| Det har skjedd store foraninger med Ranheim stasjon siden jeg første gang tok bilder på stasjonen på en ferietur i 1976, fram til de siste 30 årene omtrent da Ranheim inngår i min sykkelrute til og fra jobb. Særlig det første bildet her setter en lenger tilbake til 1976 også, nemlig til slik det antagelig så ut på stasjonen og med det materiellet som hadde vært vanlig siden rett etter krigen. Og fram til idag da banen er under eletrifisering, med nye høye plattformer etter kravene til universell utforming og med hybridmateriell som er klar for når strømmen kommer i jøreledningen, og med en reisende kapasitet som ble fordiblet da type 76 ble satt i drift for noen få år siden. Bildetkestene forklarer ellers de ulike endrdingsstegene i stasjonens historie.
Litt om stasjonen: Raneheim ligger på det som fram til 2008 het Meråkerbanen, 7,42 km fra Trondheim, og er den andre ordentlige stasjonen etter Trondheim (Leangen er den første). Stasjonen ble tatt i bruk som full stasjon ved banens åpning 17. oktober 1881 og har hat status som full stasjon hele tiden. Den fikk sikringsanlegg 12.12.1938 og ble fjernstyrt 11.1.1976, altså rett før mitt eldste bilde herfra. Den beholdt imidlertid betjening fra til 1982, og i 1985 sluttet lokaltogene å stoppe på stasjonen. Stasjonen har imidlertid sidespor til Ranheim fabrikker, som ble betjent med heltog til ca. 2010.
Midleritidig: Trøbbel med serveren underveis, så innlegget ble ikke ferdig. Avsluttes senere. Lagerskuret langs sporet må være gammelt, og stod nok for fall da bildet ble tatt. Motorvogna er på vei inn på stasjonen, og kanskje stopper den ved mellomplattformen. Vi skimter en bl i bakgrunnen, for det var planovergang på stasjonens vestende mellom utkjørsignalene og ytre sporveksel. : Type 6 / 86Ranheim17. juni 1976foto: Svein Sando Stasjonen var nettopp blitt fjernstyrt, men var fortsatt betjent. Stillverket står i karnappet på bygningens langside. Det ble senere flyttet inn i et eget reléhus beliggende rett bortenfor der plattformen slutter. Det er kun én bro over sporene, den for bilveien. Den står der fortsatt. Ranheim17. juni 1976foto: Svein Sando 11 år senere er mye ved gamle. Det er ingen betjeneling ved stasjonen lenger, og leiligheten i 2. etasje er nok utleid, antagelig emd barn siden huska/dissa/runsa har kommet opp. Ingen tog stopper lenger, men plattformen er fortsatt på plass i tilgjengelig for folk. Mellomplattformen er imildertid fjernet, bare to år etter at lokaltogene stoppet her. Ranheim23. sep. 1987foto: Svein Sando Her har jeg snudd eg i forhold til forrige bildet. Det nevnte lagerskuret er revet, og opp er det kommet et lagerbygg for et møbelfirma, BoHus tror jeg det var. I spor tre står det vogner lastetmed papir og papp, som skal il papirfabrikken for å omdannes til nye papirprodukter. I spor to kommer noe som må være et ekstratog ed en litt rar vognsammensetning, og bakerst dyttet enda en Di 3. Selv var jeg nytilflyttet til Trondheim og dro litt rundt for å orientere meg om fotomulighetene i området. Den gang bodde jeg rett ved Lerkendal, så Ranheim var i en annen retning, så det skulle mange år før jeg neste gang var innom selve stasjonen. NSB: Di 3a nr. 618 Ranheim 23. sep. 1987 foto: Svein Sando I 1998 begynte jeg å sykle til jobb (fra Vikhammer) og da ble det masse muligheter for togblder, i hvert fall hvis jeg valgte å putte det litt tunge speilreflekskameraet i sykkelveska. Bildet viser en typisk situasjon på Ranheim når heltoget til Ranheim fabrikker var der. Det gikk to forskjellige spor inn til fabrikken, delt akkurat der loket står. Om toget nettopp har kommet ned fra fabrikken eller skal bake opp er uklart. En Di 8 er i hvert fall forspant en lang slerke med hettevogner. Samtidig skjer en kryssing mellom to 92-sett som gikk i lokaltogene, men fortsatt uten stopp på Ranheim stasjonen. Folk protesterte mot dette, og etter mange år ble de faktisk hørt. Ranheim ca 1. mai 1999 foto: Svein Sando Ranheim1. juni 2011foto: Svein Sando Ranheim18. aug. 2011foto: Svein Sando Ranheim13. juni 2012foto: Svein Sando Ranheim6. mai 2021foto: Svein Sando |