I sitt møte den 29. april 1919 fattet Statsbanenes hovedstyre følgende vedtak i sak 8 (2549/19 T): Bemyndiges distriktschefen i Hamar til at erstatte vedkommende reisende værdien av deres eiendele, ødelagt ved branden i Co – sovevogn nr. 233 i tog 50 den 11te januar 1919, til et samlet beløp av kr. 15.000. 15 000 kroner i 1919 er ikke småpenger. Det tilsvarer faktisk over 400 000 kroner i dag, ifølge priskalkulatoren på Norges banks hjemmesider. Tog 50 var for øvrig nattoget fra Trondheim til Kristiania over Rørosbanen og med bytte i Hamar. Co 233 var en smalsporet sovevogn, levert til Rørosbanen i 1897. Med så store verdier tapt må det ha vært en alvorlig hendelse som ganske sikkert ble omtalt i samtidens aviser. Da gikk turen til Nasjonalbiblioteket og de skannede avisene. (I «Fra dato» skrev jeg «11.01.1919», så valgte jeg «Eldste først» og skrev «sovevogn» i søkefeltet fulgt av tastetrykk enter, og vipps så kommer den dramatiske historien for dagen). Brannen oppstod mens toget befant seg mellom Øksna og Elverum i den delen av vognen hvor kvinnene sov. Man antok at gnister fra varmeapparatet (schweitzerapparatet ?) var årsaken. Det oppstod panikk, og flere kvinner kastet seg ut av dører og vinduer i bare nattøyet og havnet ute i snøen. Øyenvitneberetninger forteller om både ildsøyler og flammehav. Mennene i den andre delen av vognen prøvde desperat å sprenge den låste døren inn til dameavdelingen. Togpersonalet fikk imidlertid dempet brannen litt med slukkeapparater, men brannen ble først slukket da vognen ble koblet fra toget og plassert under vannstenderen på Elverum stasjon. Vognen omtales i avisene som totalskadet. Ingen kom alvorlig til skade, men enkelte av kvinnen hadde fått svidd håret sitt. Med lette erotiske undertoner forteller avisene at kvinnene bare var i nattøyet sitt etter brannen. (Socialdemokraten skriver sågar at de var nakne). Men – snille medreisende hjalp dem med tøy. Til tross for denne dramatiske hendelsen ankom tog 50 Kristiania med bare et kvarters forsinkelse. Den store erstatningssummen skyldes nok også at en del smykker og kostbare gullklokker gikk tapt i tillegg til all annen medbrakt bagasje. |