Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Jernbanehistorien    

Hvilken elloktype gitt vi glipp av i 1919? ·28 DCHalvorsen 31. aug. 2024 kl.2002 #401850 Vist 740 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

I 1919 var elektrifiseringen av Drammenbanen både vedtatt og delvis finansiert. Uansett kunne NSB bestille både kontaktledningsanlegg og annet elektriske utstyr til banen.

Den 26. juni 1919 vedtok så NSBs Hovedstyre å godta tilbudet fra Per Kure, Norsk Motor og Dynamofabrik, Norsk Elektriske & Brown Boveri og Norsk Maskinindustri AS om levering av 14 fireakslede boggilokomotiver, de senere El 1. (sak 48/3557/19M).

Men - i saksforberedelsene til lokomotivanskaffelser var det også en plan om en loktype til. Den skulle ha akselrekkefølgen 1 C 1. NSB fikk inn hele fem tilbud på denne loktypen, men vedtok i møte 17. juli 1919 å forkaste samtlige tilbud på inntil 10 slike lok (sak 60/3981/19M).

Årsaken her synes todelt. Dels ble elektrifiseringsprosjektet gjenstand for innsparinger, og dels var det stilt spørsmål rundt om banen virkelig trengte disse lokene med denne akselrekkefølgen.

Flere medier illustrerte saken med bilder av en sveitsisk loktype, men billedkvaliteten i den tidens aviser og fagtidsskrifter er såpass dårlig at det er helt umulig å forstå hvilken sveitsisk loktype det kunne være.

Hvilken elloktype gikk vi glipp av i 1919? Christian Evje 31. aug. 2024 kl.2016* #401851 (#401850) Vist 722 ganger Lik innlegget
 

Det finnes en mappe på dette lokforslaget i Thune-Eurekas arkiv i Riksarkivet.

Lenke: RA-PA-1817

  Hvilken elloktype gitt vi glipp av i 1919? DCHalvorsen 31. aug. 2024 kl.2044 #401853 (#401851) Vist 707 ganger Lik innlegget
 

Jo, men det fordrer et lesesalsbesøk. Dessuten - A/S Thune's Mekaniske Værksted var på den tiden innordnet samarbeidsprosjektet Norsk Maskinindustri A/S og ville i beste fall kun figurere som underleverandør til ett av de fem tilbudene som NSB fikk inn. Jeg antar at Per Kure og NEBB satt med nøkkelen til ellok på den tiden.

    Hvilken elloktype gikk vi glipp av i 1919? Christian Evje 2. sep. 2024 kl.2052 #401970 (#401853) Vist 561 ganger Lik innlegget
 

Kan du forresten også gjengi hvilke fem aktører det var som avleverte tilbud på de mulige 1-C-1-lokene, hvis du har navnene for hånden?

      Hvem leverte anbud? DCHalvorsen 3. sep. 2024 kl.0717 #401990 (#401970) Vist 531 ganger Lik innlegget
 

Akkurat det sier protokollen ingenting om. Den er generelt nokså kortfattet, men de er nøye med å skrive firmanavn fullt ut og korrekt når de faktisk bestiller noe.

Hvilken elloktype gitt vi glipp av i 1919? Hans-Ole Sveia 31. aug. 2024 kl.2048* #401854 (#401850) Vist 711 ganger Lik innlegget
 

Hvilken type trafikk var disse lokene tiltenkt?
Kan det ha vært godstrafikk?

Skulle de brukes som enkeltlok?
Eller var de tiltenkt brukt slik som svensk type Pb ble brukt den første tiden?

  Hvilken elloktype gitt vi glipp av i 1919? DCHalvorsen 31. aug. 2024 kl.2147 #401859 (#401854) Vist 705 ganger Lik innlegget
 

Kort fortalt, så var 1-C-1 lokene tiltenkt fjerntogene, mens Bo Bo-lokene (El 1) var ment for lokaltog, godstog og skifting. (Stortingsforhandlinger 1919, tillæg til Indst. S XIV)

Selve materiellbehovet til den elektrifiserte Drammenbanen ble ordentlig utredet i 1916, men jeg har ennå ikke fått lest den.

    Hvilken elloktype gitt vi glipp av i 1919? Hans-Ole Sveia 31. aug. 2024 kl.2157 #401860 (#401859) Vist 702 ganger Lik innlegget
 

Takk for svaret!

