Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Jernbanehistorien    

Skreiabanen og holdeplasser ·5 Kjell A Ramstad 25. sep. 2024 kl.1315 #403379 Vist 84 ganger Lik innlegget
 

Litt usikker på om dette innlegget er plassert i «riktig» rom...

Jeg har fattet litt interesse for Skreiabanen og dens historie. Vi (kona og undertegnede) har gjennomført to sykkelturer på ‘Banen’. Den første i fjor, og en ny tur nå i august (som en erstatning for en tur på Rallarvegen som ikke ble noe av). Etterhvert har det dukket opp spørsmål rundt holdeplassene mellom Bøverbru og Skreia.

Som jeg har skjønt så eksisterte følgende holdeplasser på Skreiabanen: • Vennevold • Schjøll • Smeby • Narum • Flaten

Jeg har dog litt problemer med å finne ut av de 3 holdeplassene Vennevold, Schjøll og Flaten og hvor disse eksakt lå. Noen som kan belyse dette litt? Lå alle disse mellom Bøverbru og Skreia?

I tillegg fant jeg et bilde av Narum holdeplass på Digitalt museum (tatt av Carl Frederik Thorsager). Se lenke.

Regner med at denne holdeplassen lå like ved der jernbanen krysset Kolbuvegen (vel 4 km fra Bøverbru) på nord-vest siden av sporene? Dvs. at toget på bildet kjører retning Kolbu....

Lenke: Narum holdeplass

Skreiabanen og holdeplasser Thor Bjerke 25. sep. 2024 kl.1357* #403381 (#403379) Vist 69 ganger Lik innlegget
 

Her er siden om Skreiabanen i NJKs bok "Banedata 2013". Der ser du nøyaktig kilometerplassering på holdeplassene. Kanskje vil du også finne dem om du ser på historie flyfoto på kart.finn.no.

forstørrt255762-SkreiabanenBanedata2013026.jpg

Skreiabanen i Banedata 2013
Skreiabanen og holdeplasser Odd Eeg 25. sep. 2024 kl.1358 #403382 (#403379) Vist 61 ganger Lik innlegget
 

En titt i forumets utmerkede Stedsdatabase og Stasjonsdatabase vil gi endel svar.

Mvh Odd.

Lenke: Skreiabanen i Stedsdatabasen

Skreiabanen og holdeplasser Finn Halling 25. sep. 2024 kl.1411 #403383 (#403379) Vist 65 ganger Lik innlegget
 

Du kan også gå inn i DigitaltMuseum og søke på Skreiabanen. Da får du over 1400 treff!

Lenke: DigitaltMuseum Skreiabanen

  Skreiabanen og holdeplasser Kjell A Ramstad 25. sep. 2024 kl.1444 #403388 (#403383) Vist 47 ganger Lik innlegget
 

Mange takk!

"Banedata" og Stedsdatabasen avslører jo selvfølgelig beliggenheten til de forskjellige holdeplassene - var nok litt rask med å legge ut spørsmålene...

Har også søkt etter bilder i Dig.Museum, men har ikke funnet særlig med bilder (pr.nå) - Narum er unntaket.

Fant også et bilde i Nasjonalbiblioteket av Smeby som jeg tror viser Smeby holdeplass. Bildet er fritt til bruk iflg. Nb...

t255770-NB-Smeby18071956wideroee-Copy.jpg

Smeby holdeplass.
18. juli 1956
foto: Rolf Ingelsrud / Widerøes Flyveselskap
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.14 sek
I dag 10706 treff på forum10, og 76384808 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13207 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.