modeller av type 31b i sin superline serie for noen år tilbake. Kanskje de med har av kopier av tegninger på maskinen?  De trengs sikkert mengder av tegninger for å lage en sånn modell.

 

Mvh. Knut :-)

          Tegning av type 31b Svein Sando 16. juli 2024 kl.1321 #398672 (#398665) Vist 675 ganger Lik innlegget
 

Det kan jo hende at tegningene ikke var digitaliserte. Kanskje det gjenspeiler kostnaden med å få tegningssettet digitalisert fa et eksternt byrå? Slike tegninger er gjerne i 1:10 eller 1:5 og altså ganske omfangsrike.

            Tegning av type 31b Gustav Schrader 16. juli 2024 kl.1406 #398673 (#398672) Vist 671 ganger Lik innlegget
 

Nei, det var tegninger som var: "digitalt tilgjengelig og sotert", prisen var for: "lagring og håndtering av bilder". Så jeg tolker det som at tegningene var digitale men prisen var for å sende det. Så syntes ikke det var aktuelt i det hele tatt. Her var det snakk om en del tegninger også der mye sikkert ikke var relevant så prøvde å høre om de kunne sende bilde av tegninger som viser hele loket så kun e jeg kjøpt de som var relevante, de sa de skulle gjøre det men kom aldri, selv etter en del telefoner og eposter.
Har hørt med blant annet NMJ og noen andre steder som kan ha tegninger, de henviste til NJM, regner med at det finnes digitale tegninger av alle lokomotivene NMJ har produsert.

              Tegning av type 31b Asgeir Stordahl 16. juli 2024 kl.1536 #398676 (#398673) Vist 743 ganger Lik innlegget
 

Hvis jeg ikke husker feil finnes det ganske mange tegninger på Type 31b hos JbM (NJM), og mange av dem er av detaljer som ikke er så aktuelle for MJ. Det er ca 25 år siden jeg fikk se gjennom det som var tilgjengelig, den gangen. Senere har tegningsarkivet hos JbM blitt vesentlig ryddet og komplettert. Det store arbeidet med digitalisering er neppe ferdigstilt, det var enormt med tegninger på ekstern lager.

Det samme gjelder forsåvidt Type 49, men jeg fant mest tegninger til type c (for ca 20 år siden).

Tidligere var det mulig å få kjøpt storformat kopi til selvkost hos JbM, men dette er nå helt umulig pga de fleste kopifirmaene er borte. Vi måtte også signere kontrakt om forbud om videresalg av tegningene.

NMJ har samlet tegninger og bilder aktivt i mange år fra ulike kilder og til betydelig kostnader. De vil selvfølgelig ikke, eller har heller ikke lov, til å dele dette med andre. Gode tegninger er helt essensielt for å reprodusere forbildene som skalamodeller. Det finnes ikke digitale tegninger av alle lokomotivene NMJ har produsert, spesielt i Superline serien - ergo har de måtte fått de tegnet.

JbM er rett sted å kontakte for tegninger av jernbane materiell, men jeg har inntrykk at det er kun de som ligger i Digitalt Museum som er lett tilgjengelige.

                Tekniske tegninger av NSB Type 49c Dovregubben Gustav Schrader 16. juli 2024 kl.1605 #398677 (#398676) Vist 741 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Godt å høre at det finnes mye tegninger av 49c, den nye bibliotekarene på NJM som jeg har vært i dialog med virker mye mer villig til å finne fram og levere enn tidligere personer jeg har hørt med. Jeg videresender denne informasjonen når biblioteket åpner igjen så finner de det nok fram. Scanningen/digitaliseringen blir tar nok litt lengere tid med tanke på at de fleste kopikontor har gått ut i Hamar, men det blir sikkert løst.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.14 sek
I dag 5463 treff på forum10, og 76309495 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13204 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.