    Hvilken elloktype gitt vi glipp av i 1919? Erik W J 3. sep. 2024 kl.1712* #401972 (#401859) Vist 595 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

El 1 har akselrekkefølge B'B' med koblede aksler. Skulle fjerntogslokene ha akselrekkefølge 1'C1' eller skulle de ha 1'Co1'? Jeg er tilbøyelig til å tro at de skulle ha enkeltakseldrift.

      Hvilken elloktype gitt vi glipp av i 1919? DCHalvorsen 3. sep. 2024 kl.0714 #401989 (#401972) Vist 574 ganger Lik innlegget
 

Her har nok jeg vært litt fri i fortolkningen min av kildene, og det bør man absolutt ikke være. Jeg får ta det ordrett fra protokollen.

Det som mest sannsynlig senere ble El 1 omtales slik: "paa leverance av 14 stkr. 4-akslede elektriske bogielokomotiver."

Loktypen de ikke ville ha omtales slik: "Besluttede at forkaste samtlige 5 indkomne anbud paa leverance av indtil 10 stkr. 5-axlede, sekskoblede, elektriske lokomotiver til Kristiania-Drammenbanen."

Referenten vakler litt i rettskrivingen av "aksel".

        Hvilken elloktype gitt vi glipp av i 1919? Per H 3. sep. 2024 kl.0924 #401994 (#401989) Vist 575 ganger Lik innlegget
 

SBB Ae 3/5 eller de samtidige Ae 3/6I og Ae 3/6II kan jo stemme på mange måter, rent bortsett fra at de var konstruert for 20 tonns akseltrykk.

Lenke: Tysk Wikipedia: SBB Ae 3/5

        Hvilken elloktype gitt vi glipp av i 1919? Erik W J 3. sep. 2024 kl.1144 #402003 (#401989) Vist 545 ganger Lik innlegget
 

Nå står det at lokene skulle være 6-koblede, så da ville nok dette blitt noe á la SJs D-lok (som kom i 1925). Så var nok mye også avhengig av hvilke leverandører som ville blitt valgt. På denne tiden var det dårlig med hyllevare, så det er nok ikke så lett å peke på noe direkte forbilde.

          sekskoblede Svein Sando 11. sep. 2024 kl.2146 #402652 (#402003) Vist 433 ganger Lik innlegget
 

Hvis man med 'koblede' mener koblede, så bør det være stanglok, altså à la SJ litra D, som Erik nevner. Enkelakseldrift er jo nettopp ikke koblet.

            Sekskoblede Torstein Sunde 12. sep. 2024 kl.2202* #402666 (#402652) Vist 458 ganger Lik innlegget
 

Kanskje NSB ikke mente "koblede" så bokstavelig, men at de ordla seg slik det var vanlig for damplok med drift på 3 aksler. Var det noen grunn til at NSB skulle utelukke enkeltakseldrift?

              Hvorfor ikke forstå det bokstavelig? Svein Sando 11. sep. 2024 kl.2349 #402667 (#402666) Vist 447 ganger Lik innlegget
 

Javel? Hvorfor skulle vi ikke forstå de slik de skriver? Svenskene hadde jo allerede før det malmtogslok litra O med akselrekkefølge 1'C+C1', altså stanglok.

              Sekskoblede Erik W J 12. sep. 2024 kl.0027 #402668 (#402666) Vist 445 ganger Lik innlegget
 

Det ville vært høyst uvanlig om NSB hadde vært åpne på om de skulle ha enkeltakseldrift eller koblede aksler på den tiden. Spesifikasjonene var normalt svært detaljerte.

              Sekskoblede Ragnar Andenæs 12. sep. 2024 kl.1024 #402671 (#402666) Vist 453 ganger Lik innlegget
 

En sekskobling har bare tre drivaksler. Og seks kobletapper , to veivtapper osv. En stortysker er en tikobling mens Ulka er en liten firkobling.

