Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Jernbanehistorien    

Ranheim stasjon gjennom 48 år ·7 Svein Sando 24. sep. 2024 kl.1320* #403320 Vist 215 ganger Likt av 14 Lik innlegget
 

Det har skjedd store foraninger med Ranheim stasjon siden jeg første gang tok bilder på stasjonen på en ferietur i 1976, fram til de siste 30 årene omtrent da Ranheim inngår i min sykkelrute til og fra jobb. Særlig det første bildet her setter en lenger tilbake til 1976 også, nemlig til slik det antagelig så ut på stasjonen og med det materiellet som hadde vært vanlig siden rett etter krigen. Og fram til idag da banen er under eletrifisering, med nye høye plattformer etter kravene til universell utforming og med hybridmateriell som er klar for når strømmen kommer i jøreledningen, og med en reisende kapasitet som ble fordiblet da type 76 ble satt i drift for noen få år siden. Bildetkestene forklarer ellers de ulike endrdingsstegene i stasjonens historie.

Litt om stasjonen: Raneheim ligger på det som fram til 2008 het Meråkerbanen, 7,42 km fra Trondheim, og er den andre ordentlige stasjonen etter Trondheim (Leangen er den første). Stasjonen ble tatt i bruk som full stasjon ved banens åpning 17. oktober 1881 og har hat status som full stasjon hele tiden. Den fikk sikringsanlegg 12.12.1938 og ble fjernstyrt 11.1.1976, altså rett før mitt eldste bilde herfra. Den beholdt imidlertid betjening fra til 1982, og i 1985 sluttet lokaltogene å stoppe på stasjonen. Stasjonen har imidlertid sidespor til Ranheim fabrikker, som ble betjent med heltog til ca. 2010.

Midleritidig: Trøbbel med serveren underveis, så innlegget ble ikke ferdig. Avsluttes senere.

t255702-08019-760617.jpg

Lagerskuret langs sporet må være gammelt, og stod nok for fall da bildet ble tatt. Motorvogna er på vei inn på stasjonen, og kanskje stopper den ved mellomplattformen. Vi skimter en bl i bakgrunnen, for det var planovergang på stasjonens vestende mellom utkjørsignalene og ytre sporveksel.
: Type 6 / 86
Ranheim
17. juni 1976
foto: Svein Sando

t255703-08018-760617.jpg

Stasjonen var nettopp blitt fjernstyrt, men var fortsatt betjent. Stillverket står i karnappet på bygningens langside. Det ble senere flyttet inn i et eget reléhus beliggende rett bortenfor der plattformen slutter. Det er kun én bro over sporene, den for bilveien. Den står der fortsatt.
Ranheim
17. juni 1976
foto: Svein Sando

t255704-87164-870923.jpg

11 år senere er mye ved gamle. Det er ingen betjeneling ved stasjonen lenger, og leiligheten i 2. etasje er nok utleid, antagelig emd barn siden huska/dissa/runsa har kommet opp. Ingen tog stopper lenger, men plattformen er fortsatt på plass i tilgjengelig for folk. Mellomplattformen er imildertid fjernet, bare to år etter at lokaltogene stoppet her.
Ranheim
23. sep. 1987
foto: Svein Sando

t255705-87166-870923.jpg

Her har jeg snudd eg i forhold til forrige bildet. Det nevnte lagerskuret er revet, og opp er det kommet et lagerbygg for et møbelfirma, BoHus tror jeg det var. I spor tre står det vogner lastetmed papir og papp, som skal il papirfabrikken for å omdannes til nye papirprodukter. I spor to kommer noe som må være et ekstratog ed en litt rar vognsammensetning, og bakerst dyttet enda en Di 3.

Selv var jeg nytilflyttet til Trondheim og dro litt rundt for å orientere meg om fotomulighetene i området. Den gang bodde jeg rett ved Lerkendal, så Ranheim var i en annen retning, så det skulle mange år før jeg neste gang var innom selve stasjonen.
NSB: Di 3a nr. 618
Ranheim
23. sep. 1987
foto: Svein Sando

t255706-99085.jpg

I 1998 begynte jeg å sykle til jobb (fra Vikhammer) og da ble det masse muligheter for togblder, i hvert fall hvis jeg valgte å putte det litt tunge speilreflekskameraet i sykkelveska.