                Disse lokene forblir et mysterium DCHalvorsen 12. sep. 2024 kl.2015 #402696 (#402671) Vist 459 ganger Lik innlegget
 

Disse 1-C-1 lokomotivene, slik de omtales i samtiden, er egentlig et mysterium. I budsjettinnstillingen til Stortinget i 1916, hvor nytt materiell til Drammenbanen omtales, er departementet veldig tydelig på to forhold:

- Kun en loktype
- Ingen motorvogner

Det poengteres ganske sterkt. Men så kommer disse 1-C-1-lokene som hurtigtogslokomotiver, uten at behov for eget materiell til hurtigtog på Drammenbanen omtales.

Det er mulig at man hadde tanker om å elektrifisere videre til Kongsberg i samme slengen. For på denne tiden er det store utredninger om det framtidige lokomotivbehovet på Sørlandsbanen. Denne ble vedtatt fram til Kragerø i 1908 og er under bygging fra Kongsberg og østover under 1. verdenskrig.

Da gir nemlig hurtigtogslokomotiver fornuft. Men – så er det slik på den tiden at ellok er forholdsvis veldig mye dyrere enn damplok i innkjøp, rett og slett fordi denne loktypen enn så lenge bare har blitt produsert i små serier. Det i kombinasjon med plutselig usikre økonomiske tider rett etter 1. verdenskrig, gjorde kanskje at man satte videre elektrifisering på vent. Drammen-Kongsberg ble vedtatt elektrifisert i 1927 og eldriften åpnet to år senere.

Og ellers later det jo til at de eksisterende El 1 dekket mye av behovet i retning Sørlandet helt fram til El 8 kom etter krigen.

Samtidens fagpresse har mye om elektrisk jernbanedrift, og flere medier omtaler et 1-C-1-lok som Oerlikon skal bygge til Gotthardbanen, nettopp for å trekke hurtigtog der, se lenke.

Lenke: Elektroteknisk tidsskrift september 1918

                  El 0... Andreas Westheimer 12. sep. 2024 kl.2102 #402698 (#402696) Vist 459 ganger Lik innlegget
 

Uansett er historien om "El 0" slett ikke uinteressant, selv om de ikke ble anskaffet. Eller kanskje nettopp derfor.

                  Disse lokene forblir et mysterium Hans-Ole Sveia 12. sep. 2024 kl.2206 #402702 (#402696) Vist 451 ganger Lik innlegget
 

Når du skriver om de eksisterende El 1-lokene sikter du vel til de to-tre bestillingene av slike lok: Første bestilling lok El 1.2001-1.2014, andre bestilling El 1.2015-1.2022 og eventuelt tredje bestilling lok El 1.2049-1.2050. I tillegg kom jo El 2-lokene El 2.2023-2.2024, som trolig ble bestilt omtrent samtidig som andre bestilling av El 1-lok.

                    Disse lokene forblir et mysterium DCHalvorsen 13. sep. 2024 kl.0745 #402716 (#402702) Vist 422 ganger Lik innlegget
 

Definitivt i den forstand at man holdt seg til ideen fra 1916 om en loktype og ikke på et tidlig tidspunkt å ha to loktyper for hver sin type trafikk. Med sine to eksemplarer spiller egentlig ikke El 2 noen viktig rolle i denne sammenheng.

Utover på 30-tallet vokser jo ideen om et eget hurtigstoglok for sørlandstrafikken fram, både hos NSB og i offentligheten. Da er elektrifiseringen i god gjenge, og man ser for seg at togene framføres elektrisk og med sth 100 km/h.

Nå forstyrret jo krigen dette, som alt annet, men resultatet ble som kjent El 8.

                      Disse lokene forblir et mysterium Erik W J 13. sep. 2024 kl.0822 #402718 (#402716) Vist 416 ganger Lik innlegget
 

Da en gikk ut med forespørsel på lok til Drammenbanen var fortsatt ellok for nordisk klima prematurt. Til elektrifiseringen av Malmbanan i 1915 hadde en anskaffet ymse loktyper for å finne ut av hva som var egnet. Min mistanke er at en kanskje ville se hva en ble tilbudt før en bestemte seg.

                  Disse lokene forblir et mysterium Per H 13. sep. 2024 kl.0952 #402722 (#402696) Vist 401 ganger Lik innlegget
 

1'C1'-lokomotivet som beskrives i Elektroteknisk tidsskrift er det som ble SBB Fb 3/5 11201. I Wikipedia-artikkelen står at det ikke oppfylte kravspesifikasjonen på noen måte, men likevel ble overtatt av SBB.

Med et akseltrykk på nesten 20 tonn var vel ikke dette lokomotivet egnet for norske forhold?

Lenke: SBB Fb 3/5 11201 (tysk Wikipedia)

                    Disse lokene forblir et mysterium Erik W J 13. sep. 2024 kl.1016 #402726 (#402722) Vist 439 ganger Lik innlegget
 

Uansett måtte utenlandske konstruksjoner slankes for norske forhold.

Dessuten var det svært få land som anskaffet andre lands loktyper før krigen. Det var skreddersøm som gjaldt, og det fremmet landets industri. Det sistnevnte var også viktig av beredskapshensyn.

                      Disse lokene forblir et mysterium Erik W J 13. sep. 2024 kl.1620 #402760 (#402726) Vist 434 ganger Lik innlegget
 

Tidligere hadde en i liten grad lok som egnet seg for alle togslag.

Forbildet for El 1 - de preussiske EG-lokene - hadde 50 km/h som største tillatte hastighet frem til en ombygging på 30-tallet. Om en så for seg at El 1 også måtte begrenses til 50 km/h ville en nok ha behov for et persontogslok for større hastighet. Nå fikk El 1 en toppfart på 70, og det var nok tilstrekkelig for persontogene på Drammenbanen.

El 2 ble anskaffet for godstrafikken på Drammenbanen og hadde opprinnelig største hastighet 50 km/h. Om en anskaffet El 1 med toppfart 70 km/h, så kan en kanskje hatt tvil om de ville bli kraftige nok for godstrafikken. Nå må El 1 likevel ha vist seg god nok for godstogene, slik at El 2 ble vekslet om til toppfart 75 km/h og gjort dem egnet for hurtigtog og andre gjennomgående persontog.

                        Disse lokene forblir et mysterium DCHalvorsen 13. sep. 2024 kl.1732* #402763 (#402760) Vist 445 ganger Lik innlegget
 

NSB måtte nok være fleksible i sine løsninger fra 1920-tallet og utover. Da var det ikke romslige budsjetter.

Jeg leste så vidt stortingsdebatten i 1927 om elektrifiseringen av Drammen-Kongsberg. Alle var enige om at Hakavik kraftstasjon problemløst kunne levere strøm til en fullt elektrifisert jernbane fra Oslo V via Kongsberg til Brevik.

Men så brøt det ut full strid om en annen sak: Hvem skulle betale for nedgraving av telefon- og telegrafkursen parallelt med sporet? Telegrafverket sa NSB, og NSB sa Telegrafverket. Det trenerte vedtaket, selv om det var statens penger, uansett hvem som betalte.

NSB hadde fått noen små bevilgninger, slik at de kunne støpe fundamenter til konktaktledningsmastene, men ingen penger til å kjøpe selve mastene. Og da stoppet alt opp for en stund.

NSB hadde imidlertid gjennom driftssubsidier råd til å importere dyrt kull fra Storbritannia for å kjøre damp hele veien fra Drammen over Meheia og videre.

Sparekompromiss førte til at man kun vedtok Drammen-Kongsberg elektrifisert, åpnet i 1929. Først i 1934 komm vedtaket om elektrifisering av Kongsberg-Hjuksebø og Notodden-Borgestad, åpnet to år senere.

Men allerede tidlig på 1920-tallet var egentlig alle enige om at det mest lønnsomme ville være å elektrifisere hele strekningen så raskt som mulig. Kraftverket stod der og strøm var det nok av.

                          Disse lokene forblir et mysterium Erik W J 13. sep. 2024 kl.1758 #402767 (#402763) Vist 428 ganger Lik innlegget
 

Da ellokene til Drammenbanen ble bestilt stod det imidlertid ikke så dårlig til, men de øynet nok dårligere tider. Det var jo i de første årene etter første verdenskrig at NSB plasserte sine til da største ordre på nye lok.

                Sekskoblede Torstein Sunde 12. sep. 2024 kl.2205 #402701 (#402671) Vist 402 ganger Lik innlegget
 

"En sekskobling har bare tre drivaksler."

Det var jeg egentlig klar over. Beklager feilen. Forrige innlegg korrigert.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.21 sek
I dag 5576 treff på forum10, og 76309608 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13204 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.