Bildet viser en typisk situasjon på Ranheim når heltoget til Ranheim fabrikker var der. Det gikk to forskjellige spor inn til fabrikken, delt akkurat der loket står. Om toget nettopp har kommet ned fra fabrikken eller skal bake opp er uklart. En Di 8 er i hvert fall forspant en lang slerke med hettevogner. Samtidig skjer en kryssing mellom to 92-sett som gikk i lokaltogene, men fortsatt uten stopp på Ranheim stasjonen. Folk protesterte mot dette, og etter mange år ble de faktisk hørt.
Ranheim
ca 1. mai 1999
foto: Svein Sando

t255707-99156.jpg

Ranheim
 1999
foto: Svein Sando

t255708-11987-080812.jpg

Ranheim
 2008
foto: Svein Sando

t255709-12673-080922.jpg

Ranheim
 2008
foto: Svein Sando

t255710-26664-110601.jpg

Ranheim
1. juni 2011
foto: Svein Sando

t255711-27642-2011-08-18.jpg

Ranheim
18. aug. 2011
foto: Svein Sando

t255713-29898-120613.jpg

Ranheim
13. juni 2012
foto: Svein Sando

t255714-52141-210506.jpg

Ranheim
6. mai 2021
foto: Svein Sando

t255715-T-22131-240824.jpg

type 76
Ranheim
24. aug. 2024
foto: Svein Sando
Ranheim stasjon gjennom 48 år CF Salicath 24. sep. 2024 kl.1347 #403322 (#403320) Vist 176 ganger Lik innlegget
 

Takk for et utrolig spennende innlegg. Fasinerende å se endringene i både stasjonsbygningen, sporplan, materiellet og bygningene rundt.

Ranheim stasjon gjennom 48 år Trygve Kåsa 24. sep. 2024 kl.1538 #403328 (#403320) Vist 153 ganger Lik innlegget
 

Takk, interessant serie!
Mellom 1999 og 2008 skjedde det visst også noe med stasjonsbygningen, karnappet er borte og fargen har endret seg.

Hvilken bevissthet er det forresten rundt dette at en stasjon endrer farge, om noen..?

Ranheim stasjon gjennom 48 år Kjell Hegna 24. sep. 2024 kl.1559 #403331 (#403320) Vist 144 ganger Lik innlegget
 

Takk for en flott serie :). Har lagt ved to bilder som viser fargen på stasjonbygningen på slutten av 1980-tallet, ett i solskinn og ett i regnvær (begge er repriser). mvh KHE

forstørrt251054-b3622RaH89T421x.jpg

Morgentoget til Storlien med ei B4-vogn
NSB: Di 3a nr. 622
Tog nr. 421
Ranheim
 1989
foto: Kjell Hegna

forstørrt214253-3642Pt424RanhOkt1989.jpg

NSB: Di 3b nr. 642
Tog nr. 424
Ranheim
 okt. 1989
foto: Kjell Hegna

Ranheim stasjon gjennom 48 år Hans-Ole Sveia 24. sep. 2024 kl.1700* #403334 (#403320) Vist 120 ganger Lik innlegget
 

Takk skal du ha!

En endring vi kan se på bildene fra 2021 og 2024 er den nye plattformen til spor 2. Det de færreste vel har dokumentert er adkomsten til den og bussknutepunktet et lite stykke fra denne atkomsten - med bytte mellom Metrobuss og mer lokale busslinjer.

Så har vi jo den midlertidige linjeomleggingen som en tid var like ved, dette vel som følge av bruarbeider. Denne synes vel på bildet fra 2011 i form av kroken som godstoget kjører over og i form av krana en ser.

B7-vogner i blandet togstamme i 1987 Torstein Sunde 24. sep. 2024 kl.1655 #403335 (#403320) Vist 124 ganger Lik innlegget
 

En liten digresjon i forhold til temaet "Ranheim stasjon":
På det fjerde bildet er det en noe spesiell togkombinasjon til 1987 å være, med to B7-vogner spredd rundt i et togstamme med eldre og dengang "inkompatible" vogner. (Dette var vel før enkelte B7-vogner fikk vulst i den ene enden.) Kanskje var det derfor du tok akkurat dette bildet? Noen formening om hva B7-vognene gjorde der?

  B7-vogner i blandet togstamme i 1987 Roar 24. sep. 2024 kl.1700 #403336 (#403335) Vist 123 ganger Lik innlegget
 

Dette må vel være et prøvekjøringstog? F.eks. av Di3 etter verkstedopphold? Så har de bare koblet sammen det de hadde av ledige vogner.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.17 sek
I dag 15643 treff på forum10, og 76373653 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13207 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.